zakupy

i

Autor: Canva

Black Friday w Polsce

Black Friday w Polsce. W tym roku przez inflację chętniej skorzystamy z promocji

2022-11-21 7:25

W sklepach spożywczych Black Friday się nie przyjął, w tym roku przez inflację może się to zmienić - ocenił w rozmowie z PAP analityk z Centrum Monitorowania Rynku Marek Zachalski. Wyjaśnił, że w czasach drożyzny klienci poszukują też promocji na żywność, która wcześniej nie była hitem wyprzedaży.

W sklepach spożywczych Black Friday się nie przyjął, ale inflacja może to zmienić

"Black Friday to wyczekiwane przez miliony konsumentów na Zachodzie święto handlu, w Polsce wydaje się ciągle rozwijać, choć nie można mu odmówić popularności. Wypadające na przełomie listopada i grudnia naturalnie stało się celem nie tylko łowców promocji, ale przede wszystkim tych, którzy kwestii prezentów świątecznych nie chcą odkładać na ostatnią chwilę" - ocenił Zachalski.

Jak dodał, naturalnym głównym łupem obu tych grup stają się odzież, elektronika, kosmetyki, książki czy treści cyfrowe; najczęściej kupowane są jednak w poniedziałek, czyli w "Cyber Monday" - trzy dni po Czarnym Piątku.

"Klienci, oczekujący na Czarny Piątek, spędzą go zapewne w galeriach handlowych bądź w niezliczonych aplikacjach zakupowych, tym samym w mniejszym stopniu skupią się na ofercie sklepów spożywczych" - zaznaczył.

Według eksperta, główną tego przyczyną jest trwający już przedświąteczny okres zakupowy. "Ponadto żywność nie należy do kategorii, z którą wstrzymujemy się z zakupem z uwagi na ceny, do czego z kolei jesteśmy skłonni choćby w przypadku odzieży czy elektroniki" - wyjaśnił.

Jak zauważył Zacharski, detaliści chętnie wykorzystują to hasło w gazetkach, na plakatach czy ulotkach, lecz z punktu widzenia klientów sklepów spożywczych (w szczególności tych mniejszych) oferta promocyjna nie różni się specjalnie od innych w tym przedświątecznym już okresie.

Polacy w tym roku chętniej skorzystają z wyprzedaży

"Jeśli gdzieś doszukiwać się większego znaczenia Czarnego Piątku, to w sklepach większego formatu np. w dużych supermarketach, hipermarketach i oczywiście dyskontach, w których oferta kategorii przemysłowych czy kosmetycznych jest zdecydowanie szersza. Jednak nawet tam znaczenie czarnopiątkowej sprzedaży promocyjnej nie odbiega zbytnio od innych tygodni przedświątecznych" - ocenił.

Według eksperta, tegoroczny Black Friday ma szanse być inny, niż te w ubiegłych latach. "Najpopularniejsze w ten dzień kategorie - jak odzież czy elektronika - wydają się również pierwszymi, z których w dobie pędzącej inflacji Polacy będą rezygnować bądź ograniczać ich zakupy, żeby ciąć wydatki. Z drugiej strony, w poszukiwaniu oszczędności kliencie częściej szukają promocji na produkty spożywcze, które w poprzednich latach były ignorowane w czasie Black Friday, więc skłonić ich to może do zainteresowania się ofertą sklepów spożywczych" - wyjaśnił.

Dodał, że to już się dzieje, a świadczą o tym obserwowane reakcje w sklepach detalicznych. "Przekierowanie sprzedaży do tańszego, dużego formatu, rosnące znaczenie marek własnych, wybór przez konsumentów większych opakowań, wielopaków czy w końcu tańszych odpowiedników" - zaznaczył Zacharski.

Jak podkreślił, nic nie wskazuje na to, żeby ceny kluczowych produktów miały spadać w okresie przedświątecznym, wręcz przeciwnie, bo inflacja nie zwalnia. Dlatego w tym roku Black Friday wydaje się doskonałą okazją do wykorzystania przez sklepy spożywcze.

Sonda
Planujesz zakupy w Black Friday 2022?
Pieniądze to nie wszystko. Cezary Kochalski

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze