Rynek ubezpieczeń w Polsce czeka rewolucja. Sztuczna inteligencja przyspieszy proces odszkodowań

2020-12-22 7:48 tryb
Sztuczna inteligencja: czym jest i jakie niesie za sobą zagrożenia?
Autor: thinkstockphotos.com Sztuczna inteligencja, zdaniem wielu naukowców, m. in. Stephena Hawkinga może być zagrożeniem dla ludzkości.

- Ubezpieczyciele używają teraz naszej sztucznej inteligencji do pierwszego kontaktu, kiedy kierowca zgłasza się w celu natychmiastowej oceny szkody. Nasze rozwiązanie pomaga im w błyskawicznym podjęciu decyzji o kolejnych krokach. To przyspiesza część procesu, która potrafiła zająć tygodnie, do zaledwie kilku minut - przekonuje Adrien Cohen, prezes i współzałożyciel Tractable i opowiada również o współpracy z największym polskim ubezpieczycielem – PZU, zastosowaniach sztucznej inteligencji i możliwościach jakie ich rozwiązanie uwolniło na rynku ubezpieczeń.

Sztuczna inteligencja Tractable działa już w PZU. Czy inni polscy ubezpieczyciele też są zainteresowani Państwa technologią? Na jakim etapie są rozmowy/działania?

PZU to nasz pierwszy klient w Polsce. Chociaż od momentu nawiązania z nimi współpracy nawiązaliśmy również współpracę z innymi polskimi ubezpieczycielami. Polska jest jednym z największych rynków ubezpieczeniowych w Europie i odkryliśmy, że jej czołowi ubezpieczyciele są otwarci na innowacje i nowe technologie, takie jak sztuczna inteligencja. W rezultacie jest obecnie to kluczowy rynek dla Tractable i mamy nadzieję, że wkrótce ujawnimy więcej informacji na temat tego, z kim również udało nam się podjąć współpracę.

W przypadku PZU, wdrożenie trwało aż 2 lata. Co działo się w tym czasie, co było największym problemem, jak przebiegała współpraca?

Kiedy zaczynaliśmy współpracę z PZU, nie było na rynku ubezpieczyciela, który próbowałby zintegrować AI z pracą osób weryfikujących wnioski dotyczące szkód. Nie jest to łatwe, więc wspólnie ciężko pracowaliśmy, aby dokładnie zrozumieć, w jaki sposób nasza technologia może być najbardziej pomocna w procesie roszczeniowym i zapewnić największą wartość. Od czasu pilotażu w 2018 roku, nasza sztuczna inteligencja została wykorzystana do szczegółowego przeglądu prawie wszystkich roszczeń ubezpieczyciela, co pod względem wdrażania technologii sztucznej inteligencji na dużą skalę, czyni PZU jednym z najbardziej zaawansowanych ubezpieczycieli na świecie. 

Największy Mi Store w Europie Środkowo-Wschodniej już otwarty! [ZDJĘCIA]

Jeśli chodzi o zakres współpracy jako firma technologiczna oferująca nowe rozwiązanie, bardzo chcieliśmy, aby nasza oferta spotkała się z zainteresowaniem, ponieważ tylko wtedy jej potencjał mógł być zaprezentowany i w pełni wykorzystany. PZU okazał się jednym z naszych najbardziej entuzjastycznie nastawionych partnerów, w skali globalnej - szybko dostrzegł korzyści płynące z rozwiązania i nawiązaliśmy bardzo dobrą i bliską współpracę, aby urzeczywistnić wszystkie oczekiwania.

PZU korzysta z algorytmów Tractable na razie tylko do analizy szkód w pojazdach,  chociaż mogą one  wspierać również proces weryfikacji zniszczeń w budynkach - czy zapowiada się rozszerzenie współpracy?

Obecnie skupiamy się na usprawnieniu automatycznego procesu zgłaszania roszczeń, ponieważ w tym obszarze proponowane przez nas rozwiązania AI są najbardziej rozwinięte, ale absolutnie słuszne jest stwierdzenie, że naszą misją jest stosowanie technologii we wszystkich obszarach, w których byłaby ona skuteczna, takich jak uszkodzenia mienia i odszkodowania za zniszczenia.  Z czasem chcielibyśmy oczywiście rozwinąć współpracę z naszymi partnerami w Polsce.

E-Polska. Debata: Jak firmy mogą czerpać innowacje od start upów

Wiemy, jakie korzyści sztuczna inteligencja daje firmie ubezpieczeniowej, ale co taka dokładniejsza weryfikacja oznacza dla klientów? Czy wpływa na statystykę pozytywnych i negatywnych rozpatrzeń roszczeń?

Możliwość sprawdzenia każdej szkody to dla całego sektora skokowa zmiana - oznacza to, że ubezpieczyciel może być pewien, że jego roszczenia są naprawiane zgodnie z ustalonymi przez niego standardami, a każdy płaci za te naprawy uczciwą cenę. Przyspiesza również poszczególne etapy całego procesu, ponieważ osoby zajmujące się naprawami nie tracą czasu na ponowne sprawdzanie roszczeń, które nie wymagają przeglądu. Jednocześnie przeglądy, które mają miejsce, przebiegają szybciej, ponieważ sztuczna inteligencja pomaga oceniającemu zrozumieć, gdzie mogą wystąpić problemy. Skutkuje to wzrostem wydajności całego procesu, co jest korzystne dla wszystkich - od ubezpieczyciela po osobę zajmującą się naprawami i kierowcą.

Dla kogo, poza ubezpieczycielami, przeznaczona jest technologia Tractable? Co można osiągnąć dzięki jej pomocy?

Chcemy pomóc całemu ekosystemowi, przyspieszając całość ich działań. Nasza technologia pomaga ubezpieczycielom, osobom zajmującym się szkodami i kierowcom.

W przypadku osób, które decydują o szkodach – sztuczna inteligencja pozwala im być bardziej wydajnymi. W jaki sposób? Na przykład pozwalając oszczędzić czas poświęcany sprawdzaniu mało skomplikowanych roszczeń, które nie wymagają weryfikacji. Eksperci mogą skoncentrować się wyłącznie na skomplikowanych sprawach, w których ich wiedza ma rozstrzygające znaczenie. Dzięki temu mogą przeglądać więcej roszczeń, co oznacza, że ​​mogą generować większe przychody.

Colt Technology Services uruchamia kolejną nową usługę. Rusza SD WAN 2.0

Pomaga również posiadaczom polis, ponieważ szybciej mogą odzyskać swoje samochody. W Wielkiej Brytanii i Hiszpanii ubezpieczyciele używają teraz naszej sztucznej inteligencji do pierwszego kontaktu, kiedy kierowca zgłasza się w celu natychmiastowej oceny szkody. Nasze rozwiązanie pomaga im w błyskawicznym podjęciu decyzji o kolejnych krokach. To przyspiesza część procesu, która potrafiła zająć tygodnie, do zaledwie kilku minut. Mamy nadzieję, że wkrótce ta technologia pojawi się również w Polsce.

Jakich nowych rozwiązań możemy spodziewać się w najbliższym czasie?

Oczywiście szukamy nowych rynków na całym świecie, ale pracujemy również z aktualnymi klientami, aby szerzej zastosować naszą technologię w ich firmach. Obecnie współpracujemy z jednym z największych na świecie dostawców części samochodowych, aby zrozumieć, w jaki sposób możemy wykorzystać sztuczną inteligencję do usprawnienia procesu recyklingu części, co potencjalnie otwiera wiele nowych możliwości. Ostatecznie chcemy, aby nasza sztuczna inteligencja wspierała i pomagała szerokiemu gronu firm, przyspieszając podejmowanie decyzji, aby ludzie mogli szybciej wracać do zdrowia po wypadkach i katastrofach.

Najnowsze