Karty prepaid pod lupą UKE. Czy można odzyskać utracone środki?

2016-08-18 13:08

Urząd Komunikacji Elektronicznej zainteresował się kwestią niewykorzystanych środków na kartach prepaid. Wątpliwości wzbudził proceder przejmowania przez operatorów puli na rozmowy, sms-y i transfer danych, jeżeli użytkownik nie doładuje w wyznaczonym terminie konta. 1 lutego 2017 r., kiedy to mija ostateczny termin na rejestrację kart SIM bez abonamentu, ilość środków, które przepadły, może znacznie wzrosnąć.

Karty prepaid pod lupą UOKiK. Czy można odzyskać stracone pieniądze z doładowania?

i

Autor: Shutterstock Karty prepaid pod lupą UOKiK. Czy można odzyskać stracone pieniądze z doładowania?

Kwestię zajmowanych środków na kartach prepaid nagłośniła Rzeczpospolita. W wydaniu z 18 sierpnia powołuje się ona na dane UKE, który szacuje, że z tytułu niewykorzystanych przez użytkowników smartfonów i tabletów kwot do kieszeni operatorów wraca ok. 100 mln zł rocznie. Z "Analizy aktywnych kart SIM" UKE wynika, że w 2015 r. w Polsce było zarejestrowanych 27,6 mln kart prepaid.

O ile do niedawna środki na koncie traciły głównie osoby starsze, tzw. bierni użytkownicy, którzy odbierają połączenia przychodzące, ale nie dzwonią zbyt często, o tyle w przyszłym roku do ich grona mogą dołączyć wszyscy klienci, którzy nie doładują w porę karty prepaid.

Zobacz także: Historia smartfona. Te urządzenia zmieniły świat [GALERIA]

Poszczególne sieci komórkowe różnie podchodzą do kwestii niewykorzystanych środków. Niektórzy pozwalają odzyskać pieniądze wydane na doładowanie, inni przejmują je bezzwrotnie. Już w latach ubiegłych Urząd Komunikacji Elektronicznej wzywał operatorów sieci komórkowych do zwrotów niewykorzystanych środków na kartach SIM. Urząd sugerował wydłużenie okresu ważności konta tak, aby zgromadzone fundusze nie przepadały z dnia na dzień. Według instytucji klienci powinni mieć prawo do odebrania wszystkich zgromadzonych na koncie środków. W związku z tym, że skala problemu może wzrosnąć, poprosiliśmy o komentarz UKE.

- Prezes UKE w przedmiotowej analizie zwrócił uwagę na potrzebę ustalenia na rynku usług przedpłaconych nowych, zmodyfikowanych zasad, tj.: dalszego powszechnego wydłużenia okresów ważności konta pre-paid, bez względu na wysokość jego doładowania, zapewnienia możliwości wykonywania połączeń wychodzących w całym okresie aktywności konta, o ile pozwalają na to środki na nim zgromadzone oraz wprowadzenia rozwiązań umożliwiających zwrot niewykorzystanych środków na koncie pre-paid - poinformowała serwis Superbiz Monika Radecka z Wydziału Komunikacji Społecznej w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej. - Jednocześnie prowadzimy robocze konsultacje z UOKiK w przedmiotowej kwestii dotyczącej usług prepaid w trakcie prowadzonych przez UOKiK postępowań wyjaśniających w tym zakresie - dodała Monika Radecka.

Oprac. na podst.: Rzeczpospolita (18 sierpnia 2016), uke.gov.pl

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki