Rowery z minionej epoki, motory jak z filmu o PRL-u, zdezelowane hulajnogi. W warsztacie zajmującym się renowacją starych jednośladów naprawić i odnowić można niemal każdy mały pojazd. Takie miejsca zwykle prowadzą osoby fascynujące się starociami. Do swoich zadań podchodzą z wielką pasją i zaangażowaniem. Aby prowadzić takie miejsce nie trzeba mieć odpowiedniego wykształcenia. Aby reperować i naprawiać retrorowery, stare motory, hulajnogi, przede wszystkim trzeba mieć doświadczenie i zmysł majsterkowicza. Zatem jeśli lubisz sam reperować starocie, naprawiasz zużyte jednoślady sobie i znajomym, to śmiało możesz próbować swoich sił w takim biznesie.
Dobry warsztat
Podstawą takiego interesu jest warsztat. Raczej nie da się naprawiać pojazdów w mieszkaniu. Powodem nie jest tylko powierzchnia czy lokalizacja. Do pracy będziesz używać rozmaitych materiałów chemicznych: farb, klejów, sprejów; czy też głośnych urządzeń: wiertarek, pił itp. Aby zapewnić komfort pracy sobie i nie utrudniać życia sąsiadom, lepiej wynająć nawet niewielki lokal. Gdzie go szukać? W tym przypadku najlepiej szukać miejsca na osiedlach i niedaleko głównych ulic – choć nie przy samych głównych traktach. Idealnie sprawdzają się też lokalizacje na terenach industrialnych, które coraz chętniej wybierają młodzi przedsiębiorcy i konsumenci. Niezależnie od lokalizacji, trzeba mieć na względzie także to, że klienci muszą bez problemu trafiać do warsztatu. Sam lokal nie musi być duży. Musi się tam znaleźć miejsce na stanowisko do pracy nad rowerem czy motocyklem, miejsce do rozmowy z klientami, a także stanowisko, w którym rowery będą czekały na odbiór przez klienta lub na reperowanie. Co bardzo ważne, takie pomieszczenie musi być dobrze wentylowane. Powód jest prozaiczny. Z pewnością do pracy będziesz używać drażniących materiałów chemicznych. Przebywanie przez cały dzień w takich trujących oparach może być szkodliwe dla zdrowia. Zatem wybierając lokal, szczególną uwagę zwracaj na system wentylacyjny, a jeśli warsztat będzie np. w ciągu usługowo - handlowym budynku mieszkalnego, to także zwróć uwagę na wyciszenie (nadmierny hałas może przeszkadzać sąsiadom, więc lepiej uniknąć kłopotliwych sytuacji).
Dobrze, gdy będziesz mieć do dyspozycji podwórko. To znacznie ułatwi pracę. W cieplejsze dni będziesz mieć większe pole manewru, ustawisz więcej pojazdów, a i bez problemu będziesz używać materiałów, których stosowania nie zaleca się w pomieszczeniach. Pamiętaj, by swoją zewnętrzną przestrzeń ogrodzić. Prowadzenie prac na chodniku przed lokalem czy na fragmencie podwórka sąsiada nie powinno mieć miejsca.
Sprzęt dobrej jakości
Warsztat trzeba też odpowiednio wyposażyć. Do pracy będziesz potrzebować rozmaitych kluczy, szczypcy, śrubowkrętów, ale i wiertarki, piłki czy wkrętarki. Oczywiście na starcie nie trzeba od razu kupować drogich sprzętów, z czasem zobaczysz, co jest do pracy niezbędne i zainwestujesz już w lepsze pojedyncze narzędzia. Pamiętaj też o swoim komforcie pracy. Dlatego też rozważ zakup lampek (np. czołówki), wygodną matę do siedzenia i leżenia przy rowerze, kombinezon z wygodnymi kieszeniami. Nie zapomnij również o rowerowych stojakach. Sprzęt po renowacji powinien czekać na klienta w estetycznym miejscu. I jeszcze jedna ważna kwestia, już na wstępie musisz sobie zdawać sprawę z tego, że niektóre części czy narzędzia do pracy trzeba będzie sprowadzać na indywidualne zamówienie. Dlatego też warto systematycznie rozbudowywać sieć dostawców, wówczas będzie można liczyć na zniżki przy zamówieniach czy terminowość w realizacji zamówień na cito (na szybko).
Dodatkowa działalność
Prowadząc taki warsztat, z powodzeniem można poszerzać swoją ofertę. Wiele osób jednocześnie prowadzi sprzedaż nowych rowerów, hulajnóg prowadzi konserwację pojazdów i oferuje przechowywanie ich w okresie zimowym. Ale i nie brakuje takich, którzy zimą przerzucają się na sporty zimowe i oferują usługi w tym zakresie, prowadząc np. serwis nart. Zakres oferowanych usług zależy już od umiejętności personelu oraz miejsca w danym lokalu. Jeśli nie masz pomysłu na działania zimowe, to musisz sobie zdawać sprawę z tego, by w okresie wiosenno-letnim zarobić tyle, by móc utrzymać się poza sezonem.
