Wczoraj Facebook, zgodznie z zapowiedziami, udostępnił dane o swych użytkownikach. Jeśli w wyświetlaniu reklam, opartych na rzeczywistych zachowaniach w sieci widzisz więcej zagrożeń niż korzyści, możesz je zastopować i cofnąć (ustawioną jako domyślna) zgodę na uczestnictwo w dostarczaniu takich danych marketerom. Co zrobić?
Krok pierwszy: musimy wejść na stronę aboutads.info. To mechanizm stworzony jako autoregulacja przez stowarzyszenie światowych firm marketingowych. Zgoda na udział w programnie śledzenia jest domyślna. Tu można to zmienić. Przez kilka początkowych sekund trwa uzupełnianie listy firm reklamowych serwujących reklamy behawioralne w naszej przeglądarce.
Krok drugi: Gdy wyświetli się pełna lista, możemy zaznaczyć wybraną firmę, np. Facebook bądź Google (albo wszystkie, jeśli w reklamach tego typuu widzimy więcej zagrożeń niż korzyści) i potwierdzić swą decyzję. Po kolejnych kilkunastu sekundach powinniśmy już zobaczyć efekty: pustą listę w kolumnie "companies customizing ads for your browser" i pełną po stronie "existing opt outs".
Krok trzeci: warto powtarzać co jakiś czas te czynności, ponieważ lista firm śledzących użytkowników internetu stale się wydłuża i aktualizuje.
Uwaga: zasterzeżenie niezgody na reklamy behawioralne skutkuje tylko dla konkretnej przeglądarki. Zatem jeśli korzystamy np. z Chrome, Firefoxa i Internet Explorera, musimy osobno wejsć na aboutads.info z każdej z nich. Jako pracę domową zostawiam Wam ustalenie, czy dotyczy to tylko każdej przeglądarki, czy także każdej z wersji przeglądarki oddzielnie.