Zakładamy firmę szkoleniową. Musisz mieć strategię!

2013-10-15 4:00

Wykwalifikowany personel to najmocniejsza strona firmy. Nic dziwnego, że zarządzający nie żałują pieniędzy na szkolenia. Wystarczą umiejętności dydaktyczne i wiedza, by na biznesie szkoleniowym zarobić krocie.

Rozwijające się firmy stawiają na wykwalifikowany personel. Aby poprawiać jakość swoich usług, z chęcią korzystają z ofert dobrych firm szkoleniowych. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby to właśnie twoja firma dokształcała pracowników innych przedsiębiorców. Podpowiadamy, jak założyć profesjonalną firmę szkoleniową i zaistnieć na rynku związanym z edukacją.

Jesteś ekspertem w konkretnej branży? Masz umiejętności dydaktyczne i marketingowe? Marzysz o własnym biznesie? Zastanów się nad uruchomieniem firmy szkoleniowej. Na początek możesz działać w pojedynkę, a dopiero z czasem dodatkowo zatrudnić fachowców. Żeby jednak utrzymać się na rynku, musisz być doskonałym fachowcem z branży obejmującej zakres szkoleń lub postawić na zespół specjalistów, których zatrudnisz na umowy o pracę lub umowy cywilnoprawne.

Musisz mieć strategię

W przypadku firmy szkoleniowej niezwykle istotnym elementem jest dokładny i przemyślany biznesplan. Co musisz zrobić, by biznes wypalił? Na początku rozeznaj się na rynku. Sprawdź, czy na twoim terenie działają inne firmy szkoleniowe i jaki zakres usług proponują. Dokładnie przemyśl i ustal, jakiego rodzaju szkolenia będziesz mógł prowadzić. Jeśli zastanawiasz się nad szkoleniami z zakresu budowlanki, a w twoim regionie nie ma firm, które mogłyby z nich skorzystać, zrezygnuj. Jeśli zaś jesteś informatykiem lub specjalistą od księgowości, a w twojej okolicy działa sporo instytucji i przedsiębiorstw, które potrzebują merytorycznego wsparcia w takim zakresie, pomysł na firmę szkoleniową może okazać się strzałem w dziesiątkę.

Dopiero po takiej analizie dokładnie zaplanuj tematykę szkoleń i określ terytorium, na którym będziesz działał. Zastanów się, ilu szkoleniowców będziesz potrzebował. Zorientuj się, jakie wynagrodzenie możesz im zaproponować. Opracuj strategię działania. Kiedy już wykreujesz w swojej wyobraźni działalność, to oszacuj koszty związane z biznesem. Jest bardzo prosty sposób na przekonanie się, ile będziesz potrzebował pieniędzy na start i ile będziesz mógł zarobić.

Podziel kartkę na połowę. Po jednej stronie wpisz kwotę, której będziesz potrzebować na rozruch firmy (m.in. wynajęcie sal, reklama, sprzęt multimedialny, pensje dla pracowników). Po drugiej stronie wpisz planowane realne zyski. Przekalkuluj, ile będzie kosztowało jedno szkolenie i ile dasz radę przeprowadzić ich w miesiącu. To zestawienie pokaże, czy przypadkiem nakłady nie przerosną oczekiwanego zysku i pozwolą już na etapie planowania skorygować nieścisłości. Bardzo ważne jest, aby do takiej kalkulacji podejść poważnie i szczerze.

W firmie i online

Organizacja szkoleń może być naprawdę rentowna. Na jednorazowym szkoleniu można parokrotnie zarobić. Jak to możliwe? Wystarczy, że najpierw zorganizujesz profesjonalne, wysokiej jakości szkolenie stacjonarne, sfilmujesz je i obrobisz materiał, nagrasz na nośnikach i możesz sprzedać je jako szkolenie niestacjonarne. Materiał taki będziesz mógł wykorzystać też podczas szkoleń prowadzonych online lub przekazywać uczestnikom podobnych kursów jako materiały edukacyjne.

Prowadzenie szkoleń stacjonarnych wymaga sporo zachodu. Przede wszystkim trzeba być mobilnym, bo większość zleceń będzie dotyczyć bliższych lub dalszych miejscowości. Na miejscu musi już czekać na ciebie lub twojego szkoleniowca odpowiednia sala. Wybierając ją, nie sugeruj się tylko ceną. Profesjonalne na wysokim poziomie szkolenie powinno się odbywać w sali przestronnej, klimatyzowanej i dobrze oświetlonej.

Jeśli planujesz nagrywanie zajęć, zwróć uwagę na to, by sala nie znajdowała się od strony ruchliwej ulicy. Zorientuj się też, czy wyposażona jest w odpowiedni sprzęt multimedialny (np. rzutnik czy duży monitor lub telewizor). Pamiętaj też, by zawsze niezbędne urządzenia multimedialne wozić ze sobą, aby w każdej sytuacji móc bez problemu przeprowadzić szkolenie.

Reklama na własną rękę

Zanim ruszysz w trasę szkolić ludzi, musisz pozyskać klientów. Jak to zrobić? Firmy szkoleniowe zwykle nie korzystają z tradycyjnych form reklamy, jak spoty w mediach czy plakaty. W tej branży najlepiej bezpośrednio trafiać do klientów. Cenne są wizyty w firmach, które mogłyby korzystać z usług szkoleniowców. Pamiętaj, by do takiego spotkania doskonale się przygotować. Zawsze miej przy sobie niewielkie, ale interesujące foldery swojej działalności i wręczaj je niemalże przy każdej okazji. W twoim interesie leży, by jak najwięcej osób wiedziało, czym zajmuje się twoja firma.

Profesjonalna strona internetowa to najlepsza wizytówka firmy szkoleniowej. Możesz na niej zamieszczać prezentacje, filmiki czy programy zajęć. To doskonałe miejsce do promowania swoich materiałów szkoleniowych (foldery czy broszury). Profesjonaliści pomogą ci też wypozycjonować stronę w sieci tak, by odwiedzało cię jak najwięcej internautów poszukujących firm szkoleniowych. Dopilnuj jednak, aby znajdowało się tam jak najwięcej materiałów multimedialnych, bezbłędne dane kontaktowe do ciebie, pełna i przede wszystkim w czytelny sposób podana oferta szkoleniowa.

Niezbędne formalności

Aby legalnie prowadzić firmę szkoleniową, należy zarejestrować działalność gospodarczą. Można to zrobić drogą elektroniczną lub tradycyjną. W pierwszej kolejności wypełniasz wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Możesz także elektronicznie przesłać go za pomocą platformy CEIDG. W ten sposób możesz zgłosić działalność do urzędu statystycznego, który nadaje numer REGON i do urzędu skarbowego, który nadaje NIP.

Jeśli wolisz osobiście załatwiać sprawy w urzędach, udaj się do urzędu gminy. Tam pobierzesz i złożysz papierowy wniosek o wpis do CEIDG. Potem musisz jeszcze załatwić formalności związane z ubezpieczeniem społecznym i zdrowotnym swoich pracowników w ZUS (masz na to 7 dni od daty rozpoczęcia działalności podanej we wniosku CEIDG). Wtedy już tylko czekasz na numery NIP i REGON oraz na potwierdzenie założenia działalności gospodarczej. Jako aktywny przedsiębiorca powinieneś założyć też firmowe konto w banku oraz wyrobić pieczątkę i eleganckie wizytówki z numerem swojego telefonu komórkowego, stroną internetową i adresem e-mail.

Certyfikaty i akredytacje

W przypadku firmy szkoleniowej należy zadbać o ważne certyfikaty i akredytacje. Firma szkoleniowa może się ubiegać o akredytację kuratora oświaty na prowadzenie kursów zawodowych. To świetny sposób na podniesienie prestiżu działalności i zyskanie pozytywnej opinii wśród potencjalnych klientów. Akredytacja sprawi, że firma będzie postrzegana jako profesjonalna, legalna, sprawdzona i rzetelna.

Akredytacje przyznawane są firmom, które spełniają wiele wymogów formalnych i przejdą pomyślnie wizytację ekspertów z kuratorium. Wiążą się one z opłatą ok. 800 zł. Ale warto zainwestować. Firma szkoleniowa, która posiada taki dokument, znajduje się w bazie placówek akredytowanych dostępnej na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji.

