zakupy przez internet

i

Autor: Pixabay.com

Kupujący w internecie omijają polskie sklepy. Dlaczego mijają nasz e-handel?

2018-10-07 3:00

W świecie handlu od dawna nie ma już granic. Wiele polskich e-sklepów ma jednak wciąż obawy przed otworzeniem się na sprzedaż zagraniczną. Brakuje im wiedzy nie tylko o tym, w jaki sposób zacząć, ale też czy w ogóle warto walczyć o zagranicznych konsumentów. Polski nie znajdziemy w pierwszej dwudziestce krajów najczęściej wybieranych przez kupujących, także tych z Europy – wynika z badania przeprowadzonego przez PayPal i Ipsos. Tylko w kilku badanych państwach polskie e-sklepy znalazły się wyżej w zestawieniu pod kątem popularności: Niemcy, Czechy, Irlandia oraz Węgry.

Co jest kluczem do przyciągnięcia zagranicznych konsumentów? Na podstawie wyników badania dotyczącego potrzeb oraz obaw międzynarodowych klientów, PayPal przygotował listę praktycznych wskazówek, które mogą pomóc polskim sprzedawcom odpowiedzieć na to pytanie.

Rosnący trend transgranicznych e-zakupów
Około 55 proc. przebadanych e-konsumentów z 31 państw deklaruje, że robi zakupy w zagranicznych e-sklepach. Najpopularniejsze produkty, które interesują ich w tym kontekście to: ubrania i buty (68 proc.), elektronika (53 proc.) oraz zabawki (53 proc.).

– W PayPal widzimy, że ilość płatności za zagraniczne zakupy dokonywana na naszej platformie konsekwentnie rośnie. Między pierwszym kwartałem 2016 roku, a tym samym okresem 2018 roku, wzrost wyniósł 49 proc. – komentuje Marcin Glogowski, Dyrektor Generalny PayPal na Europę Środkowo-Wschodnią. – Otworzenie się na klientów zza granicy nie musi być trudne. Aby zachęcić e-konsumentów z całego świata do kupowania w sklepie i zacząć budować potęgę firmy w tym zakresie, wystarczy wdrożyć proste rozwiązania.

Konsumenci wciąż wolą kupować na komputerze
Coraz więcej zakupów dokonujemy za pomocą urządzeń mobilnych. W niektórych krajach zamówienia składane za pośrednictwem telefonu czy tabletu stanowią już niemal połowę wartości wszystkich transakcji online. Przykładem mogą być Chiny (53 proc.), Indie (48 proc.), czy Stany Zjednoczone (45 proc.). W Polsce to zaledwie jej jedna czwarta. Ogólna wartość mobilnych zakupów w badanych krajach stanowi 32 proc. wszystkich płatności online. Większość konsumentów wciąż zamawia za pomocą urządzeń stacjonarnych, zwłaszcza w Europie Wschodniej i Centralnej: od Rosji (65 proc.), przez Polskę (73 proc.), a kończąc na Czechach (aż 76 proc.).

Polacy masowo zamawiają zza granicy ubrania
W świecie zakupów transgranicznych Polacy najczęściej wybierają ubrania, buty i akcesoria odzieżowe (60 proc.), zabawki i akcesoria hobbystyczne (50 proc.), biżuterię i zegarki (50 proc.). W badanych krajach konsumenci mają nieco inne preferencje. Ubrania, buty i akcesoria odzieżowe są wciąż na pierwszym miejscu (68 proc.), ale kupujący są zainteresowani również elektroniką, komputerami, tabletami, urządzeniami mobilnymi i peryferyjnymi (53 proc.), a także zabawkami oraz akcesoriami hobbystycznymi (53 proc.).

Co i gdzie sprzedają Polacy? Według danych PayPal, najwięcej wydaje się na towary od polskich sprzedawców w Niemczech, Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Francji i Holandii. Zagraniczni klienci najczęściej zainteresowani są częściami samochodowymi, muzyką/filmami, modą, grami oraz sprzętem sportowym.

– Przejrzysta lista wszystkich kosztów związanych z danym zakupem, w tym z dostawą, opłatami celnymi czy podatkami, znacznie zwiększa poczucie bezpieczeństwa klientów. Przykładowo, w przypadku konsumentów z Niemiec ma to znaczenie dla 26 proc. badanych. Zagranicznym klientom zazwyczaj trudno jest sprawdzić przed zakupem czy dany e-sklep jest godny zaufania. Tutaj właśnie wkracza PayPal z gwarancją ochrony, gdyby coś poszło nie tak – wyjaśnia Marcin Głogowski. – Oferowanie sposobu płatności rozpoznawanego przez klientów na całym świecie to podstawa do zyskania ich zaufania wobec sprzedającego.

Konkurencyjne ceny
Najważniejszą sprawą dla większości (72 proc.) kupujących za granicą konsumentów z badanych rynków są atrakcyjne ceny. Sprzedawcy, którzy będą konkurować cenowo lub zaoferują rabaty, mają większą szansę na osiągnięcie globalnego sukcesu. Konsumenci patrzą na ceny całościowo – 25 proc. z nich przyznaje, że wysokie koszty przesyłki zniechęciłyby ich do kupowania za granicą, podczas gdy 24 proc. wyraża podobne obawy w stosunku do opłat celnych czy podatków. Przejrzyste pokazanie wszystkich kosztów związanych z zamówieniem zwiększa szansę na konwersję.

Unikalność asortymentu
Inne, najczęściej wymieniane przyczyny zakupów za granicą to dostępność towarów, które trudno znaleźć w kraju klienta (48 proc.) lub możliwość odkrywania nowych i interesujących produktów (34 proc.). Ponad połowa konsumentów robiących zakupy w Norwegii, Meksyku, Irlandii czy Kanadzie szuka tam produktów niedostępnych lokalnie. W Czechach, Izraelu czy Brazylii robią tak cztery na dziesięć osób. Sprzedawcy, którzy oferują unikalne towary i ułatwiają ich wyszukiwanie, m.in. dzięki przemyślanej strategii SEO, będą o krok przed konkurencją.

Najnowsze