Technologie w twojej firmie

2016-12-18 10:00

Nowe technologie i media społecznościowe zaczynają odgrywać coraz większą rolę w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Sukces firmy w dużej mierze zależy od dobrego zarządzania, zwłaszcza pracownikami. Dlatego przedsiębiorca, który chce się rozwijać, powinien na co dzień wykorzystywać nowoczesne metody kierowania biznesem.

Badania wyraźnie pokazują, że istnieje duża zależność ja między nowym stylem zarządzania a wynikami firmy. Liczy się zwłaszcza większa otwartość - to element, który w dużym stopniu wpływa na skuteczne kierowanie firmą.

Zamiast telefonu – portal społecznościowy
- Otwartość, wykorzystanie informacji płynących z otoczenia i wyzwalanie samodzielności wśród pracowników zastępują teraz zwykłe wydawanie poleceń i kontrolę, które wcześniej dominowały w zarządzaniu firmą – tłumaczy Piotr Pietrzak,
główny technolog w IBM. - Dzięki temu innowacyjnemu podejściu do pracowników i partnerów biznesowych oraz otrzymywaniu za pośrednictwem mediów społecznościowych informacji zwrotnych z otoczenia firma może lepiej się rozwijać i zwiększać swoje zyski.
W wyniku zmian technologicznych szefowie firm zaczynają odchodzić od poczty elektronicznej i telefonu jako narzędzi do budowania relacji z klientami, partnerami biznesowymi oraz młodszymi pracownikami i stawiają na media społecznościowe.
Większa otwartość nie dotyczy jedynie relacji wewnątrz firmy, ale również kontaktów z partnerami biznesowymi. Takie relacje często przyczyniają się do tworzenia innowacyjnych rozwiązań i skuteczniejszego działania przedsiębiorstwa na rynku.

Korzyści, ale i ryzyko
Jednak z drugiej strony większa otwartość firmy stanowi dla niej nie tylko spore wyzwanie, ale też niesie ze sobą pewne ryzyko. Internet, a zwłaszcza media społecznościowe stał się miejscem, w którym mogą pojawiać się rozmaite relacje i opinie pracowników, ale też klientów firmy - zarówno negatywne jak i pozytywne.
Dzięki aktywności firmy w tzw. social mediach można bardzo szybko zdobyć popularność, ale równie dobrze szybko pójść na dno - np. Facebook umożliwia dodawanie komentarzy, zatem przedsiębiorca musi być przygotowany również na nieprzychylne opinie.

Warto być na Facebooku
Jednak ogromna i stale rosnąca popularność serwisów i portali społecznościowych sprawia, że właściciele i szefowie firm coraz częściej wykorzystują je w pracy. Media społecznościowe, zastępując tradycyjne metody kontaktu takie jak korespondencja i rozmowy telefoniczne, stają się dziś najważniejszym środkiem do wymiany poglądów i wyrażania opinii, w tym o firmach i ich produktach. Umożliwiają komunikację z klientami w serwisach społecznościowych i blogach, poprzez umieszczanie artykułów, filmów, obrazów, budowanie społeczności wokół marki. Największą zaletą działań marketingowych z wykorzystaniem tzw. social media jest ich darmowa forma. Stworzenie swojego profilu w serwisie czy też dodanie artykułu nic właściciela firmy nie kosztuje. Dlatego media społecznościowe są narzędziem coraz powszechniej wykorzystywanym przez polskich przedsiębiorców – aż 86 proc. firm przebadanych przez Deloitte ma swój profil na Facebooku.
Za pomocą serwisów społecznościowych mogą dotrzeć z promocją do ogromnej liczby potencjalnych klientów, którzy regularnie odwiedzają i tworzą treść danego serwisu. Jeśli opublikowana na portalu treść się spodoba, szybko trafia do innych użytkowników i zwiększa liczbę osób odwiedzających stronę.
Celem działań firmy w mediach społecznościowych nie powinna być jednak tylko jak największa liczba odwiedzających jej profil. Chodzi raczej o skłonienie fanów do konkretnego działania – np. zakupu produktu czy rejestracji w bazie.

