zalando/zakupy online

i

Autor: EASTNEWS

E-handel

Czy modowy e-commerce przeżywa kryzys? Zalando zmienia podejście

2022-10-01 17:58

Modowa stera e-commerce przeżywa mikrokryzys. W odpowiedzi na spowolnienie Zalando zmienia podejście - zwiększa zatrudnienie w polskiej logistyce dostosowując się do zachodzących zmian.

Sprzedaż online wygasa po pandemii?

Czasy pandemii zdecydowanie zwiększyły zainteresowanie zakupami online. Jednak wraz z kolejnymi falami zainteresowanie tą formą stopniowo wygasało. Jedna z największych platform shoppingowych w Europie - niemieckie Zalando - również doświadcza mikrokryzysu. Ich wyniki w pierwszym półroczu 2021 roku wzrosły o niemal 40 procent, następnie wynik rdr wypłaszczył się. W drugim kwartale 2022 roku - spadły. 

"Artykuły modowe nie są produktem pierwszej potrzeby, więc przy spadku dochodu rozporządzalnego klienci ograniczają zakupy. Skala tego spadku nie jest jednak bardzo znacząca. W naszym przypadku II kw. ubiegłego roku był po prostu bardzo dobry, więc teraz obserwujemy lekkie spowolnienie.  Klientów jednak wciąż przybywa, a my rozszerzamy asortyment, żeby ich przyciągać" - poinformował dyrektor generalny Zalando w Europie Środkowej i Wschodniej Daniel Rogiński cytowany przez portal Puls Biznesu. 

Grupa Zalando wyraża nadzieję, że drugie półrocze przyniesie znacznie lepsze wyniki - oczekuje wzrostu o 6-13 proc. 

"Efekt czerwonej szminki"

Jak informuje Puls Biznesu pogorszenie koniunktury oraz sytuacji gospodarczej ma bezpośredni wpływ na zmianę struktury zakupów. Eksperci zauważają tzw. "efekt czerwonej szminki" - czyli zwiększona chęć zakupu produktów luksusowych. 

"Obserwujemy dynamiczny wzrost zakupów w segmencie premium. Klienci mogą kupować mniej, ale wciąż chcą sprawiać sobie przyjemność, więc wybierają produkty z wyższej półki. Jednocześnie rośnie zainteresowanie ofertami wyprzedażowymi dostępnymi w ramach naszego outletu online Zalando Lounge" - podkreślił Daniel Rogiński cytowany przez PB.

Kryzys w modowym e-commerce. Zalando inwestuje w logistykę

Pomimo spowolnienia grupa Zalando inwestuje w logistykę i rozbudowywanie centrów dystrybucyjnych. Ponadto strategia Zalando przewiduje stopniową transformację w platformę handlową, w której obrotach coraz większy udział będą mieli niezależni sprzedawcy - informuje PB.

Grupa odpowiada za około 3 proc. wartości europejskiego rynku modowego i kilkanaście procent sprzedaży odzieży i obuwia w internecie. Za cel strategiczny obrała przekroczenie 10-procentowego udziału w całym rynku. Warto jednak zwrócić uwagę, że branża e-commerce musi mierzyć się z problemami, które nie dotyczą sprzedaży tradycyjnej/stacjonarnej - duże koszty generuje m.in. obsługa zwrotów.

Przyszłościowa strategia grupy Zalando

W 2021 roku grupa Zalando otworzyła w Niemczech stacjonarne centra outletowe - jest ich już 13. "Testujemy ten koncept, na razie wyniki są obiecujące. O kolejnych inwestycjach w Polsce - sklepowych, logistycznych lub w centra usług - poinformujemy w odpowiednim czasie" - powiedział Daniel Rogiński cytowany przez PB.

Sonda
Czy robisz zakupy na Zalando?
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze