W czasie zakupów i dostaw możemy otrzymywać różne wiadomości. Są to na przykład: potwierdzenie dokonania transakcji, informacja od kuriera czy prośba o potwierdzenie transakcji. W takich wiadomościach czasami znajdują się linki. Zanim pokusimy się o kliknięcie w nie, warto upewnić się, czy wiadomość przyszła do nas z właściwego adresu. Nawet jeden zmieniony znak, np. „0” zamiast „o” powinien sprawić, że zapali nam się czerwona lampka. Warto być także czujnym, gdy dostaniemy SMS od firmy kurierskiej, że musimy dopłacić kilka złotych do naszej przesyłki, klikając w podany link. Takie i podobne sytuacje mogą być próbą oszustwa, dlatego powinniśmy na nie uważać, szczególnie jeżeli wymagają od nas szybkiego działania i dążą do wywołania silnych emocji.
Zakupy w sklepie internetowym, którego nie znamy
Sklep sklepowi nierówny – czasem korzystamy z takich, które znają wszyscy, innym razem kupujemy w niszowych, na które można trafić, szukając atrakcyjnych cen czy bardzo nietypowych produktów. Gdy znajdziemy się na stronie jakiegoś sklepu po raz pierwszy lub trafimy na stronę, która z jakiegoś powodu nie budzi zaufania, warto przed zakupami przejrzeć jego regulamin. Szczególną uwagę należy zwrócić na sekcje dotyczące dostawy oraz reklamacje. Kolejny krok to przejrzenie komentarzy dotyczących tego sklepu i jego oceny, które dość łatwo można znaleźć w internecie. Już po decyzji o zakupie warto także sprawdzić, czy w miejscach na stronie, gdzie podawane są dane (dane karty czy dane adresowe) sklep zapewnia szyfrowanie połączenia. W adresie internetowym przed adresem sklepu powinno pojawić się „https://”, któremu towarzyszyć powinien znak kłódki.
Polecany artykuł:
Nowe produkty w koszyku
Przed zakupem warto przeanalizować opis produktu: z jakiego materiału jest wykonany, jakie posiada parametry, jaka jest jego wielkość, czy posiada zdjęcie, a jeżeli tak to jakie. Pomocne mogą okazać się też komentarze oraz oceny innych użytkowników, zajrzenie na stronę producenta oraz przeczytanie jednej z internetowych recenzji. Szczególną uwagę powinno się zwrócić na sytuacje, gdy cena produktu jest znacząco niższa niż w innych sklepach. Nie musi być to oczywiście zły znak – może trafiliśmy właśnie na produkt ze sklepowej wystawy, który nadal jest pełnowartościowy lub taki z uszkodzonym pudełkiem, sprzedawany w promocyjnej cenie.
Warto wiedzieć, że płacąc kartą Visa, w niektórych sytuacjach możemy skorzystać z procedury chargeback. Oznacza to, że bank, z którego usług korzystamy może spróbować odzyskać od sprzedawcy pieniądze za uszkodzone lub niedostarczone towary. Chargeback nie daje gwarancji odzyskania środków, ale warto mieć świadomość, że taka możliwość istnieje.
Bezpieczne płatności Visa w internecie
Warto wiedzieć, że w przypadku płacenia w sklepie internetowym z wykorzystaniem karty, transakcje są zabezpieczone kilkoma warstwami zabezpieczeń. Ochrona zaczyna się, zanim jeszcze zaczynamy płacić. Dane karty zabezpieczone są m.in. za pomocą specjalnego cyfrowego „tokenu” – zapewniają one odczytanie danych wyłącznie przez upoważnione podmioty. Kolejną warstwą jest wsparcie technologiczne, które Visa zapewnia bankom. Dzięki niemu mogą one ocenić, czy używane właśnie karty należą do ich posiadaczy. Visa robi to zarówno sprawdzając „w tle”, bez potrzeby dodatkowych działań użytkowników kart, jak i prosząc o potwierdzenie poprzez aplikację mobilną, unikatowy kod czy odcisk palca.