Sprzedaż online wygasa po pandemii?
Czasy pandemii zdecydowanie zwiększyły zainteresowanie zakupami online. Jednak wraz z kolejnymi falami zainteresowanie tą formą stopniowo wygasało. Jedna z największych platform shoppingowych w Europie - niemieckie Zalando - również doświadcza mikrokryzysu. Ich wyniki w pierwszym półroczu 2021 roku wzrosły o niemal 40 procent, następnie wynik rdr wypłaszczył się. W drugim kwartale 2022 roku - spadły.
"Artykuły modowe nie są produktem pierwszej potrzeby, więc przy spadku dochodu rozporządzalnego klienci ograniczają zakupy. Skala tego spadku nie jest jednak bardzo znacząca. W naszym przypadku II kw. ubiegłego roku był po prostu bardzo dobry, więc teraz obserwujemy lekkie spowolnienie. Klientów jednak wciąż przybywa, a my rozszerzamy asortyment, żeby ich przyciągać" - poinformował dyrektor generalny Zalando w Europie Środkowej i Wschodniej Daniel Rogiński cytowany przez portal Puls Biznesu.
Grupa Zalando wyraża nadzieję, że drugie półrocze przyniesie znacznie lepsze wyniki - oczekuje wzrostu o 6-13 proc.
"Efekt czerwonej szminki"
Jak informuje Puls Biznesu pogorszenie koniunktury oraz sytuacji gospodarczej ma bezpośredni wpływ na zmianę struktury zakupów. Eksperci zauważają tzw. "efekt czerwonej szminki" - czyli zwiększona chęć zakupu produktów luksusowych.
"Obserwujemy dynamiczny wzrost zakupów w segmencie premium. Klienci mogą kupować mniej, ale wciąż chcą sprawiać sobie przyjemność, więc wybierają produkty z wyższej półki. Jednocześnie rośnie zainteresowanie ofertami wyprzedażowymi dostępnymi w ramach naszego outletu online Zalando Lounge" - podkreślił Daniel Rogiński cytowany przez PB.
Kryzys w modowym e-commerce. Zalando inwestuje w logistykę
Pomimo spowolnienia grupa Zalando inwestuje w logistykę i rozbudowywanie centrów dystrybucyjnych. Ponadto strategia Zalando przewiduje stopniową transformację w platformę handlową, w której obrotach coraz większy udział będą mieli niezależni sprzedawcy - informuje PB.
Grupa odpowiada za około 3 proc. wartości europejskiego rynku modowego i kilkanaście procent sprzedaży odzieży i obuwia w internecie. Za cel strategiczny obrała przekroczenie 10-procentowego udziału w całym rynku. Warto jednak zwrócić uwagę, że branża e-commerce musi mierzyć się z problemami, które nie dotyczą sprzedaży tradycyjnej/stacjonarnej - duże koszty generuje m.in. obsługa zwrotów.
Przyszłościowa strategia grupy Zalando
W 2021 roku grupa Zalando otworzyła w Niemczech stacjonarne centra outletowe - jest ich już 13. "Testujemy ten koncept, na razie wyniki są obiecujące. O kolejnych inwestycjach w Polsce - sklepowych, logistycznych lub w centra usług - poinformujemy w odpowiednim czasie" - powiedział Daniel Rogiński cytowany przez PB.