Strategia i plan
Zanim przystąpimy do procesu zarejestrowania i zakładania firmy, trzeba zastanowić się nie tylko, co dokładnie chcemy osiągnąć, ale z kim chcielibyśmy nasze plany realizować. Innymi słowy, warto pokusić się o zrobienie listy potencjalnych partnerów biznesowych, a także firm, którym chcielibyśmy nasze rozwiązania oferować. Musimy ponadto stworzyć biznesplan, czyli strategię rozwoju firmy, a w nim odpowiedzieć sobie na przykład: po co chcę założyć firmę, na czym chcę zarabiać, jak chciałbym pozyskać pierwszych klientów i jakie mam dla nich konkretne usługi lub rozwiązania. Ponadto trzeba sporządzić listę kosztów i źródeł finansowania oraz pozyskania pieniędzy na start, a także kanałów sprzedaży – gdzie planuję sprzedawać i promować swoje produkty czy usługi.
ZOBACZ TAKŻE: Polska i Ukraina. Gdzie łatwiej prowadzić start-up technologiczny?
Rozpoznanie konkurencji
Wielu młodych przedsiębiorców bardzo liczy na to, że ich rozwiązania będą jedyne w swoim rodzaju i w walce o klienta nikt im nie będzie zagrażać. Nic bardziej mylnego. W dzisiejszych czasach prawie każdy ma konkurenta, a nawet jeśli nie objawił się on na początku naszej działalności, to może zaoferować konkurencyjne dla nas rozwiązania np. w kilka miesięcy po starcie naszej działalności. Dlatego niezwykle ważną rzeczą jest niezwykle baczne przyglądanie się temu, jak wygląda rynek i co oferują podmioty z pokrewnym asortymentem usług.
Klient ma zawsze rację
Młodzi start-upowcy mogą być przekonani o genialności swoich rozwiązań. Tymczasem druga strona kontraktu, czyli klient, jest pozbawiona idealizującego spojrzenia na ofertę. Klient po prostu ocenia produkt lub usługę, za którą zapłacił, dlatego też ma prawo wymagać pożądanych efektów. Moment, kiedy klient wracał do nas z uwagami, trzeba zawsze traktować z pełną pokorą, wyciągać z niego naukę. Tego standardu staramy się zawsze trzymać w naszym start-upie i przynosi on wymierne korzyści.
Pamiętaj o pracownikach!
Jeżeli przedsiębiorca buduje zespół ludzi pracujący przy danym projekcie lub do konkretnych realizacji wybiera podwykonawców, musi pamiętać o tym, żeby docenić swoich współpracowników – to dzięki nim będzie mógł odnieść sukces i zbudować podwaliny późniejszego powodzenia. Brak uznania (także w postaci sensownej gratyfikacji) i problemy w komunikacji mogą sprawić, że nasi ludzie odpłyną do konkurencji albo założą swój biznes oparty na podobnym pomyśle.
SPRAWDŹ TEŻ: Pensja na start 5 tysięcy złotych, a po awansie dwa razy więcej! Kto tyle zarabia?
Wizerunek marki
Niezwykle ważne jest, by dbać o dobry wizerunek naszej marki – i to od samego początku. Warto zadbać o to, by nasza firma miała dobrą prasę. Trzeba też docenić siłę marketingu i social mediów. Świetnym pomysłem jest np. założenie blogu firmowego. Jeśli chodzi o media społecznościowe, zazwyczaj działa zasada: nasza firma musi mieć profile wszędzie tam, gdzie obecni są nasi klienci.
Autorem komentarza jest Dmitriy Akulov, CEO PerfOps, młodego start-upu z sektora IT, który rozpoczął działalność w 2016 roku w Krakowie.