Oszustwa internetowe – jak się bronić? Przede wszystkim pamiętajmy o podstawowych prawach konsumenta.
1. Uważnie czytaj i sprawdzaj oferty świąteczne! Szczególna uwagę warto zwrócić na sklepy internetowe, które oferują markowe towary, ale w bardzo niskich cenach.
2. Przed dokonaniem zakupu w Internecie - sprawdź opinie o sklepie i sprzedającym, zwróć uwagę gdzie ma siedzibę. W przypadku sprzedawców poza UE dochodzenie roszczeń może być utrudnione. Zasięgnij opinii na niezależnych portalach, bo zdarza się, że sklep usuwa nieprzychylne komentarze ze strony. Bądź czujny, kiedy brakuje danych rejestrowych sklepu lub nie umieszczono żadnych informacji o sprzedawcy, a jedynie numer konta.
3. Towar kupiony przez Internet możesz zwrócić bez podania przyczyny, składając pisemne oświadczenie o odstąpieniu od umowy w terminie 14 dni od momentu otrzymania.
Terminy odstąpienia od umowy na odległość:
10 dni — termin odstąpienia od umowy zawartej na odległość,
14 dni — termin odstąpienia od umowy zawartej na odległość dotyczącej usług finansowych, m.in. czynności bankowych (np. otwarcie rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego), umów kredytu konsumenckiego,
30 dni — termin odstąpienia od umowy zawartej na odległość dotyczącej czynności ubezpieczeniowych.
4. Sprzedawca ma obowiązek zwrócić ci wszystkie dokonane płatności. Jeśli wybrałeś droższy sposób dostawy, otrzymasz tylko kwotę zgodną z najtańszym zwykłym sposobem dostarczenia oferowanym przez sprzedającego. Ponosisz koszt zwrotu towaru, chyba że przedsiębiorca cię o tym nie poinformował lub zgodził się go ponieść.
5. Towar, który zamierzasz zwrócić, nie może nosić śladów użytkowania, możesz jedynie go sprawdzić tak jak w sklepie stacjonarnym, np. obejrzeć lub przymierzyć. Jeżeli takie ślady są, sprzedawca może obniżyć kwotę, którą ci wypłaci za zwrot.
6. Nie musisz sprawdzać przesyłki przy kurierze, ale warto to zrobić. Może to pomóc później w dochodzeniu roszczeń np. gdy okaże się, że uległa ona uszkodzeniu w czasie transportu. Sprawdź zawartość także w okienku na poczcie, w przypadku niezgodności towaru z ofertą osoby te będą naszymi świadkami.
7. Skorzystaj z Dnia Darmowej Dostawy, który przypada 5 grudnia. Sklepy biorące udział w akcji nie naliczają tego dnia kosztów dostarczenia produktów. Mają jednak prawo do określenia minimalnej wartości zamówienia na 20 zł. Dokładnie sprawdź warunki promocji.
8. Zachowaj korespondencję elektroniczną, która jest dowodem przeprowadzonej transakcji.
9. Pamiętaj, że masz prawo do reklamacji. Jeżeli produkt ma wadę, jak najszybciej zwróć się do sprzedawcy. Zgodnie z prawem reklamacja przysługuje ci w ciągu dwóch lat od daty wydania towaru.
W przypadku problemów z zakupami internetowymi można zwrócić się po pomoc do miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów – dane kontaktowe rzeczników oraz instytucji udzielających wsparcia w tym zakresie znajdują się na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów – www.uokik.gov.pl
W rozwiązywaniu sporów transgranicznych pomaga Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich. Adresy tych instytucji są dostępne na stronie internetowej Europejskiego Centrum Konsumenckiego www.konsument.gov.pl