Black Friday okazał się klapą dla sklepów stacjonarnych. Ogromny spadek ruchu

2021-12-12 7:42
Czy 19 grudnia jest niedziela handlowa? Sprawdź, gdzie zrobisz zakupy
Autor: pixabay.com, zdjęcie ilustracyjne Czy 19 grudnia jest niedziela handlowa? Sprawdź, gdzie zrobisz zakupy

W tym roku w Black Friday stacjonarne sklepy z elektroniką odnotowały o 43 proc. mniejszy ruch niż dwa lata temu, z kolei w 2020 r. był on aż o 61 proc. mniejszy niż w 2019 roku - wynika z analizy UCE RESEARCH i Proxi.cloud. W tym roku, 81,3 proc. klientów odwiedziło tylko jeden sklep.

Z przekazanej PAP analizy zachowań ponad 180 tys. Polaków, którzy odwiedzili w Black Friday w ponad tysiąc sklepów, wynika, że sklepy stacjonarne ze sprzętem elektronicznym miały o 43 proc. słabszy ruch niż w 2019 roku.

 Czytaj także: Polacy wydadzą mniej na prezenty świąteczne, ale więcej osób je kupi

Jak zauważył Mateusz Chołuj z Proxi.cloud, tegoroczny wynik i tak jest wyższy niż odnotowany w 2020 roku. "Wówczas z powodu lockdownu było aż o 61 proc. mniej wizyt niż w 2019 roku" - podał.

Dodał, że nie spodziewa się w przyszłym roku powrotu do stanu z 2019 roku. "W przypadku tej kategorii klienci zdążyli już trwale zmienić swoje nawyki. Część z nich przeniosła się do kanału online, gdzie dokonują właściwych zakupów. Przez to straty branży nie muszą być tak duże, jak wynika to z danych dotyczących samych wizyt w stacjonarnych placówkach" - ocenił ekspert.

Koronawirus: Czy sklepy zostaną zamknięte?

Z analizy wynika, że zmniejszyła się również liczba unikalnych klientów, którzy odwiedzili sklepy z akcesoriami RTV AGD. W 2020 roku nastąpił spadek o 58,6 proc. względem 2019 roku. Natomiast w tym roku było o 44,6 proc. mniej osób niż dwa lata temu - czytamy. Według Chołuja, mniejsza liczba odwiedzanych sklepów w pandemii może wynikać z tego, że klienci dowiadywali się o promocji zawczasu i szli do placówki tylko po to, aby sfinalizować transakcję lub obejrzeć produkt przed zakupem.

Jak podał, w tym roku aż 81,3 proc. klientów poszło tylko do jednego sklepu ze sprzętem elektronicznym w trakcie Black Friday. Przed pandemią było to 78,4 proc. Z kolei dwa punkty sprzedaży odwiedziło tym razem 15,9 proc. osób, poprzednio – 13,4 proc., a w 2019 roku – 17,9 proc. Natomiast trzy lub więcej placówek zaliczyło 2,8 proc. kupujących w tym roku, 2 proc. – zeszłym razem, a 3,7 proc. – przed dwoma laty.

Według Grochowskiego, powrót Polaków do sklepów stacjonarnych jest widoczny. "Liczby jednak wskazują na to, że trudno będzie tradycyjnemu handlowi odbudować pozycję sprzed pandemii" - wskazał. Jak ocenił, powodem zniechęcającym Polaków do częstszych wizyt w sklepach, oprócz trwającej pandemii, jest niepewność finansowa, spowodowana inflacją.

Do analizy wykorzystano dane zebrane za pomocą tzw. geofencingu w 1056 sklepach należących do czterech największych tego typu sieci, tj. Media Expert, Media Markt, Neonet i RTV Euro AGD. W badaniu przedstawiono procentowe różnice w liczbie wizyt, unikalnych klientów i sklepów odwiedzonych przez Polaków w badanych okresach. Wyniki z 2020 roku oraz 2021 roku odniesiono do 2019 roku. (PAP)

Sonda
Często robisz zakupy przez internet?
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Najnowsze