Agencja nieruchomości może być prowadzona w dowolnej formie. Może to być działalności gospodarcza osoby fizycznej, spółka cywilna lub spółka handlowa (np. z ograniczoną odpowiedzialnością). Coraz bardziej popularną formą staje się otwarcie biura nieruchomości na zasadach franchisingu, czyli pod szyldem znanej już na rynku firmy.
Obowiązkowe OC
Będziesz musiał wykupić polisę, ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z wykonywaniem czynności pośrednictwa w obrocie nieruchomościami. Taką szkodą może być np. sprzedaż mieszkania z wadą prawną, która wynikałaby z nierzetelnego sprawdzenia dokumentów. Ubezpieczenie dla pośredników jest obowiązkowe. Dodatkowo – jeżeli jesteś właścicielem biura, a nie masz licencji, sam również musisz mieć takie ubezpieczenie. Wysokość składki zależy od kwoty ubezpieczenia – minimalna suma gwarancyjna to 25 tys. euro, a to oznacza, że koszt polisy w skali roku wyniesie około 500 zł. Natomiast jako właściciel agencji nieruchomości masz jeszcze jeden dodatkowy obowiązek – musisz zarejestrować zbiór danych dotyczących twoich klientów w biurze Głównego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.
Twoi pracownicy
Żeby otworzyć agencję nieruchomości, nie musisz mieć licencji zawodowej. Wystarczy, że zatrudniasz pracownika z licencją. W biurze mogą pracować osoby bez licencji, które wykonują tzw. czynności pomocnicze takie jak np. przyjecie oferty, prezentacja nieruchomości, sporządzanie ogłoszeń. Jednak za wszystkie czynności wykonywane przez te osoby osobiście odpowiada pośrednik i to na nim spoczywa odpowiedzialność za sfinalizowanie transakcji. Pośrednicy zatrudniani są albo na podstawie umowy o pracę (wówczas otrzymują stałą pensję, do której dochodzi prowizja od przeprowadzonych transakcji) albo na umowę agencyjną (wówczas ich wynagrodzenie jest uzależnione od obrotów i najczęściej dostają tylko prowizję, ale za to jest ona wyższa).
Zostań pośrednikiem
Przepustką do zawodu jest uzyskanie licencji pośrednika. Żeby ją zdobyć, musisz spełnić wymogi określone w ustawie o gospodarce nieruchomościami:
* nie możesz być karany
* musisz mieć pełną zdolność do wykonywania czynności prawnych
* musisz legitymować się wykształceniem wyższym (może być licencjackie) *powinieneś ukończyć studia podyplomowe w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami (Minister Infrastruktury określa minimum programowe jakie muszą obejmować takie studia).
* musisz odbyć praktyki zawodowe.
Idź na warsztaty do patrona
Praktyki mogą się odbywać w różnych formach. Mogą to być warsztaty grupowe przeprowadzane przez organizacje zawodowe pośredników (Polska Federacja Organizacji Zarządców i Administratorów Nieruchomości, Polska Federacja Stowarzyszeń Zarządców Nieruchomości, Polska Federacja Zarządców Nieruchomości) albo praktyki indywidualne u kogoś kto posiada licencję pośrednika co najmniej 3 lata (tzw. patron). Praktyka musi trwać co najmniej pół roku i obejmować min. 200 godzin.
Jakie dokumenty
Musisz dostarczyć niezbędne dokumenty:
•oświadczenie o niekaralności,
•oświadczenie o pełnej zdolności prawnej,
•odpisy dyplomów,
•zaświadczenie z uczelni o wypełnieniu wymogu ustalonego minimum programowego,
•dziennik praktyk,
•dwa zdjęcia,
•dowód wniesienia opłaty za postępowanie (400 zł)
Następnie zespół kwalifikacyjny ustala czy spełniasz ustawowe wymagania. Jeśli decyzja jest pozytywna, zostajesz wpisany do centralnego rejestru i możesz zaczynać karierę. Sama licencja jest wystawiana przez Ministerstwo Infrastruktury. Jest ona imienna i niezbywalna.
Znajdź i wyposaż biuro
Na początek wystarczy ci małe biuro (możesz wynająć lub zaadaptować mieszkanie na firmę), najlepiej na parterze i w centrum, z możliwością zaparkowania w pobliżu samochodu.
Biuro trzeba będzie wyposażyć, czyli kupić komputer, telefon, drukarkę, niszczarkę do dokumentów. Do dokumentacji i prezentowania oferowanych nieruchomości niezbędny będzie aparat cyfrowy i/lub kamera. Raczej nie obejdzie się też bez samochodu. Odpowiedni sprzęt i oprogramowanie komputerowe możesz kupić, ale jeśli nie masz wystarczających środków - również wydzierżawić lub wziąć w leasing.
Podlicz zyski
Większość umów pośrednictwa to tzw. umowy otwarte, kiedy sprzedający decydują się na współpracę z kilkoma biurami. Rzadziej zawierane są tzw. umowy na wyłączność, w których klient zleca sprzedaż lub wynajem tylko jednemu pośrednikowi. Za swoją pracę pośrednik pobiera prowizję w takiej wysokości, w jakiej umówi się klientem. Żadne przepisy nie regulują wysokości tych stawek, są inne w różnych regionach kraju i zawsze można je negocjować. Najczęściej spotykane są prowizje w wysokości od 2 do 3 proc. wartości nieruchomości (plus VAT od prowizji w wysokości 22 proc.), pobierane od obu stron transakcji – to znacz, że płaci zarówno kupujący jak i sprzedający. Ostatnio coraz częściej agencje nieruchomości rezygnują z wynagrodzenia pobieranego od kupującego („ Kup bez prowizji” ). Pośrednicy zadowalają się prowizją pobieraną tylko od sprzedających, choć zwykle jest wtedy ona wyższa. Dzięki temu - mimo mniejszych dochodów z pojedynczej transakcji – może pojawic się więcej klientów i zyski mogą wzrosnąć.
KOSZTY
Otwieramy biuro nieruchomości w mieście średniej wielkości
Koszty inwestycji
Wyposażenie -( komputer, telefon, tel. komórkowy, ksero, drukarka, aparat cyfrowy) – 15 000 zł
Reklama – (założenie własnej strony www.,ogłoszenia na portalach internetowych, ulotki, bilbordy, prasa, radio, tv) - 10 000 zł
Licencja – 10 000 zł
Razem – 35 000 zł
Koszty miesięczne
Wynajęcie biura: 1500 - 2000 zł
Pracownik: pensja - 1200 zł + podatek + koszt ZUS
Koszty administracyjne: rozmowy telefoniczne, dostęp do Internetu, materiały biurowe, energia elektryczna – 4 000 zł
Reklama: prasa + ulotki + internet - 3 000 zł
Eksploatacja samochodu – 2 000 zł
Razem ok. 12 200 zł
Spodziewane dochody
Obrót miesięczny (2 transakcje w miesiącu po 250 000 zł) – 500 000 zł
Prowizja – 30 000 zł
Dochód przed opodatkowaniem – 17 800 zł
Dochód po opodatkowaniu (podatek liniowy 19 proc.) - 6 100 zł