>>> Śniadanie z Super Biznesem - relacja WIDEO
Dziś rzadko kto ma czas na szukanie samochodu i samodzielne zorganizowanie przeprowadzki. Większość chce zlecić to zadanie firmie specjalizującej się w takich usługach.
Research rynku
Aby zaistnieć w biznesie, trzeba się do niego porządnie przygotować. Zanim więc zainwestujemy w firmę, warto rozeznać rynek. Jak to zrobić?
Sprawdź, czy w twoim mieście/okolicy działają podobne firmy.
Dowiedz się, jakie usługi proponują, jakie mają terminy (odległe mogą, choć nie muszą świadczyć o natłoku zleceń) i ceny.
Zorientuj się, jakie dodatkowe usługi świadczą - pakowanie, rozkręcanie mebli itd. Zdobędziesz wiedzę o tym, co można dodatkowo zaoferować klientom, dzięki czemu można by z sukcesem konkurować z innymi przedsiębiorstwami.
Warto pamiętać, że z usług firm transportowych korzystają nie tylko gospodarstwa domowe. Zleceń można więc szukać w firmach i instytucjach. W tym drugim przypadku warto śledzić Biuletyn Zamówień Publicznych, do którego trafiają informacje o organizowanych przetargach i konkursach. Współpraca z dużą instytucją czy firmą może być źródłem stałego dochodu.
Auto na początek
Podstawowy wydatek to samochód. Najlepszym rozwiązaniem byłoby zainwestowanie w samochód ciężarowy i mniejszy, dostawczy. Ich koszt będzie zależał od tego, na jakie auto się zdecydujemy i czy będzie to samochód nowy, czy używany. Ta druga opcja wydaje się bardziej trafiona, bo mniej kosztowna. Np. używanego fiata ducato w przyzwoitym stanie, którym załatwimy przewóz rzeczy o mniejszych gabarytach dostaniemy już za nieco ponad 20 tys. zł. Używaną ciężarówkę kupimy za ok. 50 tys. zł. W wyborze samochodu, oprócz ceny, ważna będzie kubatura skrzyni transportowej. Pojemność 6 metrów sześciennych pozwoli na przeprowadzkę średniego mieszkania przy wykonaniu ok. dwóch kursów. Warto też zwrócić uwagę na wyposażenie skrzyni - przydadzą się w niej specjalne uchwyty pomocne do załadunku bagażu, zaś zaokrąglone łuki w samochodzie zmniejszają prawdopodobieństwo uszkodzenia nie tylko transportowanych sprzętów, ale też auta. W miarę pozyskiwania klientów i rozkręcania biznesu warto zainwestować np. we własne windy transportowe, czyli specjalistyczne windy zewnętrzne obsługujące przeprowadzkę do piątego piętra.
Wyposażenie
Na wyposażeniu firmy koniecznie powinny się znaleźć materiały do pakowania oraz zabezpieczające sprzęt przed uszkodzeniem: kartony o różnych gabarytach (od małych po kartony z poprzeczką na wieszaki, które pełnią rolę szaf), folie pęcherzykowe, specjalne koce filcowe, taśmy. Jeśli w ofercie firmy zamierzamy zamieścić usługę przechowywania mebli, konieczne będzie wynajęcie lub posiadanie budynku gospodarczego. W początkowych kosztach warto również uwzględnić wynajem garażu lub strzeżonego miejsca parkingowego. Przyda się też biuro - w wersji minimalnej wystarczy pomieszczenie o powierzchni 15 mkw., w którym zmieścimy biurko plus dwa fotele dla klientów.
Pozwolenie na biznes
Nie wystarczy kupić meblowóz i ruszyć na podbój rynku. Rozkręcenie biznesu przeprowadzkowego może się wiązać z pozyskaniem niezbędnych zezwoleń. Firma przeprowadzkowa to nic innego jak transport rzeczy. A ten może wymagać stosownych pozwoleń. Wszystko zależy od używanych w tym biznesie pojazdów. Jeśli będą to samochody, których masa załadunku nie przekracza 3,5 tony, to wystarczy zwykła rejestracja działalności gospodarczej plus kierowca z prawem jazdy kat. B. Jeśli jednak zamarzy nam się wypłynięcie na szerokie wody i używanie pojazdów z masą załadunku przekraczającą 3,5 tony, przedsiębiorca musi się liczyć z koniecznością uzyskania stosownych certyfikatów i zezwoleń. A to oznacza nie tylko dodatkowe opłaty, ale też egzaminy. W tym wypadku niezbędne będzie uzyskanie licencji na przewóz rzeczy - na terenie kraju wydawaną przez starostwo lub na transport międzynarodowy - wydawaną przez Biuro Obsługi Transportu Międzynarodowego. Do wniosku trzeba będzie dołączyć zaświadczenie o niekaralności oraz certyfikat kompetencji zawodowych wydawany przez Instytut Transportu Samochodowego (niezbędna wiedza z podstaw prawa gospodarczego, prawa pracy i elementów zarządzania). Trzeba też pamiętać, że w takim wypadku będzie konieczne zatrudnienie kierowcy z prawem jazdy kat. C lub C+E lub D na autobusy. Koszt kursu lub egzaminu wynosi ok. 1000 zł, licencja na okres od 2 do 15 lat to koszt 800 zł. Licencja na transport międzynarodowy jest dużo droższa - w zależności od długości okresu wynosi od 1 tys. do 5 tys. zł. Dodatkowo przed otrzymaniem licencji trzeba będzie udowodnić (np. pokazując wyciąg z konta), że właściciel firmy posiada zabezpieczone środki na rozkręcenie biznesu w wysokości 9 tys. euro na pierwszy pojazd i 5 tys. euro na każdy kolejny.
Bez ograniczeń
Większość firm i osób prywatnych organizuje przeprowadzki w weekendy lub po godzinach pracy, czyli popołudniami i wieczorami. Dlatego trzeba założyć, że w ofercie przedsiębiorstwa będzie 24-godzinna dyspozycyjność przez siedem dni w tygodniu, a także w długie weekendy czy dni świąteczne.
Co w ofercie
Krokiem w stronę klienta będzie rozbudowanie oferty przedsiębiorstwa przeprowadzkowego. Oprócz przewozu mebli firma może zaoferować:
pakowanie rzeczy klienta,
rozpakowanie na miejscu,
dostęp do worków i kartonów do pakowania o różnej wielkości (w dzisiejszych czasach powinno być to traktowane jako standard),
przewóz towaru dla firm,
przechowywanie rzeczy klienta,
transport rzeczy nietypowych: fortepianów, sejfów, kas pancernych,
demontaż/montaż mebli,
utylizacja sprzętów niepotrzebnych typu stare meble, sprzęt RTV i AGD.
Jak wyceniać usługę
Rozpiętość cen na rynku przeprowadzek jest duża i zależy od miejsca prowadzenia działalności, a także usług oferowanych przez przewoźnika. Stawki kształtują się od kilkudziesięciu złotych za przewóz kompletu mebli do przeprowadzki prywatnego mieszkania za nawet 10 tys. zł. Przeprowadzka firmy w dużym mieście może kosztować nawet 20 tys. zł. Na ceny, a tym samym zarobek wpływają:
odległości parkingu do lokalu, w którym rzeczy są odbierane i dostarczane,
dostępność windy w lokalu i jej parametry,
długość trasy, którą pokonuje meblowóz,
dodatkowe usługi: pakowanie rzeczy, przechowywanie itd. - ciężar i gabaryty przenoszonych mebli i sprzętów.
W tej branży liczą się uczciwość i ostrożność
Wojciech Suchocki (41 l.), pełnomocnik firmy Przeprowadzki i Transport "Dornet" w Białymstoku.
- Nasza firma powstała w 2007 roku. Początkowo zajmowaliśmy się handlem i transportem drobnych rzeczy. Ale w związku z kryzysem w tej branży, a także po analizie lokalnego rynku i sprawdzeniu zapotrzebowania na usługi transportowe postanowiliśmy ukierunkować się na przeprowadzki. Dysponujemy własnymi magazynami i zapleczem przeładunkowym. Do przeprowadzek wykorzystujemy duże busy, którymi można dojechać nawet na ciasne podwórka, ale w razie potrzeby korzystamy także z zestawów transportowych, kontenerów czy przyczep. Organizujemy przeprowadzki zarówno na terenie miasta, jak i w całej Polsce. Najważniejsza w tej branży jest uczciwość. Klienci często powierzają nam cenne rzeczy, meble, sprzęt i przedmioty, z którymi są związani emocjonalnie. Musimy zachowywać szczególną ostrożność, aby nic nie zniszczyć czy nie zgubić. Do każdej przeprowadzki podchodzimy indywidualnie, z szacunkiem do klienta i jego rzeczy. Solidność i profesjonalizm gwarantują sukces w tej branży.
KOSZTY
INWESTYCJI z wykorzystaniem samochodu o ładowności do 3,5 t:
– zakup samochodu dostawczego 20 000 zł
– ubezpieczenie OC i AC ok. 3000 zł przy uwzględnieniu zniżek
– kartony, folie i taśmy pakowe ok. 500 zł
– komputer i kasa fiskalna ok. 4000 zł
– wyposażenie biura ok. 500 zł
Razem: ok. 28 tys. zł
DOCHÓD
PRZYCHODY MIESIĘCZNE 35 000 zł
DOCHÓD PRZED OPODATKOWANIEM 6700 zł
DOCHÓD PO OPODATKOWANIU (podatek liniowy) ok. 5400 zł
INWESTYCJIz wykorzystaniem samochoduo ładowności do 3,5 t:– zakup samochodu dostawczego 20 000 zł– ubezpieczenieOC i AC ok. 3000 zł przy uwzględnieniu zniżek– kartony, folie i taśmy pakowe ok. 500 zł– komputer i kasa fiskalna ok. 4000 zł– wyposażenie biura ok. 500 złRazem: ok. 28 tys. zł