System TAWS stanowił udoskonalenie starszego mechanizmu Ground Proximity Warning System (GPWS), który badał pionową odległość samolotu od gruntu. GPWS sprawdzał się w wypadku zbyt szybkiego obniżania się lotu samolotu, ale nie potrafił ostrzec przed nierównościami terenu - ponieważ skanował ziemię jednowymiarowo.
Przeczytaj koniecznie: Kompletne stenogramy z Tu-154M
TAWS bada wysokość samolotu oraz odległość od znajdujących się przed nim przeszkód i sprawdza kilkaset razy na sekundę, czy trajektoria lotu nie krzyżuje się z jakąś przeszkodą terenową (górą, ziemią).
Sądząc po stenogramach samolotu Tu-154M, który rozbił się w Smoleńsku, piloci zignorowali ostrzeżenia systemu TAWS. TAWS w Tu-154M nie posiadał wgranej struktury terenu lotniska w Smoleńsku, dlatego piloci mogli uznać, że system się myli i podnosi alarm w momencie, gdy było jeszcze bezpiecznie. Mechanizm jednak ostrzegał o zbliżającej się ścianie wąwozu.
Ostatnia generacja mechanizmów TAWS byłą na tyle skuteczna, że od jej wprowadzenia w latach dziewięćdziesiątych żaden samolot nie uległ katastrofie w bezpośrednim zderzeniu z ziemią. Nawet jeśli dochodziło do tragedii, problemem okazywał się inny zawodny mechanizm.
Tym razem TAWS działał poprawnie, piloci zdecydowali się jednak lądować przy znikomej widoczności.
Co oznaczają komunikaty PULL UP i TERRAIN AHEAD?
PULL UP - komunikat nakazujący pilotowi przyciągnąć do siebie stery, podnieść samolot, ponieważ znajduje się na kursie kolizyjnym z ziemią lub przeszkodą terenową. Podwójny komunikat PULL UP, PULL UP oznacza, że niebezpieczeństwo jest bardzo duże.
TERRAIN AHEAD - ostrzeżenie o znajdującym się gruncie (ziemi) na kursie kolizyjnym.
Zobacz, jak działą mechanizm TAWS: