Według danych PayPal, Polacy coraz chętniej korzystają z internetowych wyprzedaży z okazji Czarnego Piątku czy Dnia Singla. W zeszłym roku zakupy online w tych dniach wzrosły w Polsce o odpowiednio 55 proc. i 50 proc. w stosunku do roku 2016. Czarny piątek w 2017 roku zdominowała moda – wolumen sprzedaży tej kategorii w tym okresie był pięć razy wyższy niż roczna średnia. Choć tradycyjnie wyprzedażowe szaleństwo dotyczy głównie zagranicznych sklepów, lokalni gracze nadrabiają zaległości: ponad 20 proc. płatności realizowanych przez polskich konsumentów w ramach PayPal trafia do rodzimych sprzedawców.
Mając na uwadze rozpoczynający się właśnie sezon, PayPal i IPSOS przedstawiają dane na temat zwyczajów zakupowych Polaków w zagranicznych sklepach internetowych. Okazuje się, że aż 83 proc. badanych w ciągu ostatnich 12 miesięcy co najmniej raz kupiło coś online. Dla ponad 1/3 Polaków ulubioną okazją dla częstszych zakupów w zagranicznych e-sklepach jest okres świąteczny, ale równocześnie 4 z 10 respondentów nie szuka specjalnej okazji, aby częściej kupować w innych krajach.
Najczęściej kupujemy ubrania, ale najwięcej wydajemy na podróże
Za granicą najczęściej kupujemy ubrania (60 proc.), zabawki i akcesoria hobbystyczne (50 proc.), biżuterię/zegarki (50 proc.), a także elektronikę (48 proc.). Jednocześnie najwięcej pieniędzy wydajemy na podróże i transport (średnio 1863 zł), elektronikę (ok. 1176 zł) oraz ubrania, buty i akcesoria (ok. 1011 zł). Polacy najchętniej dokonują zakupów w Chinach, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych oraz w Hong-Kongu.
- Okres świąteczny i noworoczne wyprzedaże to świetny moment na zakup wyjątkowych ubrań od projektantów – zarówno z wysokiej półki, jak i tych, które pozwolą nam wyglądać oryginalnie, nie wydając na to całego swojego wynagrodzenia. Możliwość porównywania cen na różnych witrynach zdecydowanie pomaga w upolowaniu najlepszych promocji. Właśnie dlatego bardzo sobie cenię sklepy, które pokazują pełną kwotę zakupów, wliczając w to koszt transportu czy dodatkowe opłaty. Wtedy wystarczy jeden rzut oka, by wybrać najlepszą opcję. Przy zakupach online za granicą absolutną koniecznością dla mnie jest profesjonalna polityka zwrotów. Gdy kupuję buty w Stanach Zjednoczonych, nawet nie chcę sobie wyobrażać, ile może mnie kosztować ich zwrot, gdyby się okazało, że na mnie nie pasują - podkreśla Giela Abdelwahab, Consumer Development Manager, PayPal CEE.
Wirtualne obawy Polaków
Niemal połowa polskich internautów (49 proc.) przewiduje, że na zakupy w sieci będzie wydawać coraz więcej. Dla 78 proc. z nich, częstsze zakupy online będą spowodowane wygodą, a dla 34 proc. coraz większą liczbą sklepów dostępnych online. Z kolei 32 proc. respondentów deklaruje, że w ich przypadku częstotliwość zakupów online wzrośnie dzięki wyższym dochodom. Równocześnie, robiąc zakupy w polskich e-sklepach, 3 na 10 Polaków (31 proc.) obawia się, że otrzyma produkt niezgodny z opisem, a 25 proc. boi się trudności przy ewentualnym zwrocie niechcianych produktów, w tym kosztów przesyłki zwrotnej.