Zespół fachowców

W przypadku tradycyjnej firmy szkoleniowej nie ma konkretnych wytycznych i wymogów dotyczących kadry. Nie trzeba wpisywać ani udowadniać, czy zatrudnieni pracownicy mają kwalifikacje odpowiednie dla rodzaju prowadzonej działalności. Oczywiście chcąc prowadzić dobrą i solidną firmę, powinieneś zatrudniać fachowców z wysokimi kwalifikacjami. Najlepiej, by twoi szkoleniowcy mieli nie tylko umiejętności dydaktyczne, lecz także mogli potwierdzić je odpowiednim dokumentem (np. świadectwem ukończenia studium pedagogicznego).

Dokąd po pieniądze

Firma szkoleniowa nie wymaga ogromnych nakładów finansowych, ale warto rozejrzeć się za zastrzykiem gotówki na start. Po pieniądze rusz do banków oferujących pożyczki i kredyty przedsiębiorcom, spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych, regionalnych funduszy pożyczkowych. Warto też odwiedzić lokalną jednostkę dzielącą fundusze unijne i sprawdzić, czy nie ma w ofercie programu wspierającego działalność podobną do twojej. Jeśli nie jesteś nigdzie zatrudniony, zarejestruj się w powiatowym urzędzie pracy, który może zaoferować ci 20 tys. dotacji. Jeśli utrzymasz się na rynku przez rok, nie będziesz musiał jej zwracać. Po finansowe wsparcie możesz zgłosić się także do wojewódzkiego urzędu pracy. Tam na beneficjenta spełniającego wymagane warunki czeka już 40 tys. zł.

Przekazuję innym miłość do zawodu

Iwona Dąbrowska (45 l.), Centrum Edukacyjne "Prymus" w Białymstoku (woj. podlaskie):

- Z wykształcenia jestem pedagogiem, ale moim pierwszym zawodem jest fryzjerstwo. Już jako trzyletnia dziewczynka podglądałam moją mamę fryzjerkę przy pracy i postanowiłam kontynuować tę tradycję. Kiedy jednak sama zaczęłam pracować w zawodzie, wciąż odczuwałam potrzebę rozwijania umiejętności. Uczestniczyłam w kursach w Polsce i za granicą, a po jednym z takich szkoleń w Londynie postanowiłam podpatrzone tam rozwiązania edukacyjne wykorzystać we własnej firmie szkoleniowej. Centrum "Prymus" założyliśmy z mężem 6 lat temu. Od początku postawiliśmy na indywidualną pracę z kursantem, a naturalną bazą dydaktyczną stał się mój salon fryzjerski. Ofertę edukacyjną kierujemy zarówno do młodzieży, jak i do osób dojrzałych, które pragną zmienić zawód. To także doskonała szansa na zdobycie nowych kwalifikacji dla osób bezrobotnych. Wyspecjalizowaliśmy się w kursach fryzjerstwa, wizażu, stylizacji i makijażu, ale współpracujemy też z innymi ośrodkami, organizując szkolenia innego typu. Na koniec kursu nasi uczniowie otrzymują dyplom i certyfikat, a ja jestem bardzo dumna, gdy potem zakładają własną działalność i utrzymują się na rynku. To daje mi olbrzymią satysfakcję.

Koszty inwestycji

urządzenia multimedialne (laptop, rzutnik, kamera): ok. 5 tys. zł

reklama: ok. 1,5 tys. zł

materiały edukacyjne dla osób szkolonych (książki, kursy na nośniku): ok. 2 tys. zł

Razem: 8,5 tys. zł

Koszty miesięczne (w średniej miejscowości):

wynajem dwóch sal na 60 godz. w miesiącu: ok. 2 tys. zł

transport na szkolenia: ok. 300 zł

Razem: 2,3 tys. zł

Dochód w mniejszej miejscowości

Przychody miesięczne przy 60 godzinach zajęć w miesiącu. Zajęcia po 15 godzin dla 4 grup 15-osobowych. Koszt kursu od osoby to 100 zł. Szkolenia z zakresu Internetu 6 tys. zł

Dochód przed opodatkowaniem 3,7 tys. zł

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze