Rynek usług turystycznych bezbłędnie wyczuł koniunkturę związaną z organizacją wyjazdów integracyjnych dla pracowników przedsiębiorstw. Firmy prześcigają się w pomysłach na nietypowe wyjazdy, które na długo pozostaną w pamięci uczestników. Proponują zdobywanie szczytów, loty balonem, rejsy, wycieczki szlakiem win itp. Nie jest więc problemem znalezienie oferty, która będzie na tyle oryginalna, żeby zaintrygować pracowników. Problem leży raczej w tym, jak zachować równowagę pomiędzy oryginalnością pomysłu na wyjazd a bezpieczeństwem osób biorących w nim udział.
Podróże motywacyjne
Pracodawca planujący wyjazd integracyjny dla swoich pracowników powinien zwrócić uwagę na:
- cele, jakie chce dzięki niemu osiągnąć,
- bezpieczeństwo uczestników wyjazdu,
- dostosowanie rozrywek do ich fizycznych możliwości.
Jeśli te idee zostaną przeanalizowane, można myśleć o organizacji, kosztach i terminie wyjazdu.
Wyjazdy firmowe to również forma wynagradzania pracowników, a nic nie działa bardziej motywująco niż nagroda. Jest to inwestowanie w zadowolenie, a pracownik zadowolony jest bardziej kreatywny. Doceniony, z jednej strony czuje się mocno związany z firmą i jej zespołem, z drugiej zaś i zobowiązany wobec pracodawcy.
Integracja i relaks
Przed zorganizowaniem wyjazdu trzeba sobie zadać pytanie: jaki jest najważniejszy cel, który chcemy osiągnąć? Jeśli jest nim nagrodzenie pracowników, nie mają większego sensu starania o wyjątkowość sytuacji, w której osoby zatrudnione w firmie znajdą się podczas wyjazdu. Niech jadą wypocząć, podziwiać widoki lub dobrze się bawić. Wspólna wspinaczka na szczyt góry, pokonywanie przełomu rzeki w plaskodennych łodziach czy inny wyczynowy wypad wymagający ścisłego współdziałania zespołu jest uzasadniony tylko wtedy, kiedy celem nadrzędnym jest integracja.
Sprawą, o której nie można zapominać, w sytuacji kiedy stawiamy na integrację pracowników, jest tylko pozornie integracyjny charakter części wyjazdowych atrakcji proponowanych przez firmy specjalizujące się w wyjazdach pracowniczych. Jeśli zespół po powrocie z wyjazdu integracyjnego ma się między sobą komunikować lepiej niż przed wyjazdem, musi coś wspólnie przeżyć. Chcąc sprawić, żeby ludzie pracujący w firmie stworzyli dobrze komunikujący się zespół, należy podczas wyjazdu integracyjnego unikać sytuacji, którym nie każdy podoła. Jeśli więc zespół składa się z pracowników o zróżnicowanym wieku, nie powinno się wybierać wyjazdu, w którym clou programu jest wspinaczka po górach albo mecz. Nie każdy chętnie i równie łatwo się wspina. Celem wyjazdu integracyjnego na pewno nie jest wykazanie, że nie wszyscy w zespole są jednakowo silni.
Trzeba się też dwa razy zastanowić, zanim wybierzemy z oferty organizatora wyjazd połączony z tańcami. O ile bal klasyczny lub bal przebierańców faktycznie mogą zintegrować zespół, o tyle dyskoteka już niekoniecznie, zwłaszcza jeśli wyjazdowa kadra nie jest jednolita metrykalnie lub ma niezbyt niską średnią wieku.
Najlepsza zasada, jaką można się kierować, dążąc do integracji, brzmi: wszyscy bez wyjątku mają się dobrze bawić. Pośród przebogatego arsenału możliwości należy wybrać takie, które będą odpowiadać 19-letniej Kasi zatrudnionej w charakterze gońca, jak i panu Zenonowi, księgowemu z wieloletnim stażem.
W trakcie wyjazdu pracownicy powinni mieć możliwość:
lepszego poznania się nawzajem,
pokazania się innym z bardziej nieformalnej strony,
poczucia się częścią pracującej na co dzień grupy.
Celami wyjazdu są bowiem: poprawa komunikacji, poprawa współpracy w grupie, podniesienie poziomu zaufania między pracownikami, polepszenie atmosfery pracy.
Sprawdź, czy cię stać
W zależności od odległości, standardu zakwaterowania i wyżywienia, rodzaju atrakcji na miejscu oraz środka transportu, koszty wyjazdu integracyjnego mogą być stosunkowo niewielkie lub naprawdę znaczące dla budżetu firmy.
Po podjęciu wstępnych decyzji czas na wybór organizatora. Pośród firm organizujących wyjazdy integracyjne można wyróżnić:
organizatorów szeroko pojętej turystyki (touroperatorów),
firmy specjalizujące się w sportach ekstremalnych
agencje typu full service dostosowujące usługi do potrzeb klienta.
Decydując się na usługi jakiejkolwiek firmy, zawsze sprawdzaj, jak długo działa na rynku turystycznym i czy (w przypadku touroperatora) została wpisana do rejestru organizatorów turystyki. Poza tym, o ile jest to możliwe, warto sprawdzić, czy poprzedni klienci byli zadowoleni z usług oferowanych przez wybraną firmę. Firmy specjalizujące się w sportach ekstremalnych oferują podczas wyjazdów opiekę instruktorów wspinaczki, nurkowania, żeglarstwa, kajakarstwa itp. Zanim wyślesz swoich pracowników na ekstremalną przygodę połączoną ze spływem po wzburzonej górskiej rzecze, zweryfikuj uprawnienia takich osób. Jeżeli zdecydujesz się na usługi firmy typu full service, pamiętaj, że często działalność tego typu organizatorów polega na korzystaniu z usług innych firm oferujących profesjonalne usługi odpowiadające wymogom klienta. Niekiedy, dzięki takiej formule przerzucającej odpowiedzialność na profesjonalistów, firmy tego typu mogą uniknąć konsekwencji wynikających z ustawy o turystyce.
Dobrym pomysłem jest wysondowanie wśród pracowników, jaki wyjazd najbardziej by ich ucieszył. Można w tym celu przeprowadzić np. anonimową ankietę. Dobra impreza powinna być zorganizowana "pod pracowników", a nie według upodobań właściciela firmy. Choć to czasem trudne, trzeba zdać sobie sprawę, że na alpejskim stoku, który ciebie by uszczęśliwił, pani Halinka z kadr nie będzie zadowolona. Jeśli właściciel jest pasjonatem fotografii przyrody, wcale nie znaczy, że pan Józef, zaopatrzeniowiec, powinien podzielić jego entuzjazm i na wyjeździe integracyjnym pół dnia polować z drzewa na piękne ujęcie dzika z lotu ptaka.
Ile to kosztuje
Przykładowe ceny (od osoby) atrakcyjnych wyjazdów integracyjnych dla pracowników:
- Weekend w Wiedniu (przelot samolotem) od ok. 2100 zł
- Wycieczka do Pragi (autokarem) ok. 550 zł
- Kilkudniowy rejs po M. Śródziemnym od ok. 3000 zł
- Kilkudniowy wyjazd na narty do Austrii (autokar, z wyżywieniem) ok. 4200 zł
- Wycieczka po Polsce szlakiem win i degustacja win od 640 zł
- 3-dniowy wyjazd do Szczyrku (wyżywienie, hotel, rozrywka, SPA) od 800 zł
- 4-dniowy rejs do Danii i Szwecji z atrakcjami od ok. 1600 zł