Wygrany przetarg to 5 tys. nowych miejsc pracy

2015-05-22 2:00

Światowe centrum produkcji i rozwoju śmigłowca AW149 dla całego koncernu AgustaWestland nie powstanie w Świdniku. Setki tych maszyn nie trafią na zagraniczne rynki, kilka tysięcy Polaków straci szansę na pracę, a cała Lubelszczyzna, w tym Lubelski Klaster Lotniczy- na rozwój i transfer najnowszych technologii. To tylko niektóre z utraconych korzyści po przegranej świdnickiej spółki w przetargu na dostawę dla wojska 70 śmigłowców wielozadaniowych.

Dzięki wygranemu przetargowi na zakup 70 śmigłowców AW 149 Polska miałaby szansę zmodernizować i rozwinąć branżę lotniczo-obronną, która mogłaby stać się motorem rozwoju całego regionu lubelskiego. Przegrana w przetargu to strata ogromnej szansy na możliwość wykorzystania infrastruktury i potencjału Lubelszczyzny poprzez przepływ wiedzy oraz wzmocnienie powiązań kooperacyjnych pomiędzy PZL-Świdnik a firmami-kooperantami oraz uczelniami i instytucjami zajmującymi się technologiami lotniczymi. – Łączna liczba nowych miejsc pracy dla regionu mogłaby wynieść 5880 etatów, a utracone korzyści będą w przedziale od 500 tys. do nawet 1,5 mln zł dziennie! – mówi dr hab. Zbigniew Pastuszak,dziekan Wydziału Ekonomii UMCS w Lublinie. Gdyby MON wybrał AW149, to właśnie w Świdniku od początku do ko}ca byłby produkowany ten nowoczesny śmigłowiec. Na podstawie wstępnych szacunków ocenia się, że w ciągu 20 lat nawet kilkaset egzemplarzy mogłoby trafić do zagranicznych odbiorców, a łączne inwestycje związane ze zlokalizowaniem w PZL Świdnik centrum produkcji AW149 mogłyby przekroczyć nawet 1 mld zł. Realizacja kontraktu umożliwiłaby powstanie 2 tys. nowych miejsc pracy tylko w PZL-Świdnik, a tak że wzrost podatków – 0,5 mln zł z podatku od nieruchomości, 2 mln z podatku PIT i kolejne 2 mln z CIT. Dlatego związkowcy z PZL-Świdnik żądają w ogłoszenia nowego przetargu na dostawę śmigłowców dla polskiej armii i powołania komisji śledczej w sprawie decyzji Ministerstwa Obrony Narodowej o wyborze oferty konsorcjum Airbus Helicopters Świdniku od początku do końca byłby produkowany ten nowoczesny śmigłowiec. Na podstawie wstępnych szacunków ocenia się, że w ciągu 20 lat nawet kilkaset egzemplarzy mogłoby trafić do zagranicznych odbiorców, a łączne inwestycje związane ze zlokalizowaniem w PZL Świdnik centrum produkcji AW149 mogłyby przekroczyć nawet 1mld zł. Realizacja kontraktu umożliwiłaby powstanie 2 tys. nowych miejsc pracy tylko w PZL-Świdnik, a także wzrost podatków – 0,5 mln zł z podatku od nieruchomości, 2 mln z podatku PIT i kolejne 2 mln z CIT. Dlatego związkowcy z PZL-Świdnik żądają w ogłoszenia nowego przetargu na dostawę śmigłowców dla polskiej armii i powołania komisji śledczej w sprawie decyzji Ministerstwa Obrony Narodowej o wyborze oferty konsorcjum Airbus Helicopters.


Najnowsze