Tu znajdziesz pomysł na własną firmę

2013-10-15 4:00

Marzysz, by prowadzić własną firmę, ale nie możesz się zdecydować na wybór branży. Na XI Targach Franczyzy w Warszawie znajdziesz ponad sto sprawdzonych pomysłów na dochodowy biznes.

Chcesz założyć własną firmę, ale boisz się ryzyka? Nie wiesz, jak się poruszać w gąszczu przepisów i wymagań, które musisz spełnić. Warto skorzystać ze sprawdzonych wzorców i zdecydować się na franczyzę. Już po raz jedenasty w Warszawie odbędą się Targi Franczyzy, gdzie będzie można znaleźć pomysł na własny biznes.

Przez trzy dni (17-19 października) Pałac Kultury i Nauki będzie miejscem spotkań firm z ich potencjalnymi partnerami biznesowymi. Podczas tegorocznych targów swoje stoiska będzie miało ok. 100 przedsiębiorstw. Najwięcej z branży gastronomicznej, a także tych związanych z usługami finansowymi. - Nie zabraknie również przedstawicieli firm spożywczych, odzieżowych, świadczących usługi edukacyjne czy też oferujących usługi fitness bądź kurierskie - wymienia Karolina Kazuła menedżer PR z firmy PROFIT system, organizatora targów. - Od lat swoje stoiska na targach mają najwięksi gracze na rynku, np. Intermarché czy McDonald's - dodaje.

Rekordowa liczba stoisk

Jak wynika z danych firmy PROFIT system, podczas tegorocznej edycji zaprezentuje się rekordowa liczba wystawców. - Tak duże zainteresowanie nowych firm naszą imprezą świadczy o potencjale franczyzy jako sposobie na rozszerzenie sieci punktów - zaznaczają przedstawiciele PROFIT system.

Potwierdzają to także przedstawiciele firm, które wystawiają się na targach. - Na Targach Franczyzy jesteśmy regularnie od kilku lat. Jest to miejsce, gdzie udało nam się pozyskać kilku naszych franczyzobiorców, którzy z sukcesem prowadzą więcej niż jedną restaurację. To doskonałe miejsce do bezpośrednich rozmów, podczas których możemy wyjaśnić wątpliwości i odpowiedzieć na wszystkie pytania kandydatów - mówi Monika Dąbrowska z McDonald's Polska.

XI Targi Franczyzy dają możliwość nie tylko spotkania przedstawicieli firm zainteresowanych franczyzą, ale także zdobycia wiedzy. Odwiedzający PKiN będą mieli okazję dowiedzieć się więcej o zasadach franczyzy podczas Forum Szkoleniowego. Eksperci podpowiedzą, czym się kierować przy wyborze pomysłu na biznes, jak zweryfikować ofertę franczyzodawcy oraz jak przygotować biznesplan i szacować koszty franczyzy.

Potencjał polskiego rynku

Na koniec 2012 r. na zasadach franczyzy funkcjonowało łącznie 51,2 tys. placówek, to o 3,2 tys. więcej niż rok wcześniej. Specjaliści PROFIT system prognozują, że do końca tego roku powstanie kolejne 3 tys. placówek franczyzowych, a ich łączna liczba przekroczy 54 tys. Obecnie osoby zainteresowane franczyzą mogą również wybierać spośród blisko 900 konceptów.

Zarówno przedstawiciel Polskiej Organizacji Franczyzodawców, jak i PROFIT system uważają, że polski rynek franczyzy nadal ma duży potencjał. - Świadczy o tym duża liczba nowych firm, które będą wystawiały się podczas targów. Do wejścia na polski rynek przygotowują się m.in. francuskie marki odzieżowe MiM oraz Sud Express, szkoły języka angielskiego Direct English czy kanadyjska sieć Maple Bear Global Schools oferujące zajęcia edukacyjne dla dzieci. Po raz pierwszy swój system franczyzowy zaprezentuje znana w Polsce sieć sklepów "1 minute" oraz popularne bary z hamburgerami Bobby Burger - wymienia Karolina Kazuła.