Darmowa promocja i reklama
Internet został opanowany przez portale społecznościowe, a liderem na rynku jest Facebook. Jakie korzyści może mieć firma z obecności na Facebooku? Facebook to przede wszystkim darmowa forma zaistnienia na portalu, który skupia miliony Polaków, a tym samym ogromne możliwości zareklamowania każdej firmy, zarówno wielkiej korporacji jak i małego sklepiku osiedlowego. Metod wykorzystania social mediów jest wiele, ale przedsiębiorcy najczęściej tworzą Fanpages (nazwa strony społecznościowej na Facebooku), które znakomicie budują przywiązanie i lojalność wobec marki. Założenie Fanpage na Facebooku to bardzo dobry pomysł na promocję firmowej strony, poszczególnych produktów oraz ofert promocyjnych. Każda firma, portal, serwis czy sklep może bezpłatnie założyć swój własny Fanpage i w ten sposób pozyskiwać nowych znajomych oraz zdobywać popularność w serwisie. Najczęściej na stronach firmowych umieszczane są odnośniki zatytułowane „lubię to", które służą do pozyskiwania fanów. Facebook daje dostęp do wielu aplikacji i narzędzi stworzonych z myślą o promowaniu firmy. Wykorzystując Fanpaga można przeprowadzać także specjalne gry, różnego rodzaju konkursy z nagrodami, kampanie i akcje promocyjne, które pozwalają zaprezentować usługi czy nowe produkty firmy w sposób innowacyjny oraz pomagają zwiększyć liczbę klientów.

Przewaga nad konkurencją
Korzyści z Fanpaga jest więcej – to znakomita forma budowania wizerunku marki. Firma może tu występować w roli eksperta dzieląc się swoimi doświadczeniami i uwagami na forach czy udzielając fachowych porad. Dzięki temu użytkownicy zaczynają postrzegać firmę jako wiarygodną, co przenosi się na jej produkty i usługi oraz umacnia jej pozycję na rynku. Facebook wpływa też pozytywnie na lojalność i zachowania klientów – fani częściej korzystają z placówek i usług firmy i częściej polecają ją swoim znajomym.
Inna korzyść dla firmy to możliwość efektywnego zachęcania konsumentów do dzielenia się innowacyjnymi pomysłami i wykorzystania ich w pracach nad tworzeniem lub rozwojem nowych produktów i usług.
Dzięki mediom społecznościowym można nie tylko zwiększyć lojalność konsumentów, ale też analizować rynek i konkurencję poprzez uważne śledzenie recenzji i opinii użytkowników. W ten sposób firma może zaoszczędzić pieniądze, które musiałaby wydać na monitoring i analizy rynku. Nie bez znaczenia jest tez możliwość pozyskiwania poprzez serwisy społecznościowe nowych kontrahentów czy partnerów w biznesie. Portale społecznościowe są także bardzo przydatne w zarządzaniu zasobami ludzkimi oraz społecznej odpowiedzialności biznesu.
Szefowie wielkich firm już dawno docenili rolę nowych technologii w zarządzaniu firmą, mali i średni przedsiębiorcy jeszcze nie do końca zdają sobie sprawę, jak wiele mogą osiągnąć przez aktywną obecność w sieci i odpowiednio zaplanowaną strategię wykorzystania mediów społecznościowych. Jednak wkrótce może się to zmienić. Chociaż obecnie zaledwie 16 proc. wykorzystuje media społecznościowe do komunikacji, to w perspektywie 3-5 lat ich ilość wzrośnie do 57 proc. Za pięć lat staną się one drugim po rozmowie twarzą w twarz najpopularniejszym sposobem podtrzymywania kontaktów. Nowe technologie to potężne narzędzie zmieniające strukturę firmy i sposób jej działania – wynika z badania „Rosnące znaczenie technologii i mediów społecznościowych" przeprowadzonego przez IBM.

Najnowsze