Autobus, komunikacja miejska

i

Autor: Artur Hojny

Innowacyjne rozwiązania usprawnia komunikacje miejską

2016-11-01 11:00

Mieszkańcy dużych aglomeracji najczęściej narzekają na korki i zbyt drogą komunikację miejską. Natomiast coraz chętniej korzystają z nowoczesnych rozwiązań, które mogą usprawnić komunikację w mieście. Najpopularniejsze wśród Polaków są aplikacje pozwalające na wyszukiwanie połączeń komunikacji miejskiej oraz aplikacje do zamawiania taksówek lub przewozu osób. Takie wnioski płyną z badania „Komunikacja w aglomeracjach – sytuacja i innowacje" zrealizowanego przez mytaxi.

Najczęściej wybieranymi środkami transportu codziennego są komunikacja miejska i własny samochód. Mieszkańcy polskich miast doceniają m.in. jakość pojazdów i bezpieczeństwo komunikacji miejskiej (odpowiednio 83 proc. i 80 proc. pozytywnych opinii). Negatywnie oceniają natomiast ceny biletów komunikacji miejskiej – prawie 60 proc. uważa, że są one zbyt drogie. Aż 2/3 Polaków narzeka na zbyt duże korki w mieście - tylko 3 proc. Polaków twierdzi, że w ich mieście z przemieszczaniem się nie ma żadnych problemów. Aż 59 proc. uważa, że komunikacja miejska jest zbyt droga. Mimo to i tak często wybieramy własny samochód, na który wydajemy miesięcznie czterokrotnie więcej niż na bilet komunikacji miejskiej.

Najszybciej – własnym autem
57 proc. mieszkańców dużych aglomeracji za najszybszy środek transportu uważa własny samochód. Tylko 19 proc. za najszybszą uznało komunikację miejską, a 15 proc. - taksówki, podczas gdy oba te środki transportu mogą skutecznie omijać korki dzięki możliwości przejazdów buspasami, a ich kierowcy nie muszą tracić czasu na wyszukiwanie miejsca parkingowego. Co piąty Polak korzysta z taksówek kilka razy w miesiącu, najczęściej w szczególnych okolicznościach, takich jak dojazd na dworzec lub lotnisko (24 proc.), wieczorna impreza (23 proc. ) czy spotkanie biznesowe (13 proc.).

Wyszukiwanie przez aplikację
Najpopularniejsze wśród Polaków są aplikacje pozwalające na wyszukiwanie połączeń komunikacji miejskiej. Znajomość ich deklaruje aż 80 proc. badanych, z czego 69 proc. ich używa. Aplikacje do zamawiania taksówek lub przewozu osób zna więcej niż połowa badanych (53 proc.), a co czwarty z nich korzysta. Na nieco niższym poziomie znajomości znajdują się aplikacje związane z zakupem biletów na transport publiczny – równo połowa je zna, a ¼ z nich korzysta.
– Co czwarty mieszkaniec dużego miasta ma za sobą doświadczenie płatności online za bilet komunikacji miejskiej, a co piaty płaci bezgotówkowo przez aplikację za przejazd taksówką – mówi Krzysztof Urban, dyrektor zarządzający mytaxi – Polacy powoli przekonują się do płatności online za transport. Z roku na rok obserwujemy wzrost udziału bezgotówkowych płatności za kurs. Dalszy rozwój aglomeracji uzależniony jest od multimodalności transportu, czyli wzajemnego uzupełniania się poszczególnych jego składowych – dodaje Krzysztof Urban.

Najnowsze