Giganci tacy, jak Google, Amazon czy Facebook to tylko część firm, które zadeklarowały w ostatnich tygodniach przejście do modelu rekrutacji online w związku z pojawieniem się koronawirusa. Przekłada się to na zainteresowanie rozwiązaniami umożliwiającymi wirtualne spotkania. Według danych przytaczanych przez Reuters od stycznia do początku marca 2020 roku globalna liczba pobrań aplikacji do telekonferencji biznesowych wzrosła aż pięciokrotnie. Niewątpliwie rozmowy wideo stały się obecnie jednym z najważniejszych narzędzi rekrutera, kluczowych do zachowania płynności działań.
ZOBACZ TAKŻE: Rekrutacja online. Jak przeprowadzić rozmowę o pracę w obliczu koronawirusa
Spotkania i rekrutacja w jednym miejscu
Reagując na rosnące potrzeby specjalistów HR, serwis Pracuj.pl postanowił udostępnić ogłoszeniodawcom narzędzie umożliwiające spotkania rekrutacyjne wewnątrz ekosystemu portalu. W praktyce oznacza to, że każdy pracodawca, który opublikował na nim ogłoszenie może za jego pośrednictwem przeprowadzać rozmowy z kandydatami w Strefie Pracuj.pl, nie musząc przełączać się między różnorodnymi aplikacjami. Rozwiązanie udostępniane jest w wersji beta i będzie w najbliższym czasie aktualizowane i usprawniane.
- Pracodawcy otrzymują w ten sposób pełną kontrolę nad rekrutacją, mogąc w jednym miejscu jednocześnie monitorować spływ aplikacji na ogłoszenia, oceniać kandydatów, wysyłać im powiadomienia o statusie aplikacji, zapraszać na rozmowy i odbywać wirtualne spotkania. Wszystko to bez wychodzenia z serwisu i konieczności pracy na różnorodnych narzędziach. W tym aspekcie widzimy największą przewagę naszego rozwiązania nad popularnymi aplikacjami chmurowymi, często nie odpowiadającymi na specyficzne potrzeby specjalistów HR. Warto także zauważyć, że pracodawcy mogą w ten sposób odbyć nieograniczoną liczbę rozmów – mówi Paweł Moszyński, Dyrektor ds. Strategii i Rozwoju Produktu w Grupie Pracuj.
Rozmowa skrojona na miarę
Narzędzie wprowadzone przez serwis, oprócz funkcjonowania w Strefie Pracuj.pl i integracji z ofertami pracy online, udostępnia szereg dodatkowych funkcji ułatwiających sprawną organizację wirtualnego spotkania. Rekruter może zaaranżować wideokonferencję klikając w profil kandydata i wypełniając formularz zaproszenia, który zostaje automatycznie wysłany do aplikującego, wraz z wygenerowanym linkiem do wideokonferencji.
ZOBACZ TAKŻE: Wirtualna biblioteka w czasie kwarantanny. Rewolucja na rynku książek
W ramach narzędzia użytkownicy otrzymują dostęp do trzech modeli spotkań wideo: dyskusji, prezentacji oraz pytań i odpowiedzi. Dyskusja to najbardziej standardowa forma, dostosowana do typowej rozmowy rekrutacyjnej, w której obie strony często zabierają głos. Prezentacja umożliwia wypowiedzi tylko osobie prowadzącej konferencję. Z kolei w ramach pytań i odpowiedzi prezentujący udzielić głosu uczestnikowi, który o to poprosi. Już w trakcie samej rozmowy rekruter może udostępnić kandydatowi podgląd swojego pulpitu, np. by przedstawić mu omawiany dokument, informacje o firmie, film na YouTube dotyczący firmy czy ankietę. Narzędzie umożliwia także dzielenie się plikami między rozmówcami. W razie problemów z transmisją lub innej sytuacji wymagającej odpowiedzi tekstowej, rekruter i kandydat mogą korzystać z chatu.
Rosnąca siła rekrutacji online
Wiele firm musiało w ostatnich tygodniach wypracować lub znacznie poszerzyć procedury związane z poszukiwaniem nowych pracowników za pośrednictwem sieci. Niespotykaną wcześniej rolę wirtualnych spotkań z kandydatami widać także w przypadku Pracuj.pl, na którym tagiem „rekrutacja zdalna” tydzień po wprowadzeniu tej funkcji oznaczone było już co trzecie ogłoszenie. Jak przewidują eksperci Pracuj.pl, zmiany związane z koronawirusem będą miały niewątpliwie znaczący wpływ na wzrost znaczenia zdalnej rekrutacji nie tylko w najbliższych miesiącach, ale także latach.