UOKiK stawia zarzuty UPC

i

Autor: Jakub Kamiński/East News & Shutterstock UOKiK stawia zarzuty UPC

UOKiK

UPC oszukało klientów? UOKiK stawia poważne zarzuty

2023-08-10 14:51

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował o postawieniu zarzutów UPC Polska o narzucanie klientom nowych niezamawianych produktów oraz wyższych cen bez ich uprzedniej zgody. Jak podaje UOKiK, jeśli zarzuty się potwierdzą, spółce grozi kara do 10 proc. obrotu.

UOKiK stawia zarzuty UPC

Jak poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, UPC Polska w ramach programu "Więcej korzyści dla Ciebie" w okresie od 1 lutego 2019 r. do 1 kwietnia ub.r. podwyższała abonament klientom mającym umowy na czas nieoznaczony. Według UOKiK konsumenci otrzymywali od spółki wiadomości, z których dowiadywali się, że będą mieli dostęp do większej liczby kanałów, w tym programów premium, lub szybszy internet. "Wiązało się to z wprowadzeniem dodatkowej opłaty od 4 do 8 zł w zależności od posiadanego pakietu" – zauważono.

W ocenie prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego, cytowanego w komunikacie, program "Więcej korzyści dla Ciebie" zakładał świadczenie usług o innych parametrach niż te, które zamówili konsumenci. Jak stwierdził, były to nowe produkty, a przedsiębiorca nie uzyskał zgody ani wyraźnego oświadczenia woli klientów w zakresie ich uruchomienia i naliczania dodatkowych opłat.

"Niedopuszczalne jest pobieranie opłat za niezamówione produkty i usługi (...). Spółka UPC Polska narzuciła swoim klientom kształt produktów i ich wyższą cenę, po czym zobligowała ich do podjęcia działań w celu zablokowania zmian, o które nie wnioskowali" – przekazał Chróstny.

 Jeśli zarzuty się potwierdzą, UPC Polska grozi kara do 10 proc. obrotu - podał UOKiK.

Do jakiej praktyki UPC UOKiK ma zastrzeżenia?

Urząd zauważył, że abonenci mogli całkowicie wypowiedzieć umowę ze spółką, zgłosić rezygnację ze zmian przed ich wprowadzeniem lub korzystać z oferty, "przy czym mieli w dalszym ciągu możliwość przez 6 miesięcy zrezygnować z niej i otrzymać zwrot różnicy w abonamencie". Podkreślono jednak, że wszystkie te możliwości oznaczały, iż ciężar braku wyrażenia zgody na nowe usługi, których nie zamawiano, został przerzucony na konsumentów. "W umowach zawieranych z konsumentami takie działanie jest prawnie zakazane" – podkreślił UOKiK.

W ocenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przedsiębiorca nie powinien jednostronnie zmieniać zakresu świadczonych usług lub uruchamiać nowych, a następnie wymagać opłacenia wyższego abonamentu za niezamówione produkty lub wycofanie się z nowych warunków.

UPC Polska należy do Grupy P4, właściciela marki Play - operatora telekomunikacyjnego obsługującego 16,5 mln osób w całym kraju. Według informacji podawanych na stronie firmy z usług UPC korzysta ponad 1,6 mln klientów w Polsce.

Pieniądze to nie wszystko - Sławomir Dudek
Sonda
Jak oceniasz pracę UOKiK w ostatnich latach?
Najnowsze