Polski rynek e-commerce należy do najbardziej dynamicznie rosnących rynków europejskich. Według badań organizacji eCommerce Europe, Polska uzyskała najlepszy wynik w całej Europie. Uzyskana dynamika wzrostu e-commerce w Polsce na poziomie ponad 31 proc. oznacza, że jest ona ponad dwa i pół razy wyższa niż średnio w Europie. W 2020 roku Polacy zrobili zakupy w sieci na ponad 15,3 mld euro, co oznacza wzrost o 31,4 proc. w stosunku do roku 2019.
Zobacz także: Koniec zakupów w niedzielę w dużych sieciach handlowych. "Plaga i patologia"
Z raportu przygotowanego przez PwC wynika, że w 2026 r. polski rynek e-handlu będzie wart 162 mld zł., co oznacza średnioroczny wzrost o 12 proc. Już w 2020 r. kanał online miał 14 proc. udziału w wartości sprzedaży detalicznej w Polsce, na co wpływ miała m.in. pandemia i przyspieszony rozwój platform e-commerce.
Zobacz także:5 trendów bankowości mobilnej, czyli dokąd zmierza e-banking?
-Pandemia i kolejne lockdowny sprawiły, że wiele firm przyspieszyło proces transformacji cyfrowej, stawiając na rozwój kanałów online. W ostatnim roku grupa konsumentów korzystających z internetowej formy zakupów istotnie się zwiększyła. Co ważne, niemal 85 proc. Polaków deklaruje, że nawet po zakończeniu pandemii nie zamierza zmniejszyć częstotliwości e-zakupów. To będzie stały dwucyfrowy wzrost przez najbliższe lata - twierdzi Grzegorz Łaptaś, partner w zespole Strategy & Operations PwC
Obecnie ok. 150 tys. polskich przedsiębiorstw prowadzi sprzedaż swoich produktów i usług przez internet. Korzystają oni zarówno z własnych sklepów, jak też z popularnych wśród konsumentów platform typu marketplace. Eksperci PwC podkreślają, że w porównaniu do zachodnioeuropejskich krajów Polska ma nadal relatywnie małą liczbę sklepów internetowych, dlatego w kolejnych latach ich liczba ma szansę znacznie wzrosnąć. To efekt nowych przyzwyczajeń konsumenckich, a także pojawianie się na rynku nowych graczy.