Więcej pieniędzy na polskie drogi - viaTOLL zarobił już 160 mln zł

2011-10-28 21:36

System viaTOLL został uruchomiony w lipcu tego roku. Zniesiono wtedy winiety, a kierowcy pojazdów o masie powyżej 3,5 tony zaczęli dokonywać opłat drogą elektroniczną. Podstawowym zadaniem nowego systemu poboru opłat jest zbieranie funduszy na budowę i modernizację polskich dróg. Po trzech miesiącach widać, że wszystko idzie zgodnie z planem. Dzięki systemowi na drogi pozyskano już ponad 160 mln złotych.

Wstępne kalkulacje zakładały, że w ciągu pierwszych sześciu miesięcy działania viaTOLL zbierze ok. 400 mln zł. Dziś już wiadomo, że te prognozy się spełnią, a może nawet zostaną przekroczone. Zaledwie w ciągu trzech miesięcy system wygenerował 160 mln zł.

Samochody zarabiają na drogi

Co się dzieje z zebranymi przez viaTOLL środkami? Wszystkie trafiają na konto Krajowego Funduszu Drogowego, z którego finansowane są inwestycje drogowe. Liczby mówią same za siebie - viaTOLL zarabia na drogi z miesiąca na miesiąc coraz więcej. W lipcu system zebrał około 25 mln zł, w sierpniu ponad 60 mln zł, a we wrześniu już niemal 75 mln zł.

Istnieje kilka powodów wzrostu przychodów wytworzonych przez system viaTOLL. Po pierwsze liczba zarejestrowanych pojazdów jest wyższa od zakładanej. Spodziewano się, że w systemie zarejestruje się około 470 tys. pojazdów, a obecnie jest ich już ponad 550 tys. W przyszłości prawdopodobnie zarejestruje się jeszcze więcej samochodów.

Ponadto kierowcy najcięższych pojazdów wracają na drogi płatne. Początkowo omijali te objęte opłatą elektroniczną, ale po dokonaniu bilansu straconego czasu i paliwa, wielu z nich powróciło do szybszych tras.

Kto korzysta z systemu viaTOLL

Opłata elektroniczna jest obowiązkowa dla pojazdów lub zespołu pojazdów, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 t, a także dla pojazdów posiadających 9 lub więcej miejsc - niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej. Tak więc opłaty obejmują, m. in.:

- samochody ciężarowe,

- autobusy,

- samochody osobowe, które ciągną przyczepę, jeśli dopuszczalna masa całkowita takiego zestawu przekracza 3,5 tony.

System viaTOLL dostarczył też danych, ile zagranicznych pojazdów ciężkich korzysta z polskich dróg. Aż 34 proc. wszystkich rejestracji zostało dokonanych przez przewoźników zza granicy, reszta przez firmy i osoby z Polski. Okazuje się też, że polscy przewoźnicy korzystają z wielu starszych ciężarówek i autobusów. Najwięcej, bo 33 proc. zarejestrowanych w systemie pojazdów spełnia normę Euro 3 (czyli pochodzi z lat 2000-2004), 22 proc. spełnia normę Euro 2 ( z lat 1995-1999), 20 proc. Euro 5 ( z 2008 roku i młodsze), 13 proc. - Euro 4 ( z lat 2005-2007), a 4 proc. - Euro 1 ( z lat 1992-1994). Wiadomo już też, że ok. 70 proc. pojazdów zarejestrowanych w systemie jest rozliczanych w ramach kont przedpłaconych (pre-pay), a 30 proc. w ramach kont z odroczoną płatnością (post-pay).

Co to takiego system viatoll

To system, który pozwala użytkownikom elektronicznie wnosić opłaty za korzystanie z sieci dróg płatnych. Obowiązuje w Polsce od 3 lipca 2011 roku. Jest obowiązkowy dla pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej. System viaTOLL obowiązuje na wybranych odcinkach autostrad, dróg ekspresowych i krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Z dokładnym wykazem i mapą sieci dróg płatnych możesz zapoznać się na stronie internetowej www.viatoll.pl oraz w każdym Punkcie Obsługi Klienta. Dokładna lokalizacja Punktów Dystrybucji i Punktów Obsługi Klienta jest również dostępna na stronie internetowej viaTOLL. W przyszłym roku z systemu będą mogli dobrowolnie korzystać kierowcy pozostałych pojazdów. Taka możliwość ma być udostępniona prawdopodobnie już od 1 stycznia. Dla nich viaTOLL będzie alternatywą dla tradycyjnego sposobu płacenia za korzystanie z wybranych odcinków autostrad płatnych zarządzanych przez GDDKiA.

Są już efekty działania elektronicznego systemu poboru opłat

Wcześniej obowiązujący system winietowy okazał się mało wydolny, dlatego został zastąpiony przez system viaTOLL. Jest on nie tylko nowocześniejszy, ale też bardziej sprawiedliwy, ponieważ płacimy za faktycznie przejechany dystans. Efekty już widać. Elektroniczny system poboru opłat w ciągu 3 miesięcy wygenerował zysk w wysokości 160 mln zł. Te środki trafiają na konto Krajowego Funduszu Drogowego, czyli z powrotem na drogi. Przeznaczone są na ich utrzymanie oraz na rozbudowę sieci drogowej. Obok pomocy unijnej i środków budżetowych są konkretnym wsparciem finansowym, ponieważ budowa infrastruktury drogowej jest bardzo kosztowna. Inwestycje realizowane są na podstawie rządowego programu rozbudowy sieci dróg krajowych na lata 2011-2015, który można znaleźć między innymi na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury. Kierowcy mogą sprawdzić, co w tej chwili jest w budowie i które drogi będą powstawać w pierwszej kolejności. Jeszcze w tym roku otwarty zostanie lubuski odcinek autostrady A2, odcinek A4 Rzeszów Centralny - Rzeszów Wschód oraz odcinki dróg ekspresowych, m.in. w województwach zachodniopomorskim, małopolskim i świętokrzyskim.

ARTUR MRUGASIEWICZ z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad

Najnowsze