Na zdj. tabliczka zakazująca sprzedaży alkoholu.

i

Autor: Shutterstock

Surowe przepisy

Chcą nowych restrykcji wobec alkoholu. Piwo tylko do 4 procent?

Polacy najczęściej piją piwo i mocne alkohole – w 2021 r. średnio na osobę spożywali 11 litrów czystego alkoholu, co było jednym z najwyższych wyników w OECD. Około jedna trzecia dorosłych co miesiąc nadużywa alkoholu.

Debata polityków i ekspertów – jakie bariery dla alkoholu w grze?

Przez Polskę w ostatnich tygodniach przetacza się dyskusja dotycząca spożycia alkoholu w naszym kraju. Politycy wraz z ekspertami z obszaru zdrowia wnoszą o pilną potrzebę zmian w regulacjach dotyczących branży alkoholowej.

Główne postulaty zaprezentowane przez przedstawicieli PZH Instytut Zdrowia Publicznego (podczas konferencji zorganizowanej przez Klub Parlamentarny Polska 2050) skupione są wokół:

  • ustalenia podatku akcyzowego proporcjonalnie do zawartości alkoholu
  • ograniczania zawartości alkoholu w piwie do 4%
  • zakazu promocji cenowych napojów alkoholowych
  • zakaz sprzedaży napojów alkoholowych w godzinach 22:00-9:00
  • zakaz sprzedaży napojów alkoholowych na stacjach benzynowych

Najwięcej alkoholu spożywana pod postacią piwa

Na podstawie raportu Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom, reklama, nadmierna promocja oraz zbyt niska cena piwa w Polsce skutkuje tym, że  konsumenci spożywają najwięcej alkoholu w piwie (55% całego spożywanego alkoholu, 93 l per capita rocznie), następnie w alkoholach mocnych (37% całego spożywanego alkoholu, czyli 9 l - 40% napojów spirytusowych, jak whisky, gin, wódka) i w winie (odpowiednio 8%, rocznie 6 l wina).

Według ostatnich badań IBRiS ponad połowa badanych jest przeciwna reklamowaniu jakiegokolwiek alkoholu (za całkowitym zakazem reklamy alkoholu opowiedziało się 51 proc respondentów) i jest sceptyczna co do lekceważenia zagrożeń wypływających z promocji piwa bezalkoholowego.

„Piwo bezalkoholowe, jest nie tylko produktem powszechnie kojarzonym (92 proc. znajomości), ale jest także postrzegane przez 51 proc. badanych jako czynnik sprzyjający lekceważeniu ryzyka zwykłego piwa” – poinformował IBRIS.

QUIZ PRL. Od propagandy do popkultury. Sprawdź, jak dobrze znasz hasła i powiedzenia z czasów PRL-u
Pytanie 1 z 10
Dokończ hasło propagandowe: "Program partii – programem..."
QUIZ PRL. Od propagandy do popkultury. Sprawdź, jak dobrze znasz hasła i powiedzenia z czasów PRL-u
Super Biznes SE Google News
Autor:

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze