Pinduoduo. Kolejny gigant e-commerce z Chin
"Jeśli Shein może to zrobić, my też możemy" - podkreślił Robin Zhuo analityk zajmujący się chińskim e-commerce analizując strategię koncernu Pinduoduo.
Pinduoduo to chińska platforma shoppingowa, która początkowo zajmowała się sprzedażą produktów rolniczych - umożliwiała konsumentom interaktywne zakupy produktów spożywczych prosto z gospodarstw rolnych. Jak informuje Wikipedia 16 mln rolników dostarczało owoce i warzywa użytkownikom. Aktualnie zgodnie z danymi magazynu "Forbes" kapitalizacja rynkowa marki to ponad 40 mld dolarów. Tak zawrotny wynik pozwolił platformie na rozwój - rozszerzenie profilu kategorii czy stworzenie nowej aplikacji Temu.
Platforma Pinduoduo. Nowoczesność i niebezpieczeństwo
Jak informuje portal Fashion Biznes doświadczenie zakupowe na platformie Pinduoduo nosi cechy mediów społecznościowych. Użytkownik marketu może tworzyć swój własny profil, dodawać treści w gronie znajomych oraz wygrywać kupony zniżkowe (nawet do 90%) np. za posty sprzyjające marketingowi danej firmy. Platforma jest również połączona z "WeChat" - komunikatorem odpowiadającym za "funkcje społeczne".
Platforma umożliwia również zakupy hurtowe przeprowadzone przez grupę użytkowników - co wpływa na obniżenie ceny. Pinduoduo spopularyzowało się w mniejszych miastach Chin ze względu na utrudniony dostęp do standardowych usług rynkowych. Eksperci podkreślają jednak, że proponowany przez platformę schemat biznesowy może prowadzić do zakupoholizmu - ponieważ oferuje nieustanne promocje i wizję "więcej za mniej". Sami użytkownicy zaznaczają, że uważają, by nie korzystać z niej zbyt często.
Chińskie platformy shoppingowe a rozwój "fast fashion"
Powstanie kolejnych platform shoppingowych tego typu zaskakuje osoby liczące na ograniczenie rynku "fast fashion". Niestety w dobie wszechobecnego konsumpcjonizmu ich popularność utrzymuje się na stałym - wysokim - poziomie.
Pinduoduo podążając śladem innego chińskiego giganta jakim jest Shein planuje globalizację marki. W tym celu stworzono aplikację Temu ukierunkowaną na rynek amerykański. We wrześniu 2022 roku aplikacja została pobrana 400 000 razy - wynika z danym portalu Apptopia na które powołuje się Fashion Biznes.
Pomimo tego, że podczas zakupów w aplikacji nie można skorzystać z opcji zakupów grupowych/hurtowych - i tak cieszy się ona ogromnym zainteresowaniem, przede wszystkim ze względu na niskie ceny oraz niezliczoną ilość ofert. Jak informuje Fashion Biznes nowe produkty pojawiają się codziennie a paczki docierają do użytkowników na przestrzeni 1-2 tygodni. Warto jednak zaznaczyć, że choć firma wystrzega się podróbek, większość z przedmiotów z ofert Pinduoduo ma niską jakość.
Polecany artykuł: