Analiza zbiorów informacji pomaga producentom i usługodawcom uwzględnić potrzeby odbiorców końcowych. W przypadku produktów finansowych i bankowych, personalizacja danych częściej dotyczy segmentu korporacyjnego, ale to się powoli zmienia. Aplikacje umożliwiające sprawniejsze zbieranie i analizowane danych klientów indywidualnych pozwalają stworzyć lepiej dobrany produkt lub usługę i pozytywnie wpływają na customer experience.
Nadeszła nowoczesna bankowość
Choć stacjonarne oddziały banków nie przestają istnieć, widać, że tendencja korzystania z nich jest raczej spadkowa. Wizytę w banku już od pewnego czasu zastępuje bankowość elektroniczna - obecnie korzysta z niej w Polsce ponad 19 mln osób (PRNews.pl).
ZOBACZ: Antykoncepcja na telefon. Rewolucyjna aplikacja ułatwi Polkom dostęp do pigułek
Przyszłość będzie jednak należała do bankowości mobilnej. Aplikacja bankowa w telefonie daje wiele możliwości – już teraz z tego kanału tego korzysta blisko 16,7 mln klientów banków. Aż połowa użytkowników aplikacji bankowych używa ich do obsługi swoich finansów. To dowód na to, że dobrze zaprojektowana aplikacja może być odpowiednim narzędziem do skutecznego zarządzania swoimi finansami. Co istotne, aplikacja nie musi być nawet produktem danego banku. Popularne są na przykład produkty tworzone przez fintechy.
Innej drogi nie ma
Ostatnie lata pokazują, że klienci nie spieszą się z zakładaniem nowych rachunków w bankach. Chcą za to korzystać z możliwości, jakie dają nowoczesne, cyfrowe rozwiązania finansowe.
– Warto zauważyć, że pandemia dała finansowo w kość bankom, pozostawiając je ze sporymi stratami. Banki, które chcą powrócić na właściwe tory i dogonić coraz bardziej cyfrowych klientów, muszą uważniej wsłuchać się w ich potrzeby, a następnie przekuć wnioski na konkretne strategie i działania – mówi David Filippov z Dateio. – Aplikacje, z których korzystają konsumenci są agregatami danych, czyli czegoś, co można dziś nazwać cyfrowym złotem. Dzięki dokładnym zbiorom informacji i pogłębionej ich analizie, banki i sklepy mogą oferować klientom lepiej dopasowane produkty i usługi – zaznacza. Czy taka sytuacja jest korzystna dla konsumenta? Ekspert Dateio wyjaśnia: – Konsument, który może mieć wgląd do własnych danych finansów w wygodnej i czytelnej formie, może usprawnić zarządzanie budżetem domowym, lepiej zaplanować wydatki lub też prześledzić swoją historię zakupów – twierdzi Filippov.
Nowoczesne narzędzia do zarządzania danymi
Dane stanowią punkt styku pomiędzy konsumentami, bankami a fintechami. Aby lepiej zarządzać danymi powstało narzędzie TapiX, stworzone przez Dateio. Dzięki niemu użytkownicy mogą łatwiej planować i kontrolować to na co wydają swoje pieniądze – zawsze kiedy robią zakupy i płacą kartą, do banku wędruje informacja o tym, że transakcja została przeprowadzona. Bank otrzymuje od TapiX informację zwrotną o lokalizacji płatności, nazwę handlową zamiast nazwy osoby prawnej, logo sprzedawcy oraz dokładną kategorię i adres URL.
Korzystają obie strony. Kient, dzięki aplikacji bankowej zyskuje dokładną historię dokonanych transakcji. Mogą też wykorzystać TapiX przy realizowaniu płatności identyfikując, np. comiesięczne subskrypcje za takie usługi, jak Netflix czy Spotify. Banki i fintechy zyskują natomiast pełniejszy wgląd do danych transakcyjnych klientów, dzięki czemu mogą zaoferować im bardziej przyjazny sposób monitorowania wydatków.