Działania w sieci
Choć tego typu firma działa w świecie rzeczywistym, jest namacalna, ma swoją realną siedzibę, to i tak musi zaistnieć w internecie. Obecnie bez promocji w serwisach internetowych się nie obejdzie. Podstawą jest porządna strona internetowa. Zajmując się renowacją jednośladów, warto szczególnie zadbać o estetykę strony. Zrób porządną galerię, w której będziesz prezentować wszystkie swoje zawodowe dokonania. Pamiętaj, by robić dobrej jakości zdjęcia – dziś już wiele telefonów robi zdjęcia wystarczającej jakości, ale oczywiście, jeśli finanse pozwolą, to warto zorganizować profesjonalna sesję kilku odnowionych rowerów, motorów, hulajnóg, samego warsztatu i jego właścicieli. Dobre zdjęcia przyciągną nowych klientów i będą doskonałym materiałem promocyjnym. Nie zapominaj o pozycjonowaniu strony i promowaniu swojego profilu na portalach społecznościowych. Opiekę nad social media można zlecić profesjonalnym agencjom interaktywnym.
Ważny cennik
Prowadząc warsztat rowerowy oferujący szeroki wachlarz usług, nie można zapominać o cenniku. Choć często zakres prac i ich cenę ustala się indywidualnie z klientem, to może zdarzyć się, że ktoś będzie chciał skorzystać z jednej konkretnej usługi i po prostu szukając warsztatu w sieci , będzie chciał znać orientacyjny cennik. Najłatwiej stworzyć go na bazie tych już istniejących w twojej okolicy, szczególnie pilnując tego, by za mocno nie obniżać, ale i nie zawyżać cen. Jeśli trudno ci konkretnie wycenić daną usługę, to zastosują cennik z ofertą „od do”, np. wymiana opony – od 20 do 30 zł, wymiana linki hamulca 10-15 zł, wymiana ramy 100 – 150 zł. Przy takim cenniku przed podjęciem pracy nad danym jednośladem będziesz podawać klientom wyceny indywidualne.
Profesjonalna firma
Chcąc legalnie prowadzić warsztat zajmujący się renowacją i naprawą szeroko pojętych jednośladów, trzeba założyć działalność gospodarczą. Można to zrobić w urzędzie gminy lub elektronicznie. Podkreślamy, że wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej jest bezpłatny. Jako właściciel firmy będziesz musiał odprowadzać składki do ZUS. Początkujący przedsiębiorcy mają specjalnie dla nich przygotowane upusty. Przez pierwsze 6 miesięcy prowadzenia firmy przedsiębiorca jest zwolniony z wpłat emerytalno-rentowych (tzw. ulga na start). Składki te zaczyna płacić składki dopiero od 7 miesiąca prowadzenia firmy. W tym roku minimalna stawka płacona do 30 miesiąca istnienia biznesu wynosi (razem z ubezpieczeniem chorobowym) 555,89 zł.
Prowadząc firmę, trzeba rozliczać się ze skarbówką. Wiele osób nie rusza z własnym biznesem z obawy przed zagubieniem się w gąszczu przepisów podatkowych. Tymczasem jest na to rada. Najlepiej zlecić prowadzenie buchalterii profesjonalistom z biura rachunkowego. Jest to znacznie tańsza alternatywa niż zatrudnienie doświadczonej księgowej. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z tego, że biuro rachunkowe nie ponosi żadnej odpowiedzialności prawnej za swoje działania. Zatem jeśli w którymś z rozliczeń pojawił się jakiś błąd, to właściciel firmy będzie za to odpowiedzialny. Oczywiście i z takiej sytuacji jest wyjście w postaci odszkodowania od biura rachunkowego.
Koszty inwestycyjne:
remont lokalu – 6 tys. zł
wyposażenie lokalu – 10 tys. zł
strona internetowa – 3 tys. zł
SUMA: 19 tys. zł
Koszty miesięczne (w mieście średniej wielkości):
najem małego lokalu – 1tys. zł
niezbędne narzędzia i podstawowe części – 1 tys. zł
SUMA: 2 tys. zł
Przychód miesięczny: Jeśli założymy, że w miesiącu naprawisz 40 rowerów. Koszt naprawy: 10 rowerów – każdy 250 zł, 10 to 150 zł i 10 – 100 zł i 10 – 80 zł.
SUMA: 5,8 tys. zł
Dochód, przed opodatkowaniem: 3,8 tys. zł
Krzysztof Nowak i Radomir Folcik, firma „Hultaj – rowery i serwis” we Wrocławiu
Firma funkcjonuje jako rowerowa manufaktura i warsztat. Tworzymy rowery na indywidualne zamówienie - od projektu ramy, poprzez spawanie, malowanie, wybór i zakup części i złożenie, W takim przypadku najpierw ustalamy czego potrzebuje klient i na tej podstawie przygotowujemy wycenę. U nas jak u krawca - szyjemy na miarę i spełniamy dowolne rowerowe marzenia. Dodatkowo naprawiamy wszystko, co ma dwa kółka i zajmujemy się renowacją wiekowych bicykli. Sami rowerami jeździmy niemal od zawsze: dla przyjemności, w pracy jako kurierzy, w czasie wielomiesięcznych podróży, na co dzień i niezależnie od pogody przez cały rok, w miejskiej dżungli i na otwartej przestrzeni. W pewnym momencie postanowiliśmy przekuć pasję i doświadczenie w biznes. Jesteśmy profesjonalistami, ale lubimy to co robimy i praca jest dla nas przyjemnością. Tworzymy rowery z duszą, zindywidualizowane i często niepowtarzalne. Taka działalność ma wiele plusów, ale i minusów. Największym minusem jest sezonowość, choć to na szczęście powoli się zmienia i coraz więcej osób jeździ cały rok. Ale wciąż grudzień i styczeń są bardzo spokojne. Oczywiście na każdy projekt poświęcamy sporo czasu, działamy jako manufaktura. Zrobienie 10 różnych rowerów jest dużo trudniejsze niż zrobienie 10 takich samych rowerów.