Agencja interaktywna ma szeroki wachlarz usług: od budowy prostych stron internetowych po skomplikowane analizy działania danej firmy w sieci. Dla nowoczesnych firm współpraca z taką agencją jest na wagę złota. Właścicielem tego typu przedsiębiorstwa może zostać każdy, kto ma dużą wiedzę na temat nowych technologii i zamiłowanie do informatyki oraz grafiki komputerowej.
Dziś nie wyobrażamy sobie życia bez internetu. W wirtualnej przestrzeni funkcjonuje mnóstwo firm. Jednak by działania w sieci były skuteczne, trzeba podchodzić do nich profesjonalnie. Rozmaitymi akcjami prowadzonymi w internecie zajmują się agencje interaktywne. Małe firmy skupiają się głównie na tworzeniu profesjonalnych stron i sklepów internetowych oraz administrowaniu nimi. Agencje full service dodatkowo dbają o marketing firm w sieci, pozycjonują strony internetowe tak, by jak najwięcej użytkowników trafiło właśnie na nie, zajmują się działaniami w serwisach społecznościowych, a także analizowaniem działań w internecie konkretnych firm i opracowywaniem dla nich pełnych programów promocyjnych, poprawiających skuteczność marketingu w sieci.
Praca indywidualna
Teoretycznie małą agencję interaktywną można prowadzić w pojedynkę. Choć nie jest wymagane konkretne wykształcenie, w jednym palcu trzeba mieć wiedzę z zakresu informatyki, grafiki komputerowej i zasad działania internetu: SEM (marketing w wyszukiwarkach internetowych), SEO (pozycjonowanie), systemy e-commerce (handel w sieci), metody kreowania profesjonalnego wizerunku w sieci poprzez publikowanie treści promowanych przez wiele kanałów komunikacyjnych trafiających do sprofilowanych odbiorców.
Z powodzeniem jednoosobową firmę można prowadzić w domu. Wtedy koszty inwestycyjne ogranicza się do zakupu komputera i odpowiednich programów. Ale, jeśli poważnie myśli się o biznesie, domowe warunki okazują się niewystarczające.
Estetyczne biuro
Agencja interaktywna utrzymuje się ze zleceń klientów. Jeśli nie chcesz pracować jedynie jako podwykonawca i zależy ci na stworzeniu większej firmy realizującej poważne projekty, niezbędne będzie wygodne biuro. Powód jest prosty. Klienci nie zdecydują się na ofertę firmy tylko na podstawie rozmowy telefonicznej. Poważny zleceniodawca chce odwiedzić firmę i na miejscu ustalić szczegóły. Siedziba agencji zwiększa zaufanie do niej. Zleceniodawca na wstępie ma dowód na to, że nie współpracuje z przysłowiową firmą krzak, ale normalną agencją legalnie działającą na rynku.
W tym przypadku wystarczy lokal o pow. 40-50 mkw. Na takiej powierzchni należy wygospodarować miejsce na gabinet szefa, w którym będą odbywały się spotkania ze zleceniodawcami i zebrania zespołu. Pracownicy mogą siedzieć w otwartej przestrzeni (z ang. open space). Oczywiście lokal musi spełniać wymogi sanepidu i ergonomii (np. mieć węzeł sanitarny, małą kuchnię dla pracowników, miejsce do relaksu). Szukając odpowiedniego lokum, nie trzeba kierować swoich kroków od razu do samego centrum miasta, gdzie czynsz może być bardzo wysoki. Agencja może znajdować się w mieszkaniu na osiedlu czy w starej, ale zadbanej, kamienicy oddalonej nieco od środkowej części miasta. Ważne, by był tam dobry dojazd i możliwość zaparkowania samochodu.
Biuro musi być estetyczne. Najlepiej postawić na prosty wystrój: jasne ściany, klasyczne meble i przeszklenia. Wybierając biurka dla grafików, lepiej nie oszczędzać. Osoby pracujące na tych stanowiskach powinny mieć wygodne, specjalnie zaokrąglone stoły, na których swobodnie ułożą ręce.
Dobry zespół
Wraz z rozwojem firmy trzeba budować zespół pracowników. Podstawą są dobrzy programiści oraz kreatywni i utalentowani graficy. Bez nich szanse na konkretne dobrze płatne zlecenia są znikome. Znalezienie dobrego programisty jest trudne, a jego zatrudnienie może być kosztowne. Na przykład w dużym mieście na miesięczną pensję takiego pracownika trzeba przeznaczyć co najmniej 10 tys. zł. Ale może to być dobra inwestycja.
Oprócz programistów w zespole potrzebny jest grafik komputerowy. Ważny jest project manager (osoba, która kontaktuje się ze zleceniodawcą, ustala zasady współpracy, ustala szczegóły projektu i jego realizacji) - na początku działalności to zwykle właściciel firmy pełni tę rolę. Potrzebni są też fachowcy od social media, czyli działań w mediach społecznościowych. Przyda się też programista od aplikacji mobilnych.
Ważne są osoby związane z marketingiem w internecie, specjaliści ds. SEO, ds. SEM, specjaliści ds. użyteczności serwisów internetowych, analitycy ds. e-commerce, specjaliści ds. technicznych - przygotowania dokumentacji technicznej.
Jeśli nie możesz sobie pozwolić na zbudowanie dużego zespołu, nie wpadaj w panikę. W tej branży doskonale sprawdza się model polegający na współpracy z tzw. wolnymi strzelcami. Jeśli będziesz mieć duże zlecenie i w danym momencie będziesz potrzebował np. dodatkowego grafika, dasz zlecenie podwykonawcy pozyskanemu na wolnym rynku lub podnajmiesz taką osobę z innej firmy.
Taka otwartość na współpracę z różnymi osobami jest bardzo ważna. Młoda firma nie może pozwolić sobie na zrezygnowanie z żadnego zlecenia. Każde pozwala zwiększyć portfolio i nawiązać nowe znajomości, dzięki którym jest szansa na dalsze polecenie kolejnym klientom.
Poszukiwanie klienta
Na początku klienta trzeba znaleźć samodzielnie. Większych zleceń można poszukać na branżowych targach czy konferencjach. Warto śledzić też ogłoszenia o przetargach. W tej branży bardzo ważne są kontakty z innymi agencjami i ich pracownikami. Doświadczeni gracze nie ukrywają, że wiele zleceniodawców przychodzi do nich z polecenia. Kiedy dana firma nie jest w stanie zająć się zgłoszeniem, przekazuje je zaprzyjaźnionej konkurencji. Jeśli klient będzie zadowolony, poleci komuś obie firmy. W ten sposób krąg kontaktów powiększy się.
Trudna wycena
Agencja interaktywna zarabia na swoich projektach. A są one rozmaite: od stworzenia prostej strony WWW po budowanie wizerunku firmy w sieci na wielu poziomach. Zatem wycena usługi jest indywidualna. Dla przykładu prosta strona internetowa może kosztować 1 tys. zł, a bardziej złożony serwis nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. W branży stosuje się kilka modeli rozliczeń z klientem. Najbardziej pożądany jest model ryczałtowy - ustala się cenę, na podstawie której realizowany jest dany projekt. Alternatywną formą rozliczeń jest zapłata klienta za konkretne usługi pracownika twojej firmy - np. programista jest oddelegowany na jakiś czas do firmy zleceniodawcy i u niego pracuje nad konkretnym zadaniem. Sprawdza się też model widełkowy: szacujemy cenę za realizację projektu od. do... i modyfikujemy ją w zależności od tego, co się będzie działo podczas realizacji projektu. Poleca się też dokładne prace analityczne, które pozwalają pozyskać informacje na temat projektu, przygotować specyfikację i wycenić konkretne zlecenie.
Zakładanie firmy
Agencję interaktywną zakłada się jak zwykłą działalność gospodarczą. Formalności związane z rejestracją firmy załatwisz w swoim urzędzie gminy lub przez internet za pośrednictwem elektronicznej platformy CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej). Jednak z wariantu on-line mogą korzystać tylko osoby dysponujące podpisem elektronicznym lub tzw. profilem zaufanym, który jest bezpłatną metodą potwierdzania tożsamości obywatela w systemach elektronicznej administracji. Profil zaufany to odpowiednik bezpiecznego podpisu elektronicznego, weryfikowanego certyfikatem kwalifikowanym. Aby go uzyskać, trzeba założyć konto na platformie e-PUAP (epuap.gov.pl). Kiedy już profil zaufany będzie działał, to można przystąpić do elektronicznej rejestracji firmy w CEIDG. W ten sposób zgłasza się od razu działalność do urzędu statystycznego i do urzędu skarbowego.
Obsługa księgowa
Jako właściciel firmy będziesz musiał prowadzić całą księgowość. Jeśli w tej dziedzinie nie czujesz się pewnie, możesz skorzystać z usług profesjonalnego biura rachunkowego. Koszty miesięczne takich stałych usług nie powinny przekroczyć 200 zł. Pamiętaj jednak, że biuro rachunkowe nie odpowiada za błędy przed fiskusem. Jeśli firma, której zlecisz prowadzenie swoich rachunków, popełni błędy, to ty będziesz tłumaczyć się z nich w urzędzie skarbowym. Od nierzetelnego biura będziesz mógł jedynie żądać odszkodowania. Dlatego też najlepiej wybrać firmę polecaną przez znajomych lub taką, która może pochwalić się referencjami możliwymi do weryfikacji.
Marek Najar, właściciel Agencji Interaktywnej KADEOR w Warszawie
Często trzeba pracować za trzech
Firmę założyłem w 2008 roku, jednak już wcześniej zdobywałem doświadczenie budując strony internetowe dla firm. Internet od zawsze był przestrzenią, w której czułem się dobrze. Kiedy startowałem z działalnością gospodarczą, było już pewne, że internet będzie się bardzo szybko rozwijał. Jednego nie przewidziałem - kryzysu gospodarczego, który uderzył w firmę na początku działalności. Zleceniodawcy przestali inwestować w internet, co przekładało się na nasze straty. Na szczęście udało się wyjść z tego cało. Obecnie prowadzę agencję typu 'full service' ze zgranym kilkuosobowym zespołem specjalistów. I wciąż jest miejsce dla nowych pracowników, szczególnie programistów. Główne zadania początkującej agencji interaktywnej to budowa serwisów internetowych i promocja sklepów internetowych. Agencje 'full service' mają większy zakres działalności. My skupiamy się na działaniach związanych z e-commerce. Jesteśmy certyfikowaną agencją wiodącego systemu e-Commerce - PrestaShop. Mamy duże doświadczenie w działaniach promocyjnych serwisów internetowych, a także w analityce działań sklepów internetowych. W zakresie działań naszej agencji 'full service' nie ograniczamy się tylko do roli technicznej, świadczymy także usługi fotograficzne, video. Wachlarz naszych usług jest bardzo szeroki. W tej branży trzeba być bardzo elastycznym i cierpliwym. Trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że na początku jest to praca wymagająca dużego zaangażowania i czasu. Często trzeba pracować za trzech, by rozwinąć działalność i sprawić, by firma zaistniała na rynku i działała stabilnie. Ważna jest reklama i promocja. Warto pojawiać się na targach, promować w internecie i reklamować w mediach lokalnych. Ważna jest też współpraca z firmami o podobnym profilu działania. W branży często sobie pomagamy. Kiedy nie mamy czasu na wykonanie projektu, przekazujemy zlecenia kolegom po fachu. W tej branży warto starać się o klientów długoterminowych, którzy zlecają nam przygotowanie projektu i opiekę nad nim. To jest najlepsze rozwiązanie zarówno dla agencji, jak i zleceniodawców.
O tym w jaki sposób rozkręcić biznes przeczytasz w książce "45 nowych pomysłów na biznes". To już druga część naszego poradnika dla wszystkich, którzy marzą o własnej firmie oraz dla tych, którzy interesują się gospodarką, rynkiem pracy i small biznesem. Książka dostępna jest w kioskach na terenie całego kraju w cenie 14,99 zł