Chmura w bankowości. Nadchodzi rewolucja?

2020-08-13 12:51 Danuta Rawicka
Chmura internetowa
Autor: Gettyimages

Polskę, podobnie jak cały świat, dotknęła pandemia koronowirusa, która spowodowała między innymi przejście firm na pracę zdalną i intensywniejszy rozwój usług on-line. To może być impulsem do rozwoju i wprowadzania rozwiązań chmurowych przez polskie banki, w których do tej pory - ze względu na kwestie bezpieczeństwa i wymogi regulacyjne- rozwiązania takie nie były stosowane powszechnie. Teraz to się zmienia i chmura zaczyna być w sektorze finansowym wykorzystywana coraz częściej.

KNF wspiera chmurę w bankowości

W ostatnich latach chmura, z różną intensywnością, zaistniała w Polsce niemal we wszystkich sektorach gospodarki, ale niekoniecznie w sektorze finansowym. Pod koniec stycznia tego roku Komisja Nadzoru Finansowego przedstawiła jednak dokładne i rozbudowane zalecenia, co do stosowania chmury w bankach i instytucjach nadzorowanych. Komunikat KNF wspiera wykorzystanie chmury w sektorze finansowym, bo doprecyzowuje wymagania regulacyjne, przez co łatwiej się do nich dostosować.

Korzyści z chmury

Dla klienta jest mało ważne, czy oferowane usługi są dostępne dzięki własnej infrastrukturze informatycznej banku, czy właśnie z wykorzystaniem chmury. Dzięki chmurze instytucja finansowa może jednak szybciej dostosowywać produkty do oczekiwań końcowego klienta. W przyszłości być może argumentem za wykorzystaniem chmury będą również niższe koszty, co jeszcze dziś wcale nie jest regułą. Mimo to - dzięki skróceniu czasu wdrożenia - oparcie się na chmurze już teraz może być opłacalne dzięki skróceniu czasu wdrożenia.

Aplikacje w chmurze

Praca zdalna wprowadzana w bankach jest w ostatnim czasie jednym z ważnych czynników wpływających na rozwój rozwiązań opartych na chmurze.
- Gwałtowne zwiększenie liczby pracowników biorących udział np. w wideokonferencjach może stanowić wyzwanie dla dotychczasowej infrastruktury IT - tłumaczy Jacek Presz, Dyrektor Biura Zarządzania IT w Banku Pocztowym. - Zakup dodatkowego sprzętu (np. serwerów) i prace wdrożeniowe mogą zająć tygodnie. Zastosowanie rozwiązań chmurowych pozwala ograniczyć ten czas do kilku godzin, a nawet minut, jeśli instytucja finansowa jest do tego przygotowana nie tylko organizacyjnie i technicznie, ale od strony formalno-regulacyjnej. Bank Pocztowy obecnie właśnie nad tym pracuje - planujemy wprowadzić rozwiązanie pozwalające nowym klientom na wzięcie kredytu przez aplikację mobilną i zdalne zawarcie umowy. Używana aplikacja będzie oparta na chmurze, co pozwoli w krótkim czasie udostępnić rozwiązanie wyposażone w takie technologie jak wideoweryfikacja.

Bezpieczeństwo to podstawa

Przy wdrażaniu aplikacji bazujących na chmurze bardzo ważna jest kwestia bezpieczeństwa.- podkreśla Jacek Presz z Banku Pocztowego.

Nie chodzi tylko o szyfrowanie przesyłanych danych i rozwiązania techniczne, ale też lokalizację centrów danych będących podstawą dla rozwiązań chmurowych. Już dziś wiodący dostawcy gwarantują, że nasze dane nie opuszczą centrów zbudowanych na terenie Unii Europejskiej. Budowę takich centrów w Polsce zapowiedziały już Google i Microsoft, swoją ofertę rozwija też Operator Chmury Krajowej. Lokalizacja centrów na terenie kraju i większa konkurencja mogą ułatwić szersze wykorzystanie chmury w sektorze bankowym, a w efekcie przyczynić się do wzbogacenia oferty usług bankowo-finansowych dla klientów końcowych, zarówno firm jak i osób indywidualnych.

Chmura - co to oznacza

Rozwiązania chmurowe to nowoczesne usługi informatyczne, polegające na udostępnianiu mocy obliczeniowej, przestrzeni dyskowej, środowiska programistycznego lub gotowych aplikacji na serwerach rozmieszczonych poza lokalną siecią firmową. Dzięki chmurze użytkownik może korzystać z tych wszystkich funkcjonalności bez konieczności zakupu na własność licencji, oprogramowania czy drogiego sprzętu.

Najnowsze