Licencja na sukces

Jak wynika z Raportu o rynku franczyzy 2013 przygotowanego przez PROFIT system, średnia inwestycja w licencję franczyzową w ubiegłym roku wyniosła 164,7 tys zł. Największy wybór sprawdzonych pomysłów na biznes dostępnych jest w przedziale od 21 do 50 tys. zł. Taką kwotę inwestycji deklaruje ponad 23 proc. franczyzodawców. Popularną metodą obniżania kosztów dla przyszłych partnerów okazało się skierowanie franczyzy do mniejszych miast. Taką politykę prowadzi np. BZ WBK, który placówki partnerskie otwiera w miejscowościach od 10 tys. mieszkańców, a własne oddziały otwiera w dużych miastach. Telepizza z kolei dba o finanse franczyzobiorców, biorąc na siebie wyszukiwanie odpowiednich lokalizacji i negocjowanie korzystnych cen najmu.

Jak zaznaczają przedstawiciele POF, założenie biznesu pod szyldem innej firmy jest obciążone mniejszym ryzykiem niż zakładanie firmy od zera. - Wprowadzenie na rynek nowej marki, niezależnie w jakiej branży, jest niezwykle trudne. Musimy nie tylko zmierzyć się z całą biurokratyczną machiną, lecz także przebić się do świadomości konsumentów. Franczyza daje nam możliwość prowadzenia własnego biznesu, minimalizując ryzyko. Bazujemy na renomie i doświadczeniach innych, często franczyzodawcy pomagają stawiać swoim partnerom pierwsze kroki, np. szukają najlepszej lokalizacji bądź negocjują stawki najmu - mówi Arkadiusz Słodkowski, członek zarządu POF. I dodaje, że firmy z licencją, nawet w czasach kryzysu, znacznie rzadziej bankrutują niż nowe przedsięwzięcia.

Sposób na biznes

Kto głównie decyduje się na założenie firmy na licencji? Z danych organizatora targów wynika, że w ubiegłym roku imprezę odwiedziło ponad 6 tys. osób. Przede wszystkim właściciele małych i średnich firm oraz menedżerowie średniego szczebla.

- Są to osoby, które osiągnęły pewną stabilizację zawodową, a tym samym finansową. Często są już zmęczeni pracą na rachunek innych i chcą przejść na swoje - opisuje Kazuła.

Na targi przychodzą również osoby, które już prowadzą własną działalność, ale szukają pomysłu na usprawnienie biznesu. - Zwykle takie osoby działają kilka lat na rynku, wiedzą, czego oczekują od franczyzodawców, a na takich imprezach jak nasza szukają możliwości rozwoju - mówi Kazuła.

Ile kosztuje franczyza

Osoby zdecydowane na franczyzę muszą się liczyć z kosztami. Franczyzobiorca musi zapłacić sieci tzw. opłatę wstępną za udzielenie licencji. Następnie za cały czas trwania umowy musi płacić określony procent swoich miesięcznych obrotów. Sieć pieniądze te przeznacza na badania marketingowe, kampanie reklamowe czy też opracowanie nowych produktów.

Franczyza jest biznesem na każdą kieszeń. Najtańsze systemy kosztują ok. 10 tys. zł, najdroższe wymagają inwestycji nawet kilku milionów.

Krok po kroku do własnej firmy

1. Określić branżę, w której chcemy działać. Warto uwzględnić wcześniejsze doświadczenia bądź preferencje.

2. Analizować raporty dotyczące poszczególnych branż, ile firm w danej branży powstaje, ile znika z rynku.

3. Jeśli już wybierzemy branżę, trzeba poszukać firm, które oferują franczyzę. Największa lista sieci franczyzowych dostępna jest m.in. na portalu Franchising.pl. Lista sprawdzonych i wiarygodnych franczyzodawców znajduje się na stronie Polskiej Organizacji Franczyzodawców (www.franczyza.org.pl). To uchroni nas przed złym wyborem lub ewentualną stratą pieniędzy.

4. Spotkać się z obecnymi lub byłymi franczyzobiorcami firmy, z którą chcemy podpisać umowę.

5. Dokładnie określić wzajemne oczekiwania, a samą umowę skonsultować z prawnikiem.

Arkadiusz Słodkowski, członek zarządu POF:

- Wprowadzenie na rynek nowej marki, niezależnie w jakiej branży, jest niezwykle trudne. Musimy nie tylko zmierzyć się z całą biurokratyczną machiną, lecz także przebić się do świadomości konsumentów. Franczyza daje nam możliwość prowadzenia własnego biznesu, minimalizując ryzyko.

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze