Jesteś miłośnikiem nowych technologii, potrafisz nawiązywać kontakt z ludźmi, śledzisz trendy w wydawnictwach elektronicznych? Masz prawdziwe hobby i wiedzę na jego temat? Załóż portal internetowy i zacznij na nim zarabiać! Wirtualny świat to miejsce, w którym możesz zrealizować marzenia.
Wiedza i teksty
Jeżeli wędkujesz od dzieciństwa, uprawiasz sztuki walki, wiesz wszystko o gotowaniu, niedawno zostałaś mamą albo masz jakieś inne hobby, to znaczy, że masz potencjał do stworzenia poczytnego portalu tematycznego! Wystarczy, że zdasz sobie sprawę z tego, że ludzi, którzy mają podobne zainteresowania do twoich, są setki tysięcy. Większość z nich codziennie serfuje po sieci w poszukiwaniu informacji. Ten trend warto wykorzystać.
Aby pomysł udało się wcielić w życie, musisz znaleźć osoby piszące (to rozwiązanie droższe, bo portal musi być uzupełniany codziennie, więc ilość zamawianych miesięcznie tekstów może przekroczyć napięty budżet) lub odpowiedni kontent, czyli treść, którą odkupisz i którą będziesz mógł umieszczać na swojej witrynie (rozwiązanie tańsze). Dobrze jest także wykupić abonament zdjęciowy w agencji fotograficznej. Trudno wyobrazić sobie przyciągnięcie użytkowników witrynami przepełnionymi tylko tekstem.
Sposób na odbiorcę
Podstawą portalu internetowego są jego odbiorcy. Dlatego na wstępie musisz ocenić, do kogo będzie adresowana twoja strona. Od grupy docelowej zależeć będzie nie tylko tematyka i sama zawartość portalu, ale także i wysokość twoich dochodów. Zasada jest prosta: im więcej czytelników, tym większe szanse na reklamy. To bardzo ważne, bo serwisy internetowe zarabiają głównie na reklamach i materiałach promocyjnych (np. artykułach sponsorowanych).
By dotrzeć do jak największej grupy odbiorców, trzeba dobrze wypozycjonować stronę w Internecie. Najprostszym sposobem na zrobienie tego jest takie oznakowanie zawartości strony, by z łatwością można było odnaleźć jej elementy za pomocą wyszukiwarek internetowych. Do tego celu służą słowa kluczowe wpisywane przez użytkowników. Jeśli to jednak nie przyniesie pożądanego efektu - trzeba będzie skonsultować się ze specjalistą od pozycjonowania w sieci, który zastosuje metody znane tylko profesjonaliście.
Trochę techniki
Podstawą portalu jest serwer, na którym zakłada się stronę. Dostępne są zarówno serwery wirtualne (płatne i darmowe), wystarczające dla portalu hobbystycznego czy firmowego, jak i dedykowane (indywidualne - serwer znajduje się na oddzielnym komputerze przeznaczonym tylko dla jednego odbiorcy). Większe portale, które chcą być komercyjne, powinny korzystać z płatnych serwerów zarówno wirtualnych, jak i dedykowanych, które umożliwiają sprawne działanie bogatej w treści strony. Usługa polegająca na udostępnianiu przez dostawców Internetu miejsca na swoich serwerach dla różnych działań, np. serwisów www, kont pocztowych, nazywana jest hostingiem. A miejsce, które dana strona zajmuje na dysku serwera, to tzw. konto hostingowe. Roczna opłata za to nie powinna przekroczyć 300 zł.
Kolejnym ważnym technicznym elementem jest domena. Powszechnie określa się tak adres strony www. W teorii domeną jest każdy element składający się na nazwę portalu (np. superportal.org.pl - mamy trzy domeny oddzielone kropkami). Czemu to służy? Poszczególne domeny tworzą hierarchię ułatwiającą internautom poruszanie się w ogromie stron dostępnych w sieci. Adres internetowy wskazuje komputerowi miejsce, w którym są pliki tworzące daną stronę. Zatem gdy wpisujemy w przeglądarce internetowej adres naszego portalu, komputer bardzo szybko łączy się z serwerem, ściąga do siebie potrzebne pliki i wyświetla na monitorze odbiorcy konkretną witrynę.
Domena (jako adres internetowy) musi być unikatowa i łatwa do zapamiętania. Zatem warto dokładnie zastanowić się nad nią. Podstawowym elementem takiej domeny powinien być tytuł konkretnej strony, np. "Maniacy gotowania": maniacygotowania.pl. Dobrze też, by zawierała ona słowo kluczowe portalu (np. gotowanie). Pozwoli to internautom łatwo zapamiętać taki adres i sprawi, że strona będzie się dobrze pozycjonowała w sieci. Dzięki temu grono użytkowników powinno się systematycznie powiększać.
Najlepiej zdecydować się na domenę płatną. Będzie to dobrze postrzegane pod względem marketingowym i pozwoli zachować adres internetowy w momencie przenoszenia portalu na inny serwer. Rocznie koszt utrzymania domeny to ok. 100 zł.
Projekt strony Internetowej
Samo zaprojektowanie i już fizyczne stworzenie strony internetowej warto zlecić specjaliście. Może tym się zająć informatyk/programista, którego planujesz zatrudnić. Oczywiście należy z nim konsultować ogólny wygląd i funkcjonalność strony.
Na stronie internetowej bardzo ważne są intuicyjne zakładki. Muszą one być widoczne i proste w nawigacji. Pamiętaj, żeby znajdowały się tam dane kontaktowe do właściciela i administratora portalu. I nie ograniczaj się tylko do e-maila i formularza kontaktowego, ale zamieść tam również numery telefonów. Bardzo wielu internautów i reklamodawców ceni sobie bezpośredni kontakt z przedstawicielem serwisu.
Użytkownicy portalu powinni mieć możliwość stworzenia swojej społeczności i aktywnie uczestniczyć w życiu portalu. Mogą to robić, udzielając się na forum. Trzeba jednak pamiętać, że komentarze trzeba moderować na bieżąco. Kilka niepochlebnych opinii lub wulgaryzmy znacząco wpłyną na odbiór naszego biznesu.
Kogo zatrudnić
Właściciel portalu na pewno potrzebuje redaktora serwisu, który będzie potrafił nie tylko pisać i redagować teksty, ale też moderować forum.
Niezbędny jest także kreatywny informatyk/programista, który odpowiednio wypozycjonuje stronę i poradzi sobie, gdy nieoczekiwanie zacznie szwankować. Sprawny handlowiec, potrafiący pozyskać klientów i przynieść do firmy duże pieniądze - to dla właściciela portalu internetowego pracownik na wagę złota. Obsługę księgowości można zaś zlecić ekspertom z biura rachunkowego.
Czas na reklamę
Jeśli uda się zdobyć grupę tzw. powracających użytkowników, którzy spędzają na danej stronie przynajmniej kilka minut dziennie, trzeba rozpocząć poszukiwania reklamodawców. Reklama w sieci jest tańsza od tej w innych środkach masowego przekazu, więc coraz więcej firm przychylnym okiem patrzy na oferty serwisów internetowych. Zbierania reklam to zadanie dla profesjonalnego i doświadczonego handlowca, który opracuje skuteczną ofertę przyciągającą reklamodawców.
Elementy potrzebne do założenia strony www:
*domena
*miejsce na serwerze (konto hostingowe)
*projekt samej strony
*system zarządzania treścią - program do zmieniania treści na stronie
Karol Wilczko, współwłaściciel porównywarki finansowej Comperia.pl: Kluczem do sukcesu jest pozyskanie internautów
- Zakładając portal internetowy, należy przede wszystkim skupić się na jego projektowaniu i budowaniu. Im mniej popełnimy błędów na tych wstępnych etapach, tym większą mamy szansę na osiągnięcie sukcesu biznesowego.
Od strony projektowej należy zadbać o to, żeby portal posiadał przede wszystkim: interesujący kontent, przyjazną użytkownikowi funkcjonalność oraz bardzo dobrą intuicyjność serwisu.
Nie da się zaprojektować i prowadzić portalu bez udziału informatyka. Do całego przedsięwzięcia potrzebny jest więc dobry programista. Najlepiej, by został wspólnikiem.
Warto też zdawać sobie sprawę, że nawet najlepiej zaprojektowany i zbudowany portal nie będzie wiele wart bez... użytkowników. Dlatego trzeba zadbać o działania marketingowe i przyciągnięcie na stronę www użytkowników. Do tego potrzebna jest bardzo skuteczna strategia marketingowa i PR. Tak uzbrojonym można śmiało ruszyć na podbój Internetu.