Jeśli masz dobry gust, zmysł artystyczny i interesujesz się modą oraz designem, to śmiało możesz pomyśleć nad założeniem jednoosobowej firmy zajmującej się aranżacją witryn sklepowych. Taka praca przyniesie nie tylko zysk materialny, ale da też dużo satysfakcji oraz radości.
Coraz więcej właścicieli mniejszych i dużych firm handlowych zdaje sobie sprawę z tego, że klienci naprawdę zwracają uwagę na sklepowe okna. Zanim wejdą do konkretnego salonu, bacznie obserwują towar wyeksponowany w wystawowym oknie. Jeśli witryna jest ciekawa, interesująca i na topie, to są duże szanse na to, że przybędzie osób kupujących i słupki sprzedaży poszybują w górę. A jeśli będzie ona nieestetyczna i będzie przypominała prowincjonalny składzik mydła i powidła, to na przypływ klientów raczej nie ma co liczyć. Nie ma co ukrywać, że na szczęście coraz częściej to nie sami właściciele sklepów aranżują witryny. To wymagające poczucia estetyki zadanie przedsiębiorcy zlecają fachowcom od aranżacji wystawowych okien.
Fach w ręku
Dekoratorem witryn sklepowych może zostać każdy, kto ma poczucie dobrego smaku. Aby zdobyć taki zawód, nie trzeba kończyć wieloletnich studiów czy zdobywać ustawowo wymaganych kwalifikacji. Wystarczy tylko zrobić tematyczny kurs w trybie stacjonarnym, a nawet on-line. Podstawą działania na tym polu jest branżowa wiedza i konkretne dekoratorskie umiejętności. Przede wszystkim trzeba jak najwięcej dowiedzieć się z zakresu ekspozycji towaru.
Na szkoleniach pojęcie numer jeden to „visual merchandising”. Co to oznacza? Pod tym zaczerpniętym z języka angielskiego pojęciem kryje się zamierzone oddziaływanie na klienta za pomocą wrażeń wizualnych. Celem „visual merchandisingu” jest jak najlepsza ekspozycja towaru w sklepie i w witrynie oraz stworzenie przejrzystego układu salonu. Zakres działań visual merchandisingowych to: stworzenie marki, zaplanowanie przestrzeni sklepu oraz aranżacja witryn. Wszystko po to, by zachęcić klienta do zakupów, umożliwić mu swobodne poruszanie się po salonie i sprawienie, by polubił on konkretny sklep i często robił tam zakupy.
Na kursie aranżacji witryn i organizacji przestrzeni handlowej słuchacz poznaje tajniki organizacji sklepu. Dowiaduje się, jak tworzyć perspektywę witryny, jakie dobrać oświetlenie, jak stylizować manekiny i eksponować towar na półkach. Następnie sam ćwiczy swoje umiejętności połączone ze zdobytą wiedza. W części praktycznej szkoleń kursanci zwykle sami tworzą konkretne witryny oraz robią to komputerowo wykorzystując do tego profesjonalne programy graficzne.
Jak wspomnieliśmy, taki kurs można zrobić w trybie tradycyjnym lub przez Internet. Koszt kilku godzin zajęć to ok. 300 – 700 zł. Szkolenie on-line zwykle jest dużo tańsze od tego, prowadzonego w salach przez szkoleniowca.
Profesjonalne okno
Zanim zdecydujesz się na profesjonalny kurs, my podpowiadamy, jakie cechy powinna mieć ciekawa witryna sklepowa. Jeśli zgadzasz się z tymi wytycznymi, to znaczy, że masz predyspozycje do wykonywania zawodu stylisty witryn. Przede wszystkim okno wystawowe musi być dokładnie zaplanowane. Tutaj nie ma mowy o niekontrolowanym chaosie. Witryna sklepowa musi być spójna i zgodna z porą roku oraz nadchodzącymi ważnymi okazjami (np. walentynki, zimowe ferie). Warto zaznaczyć, że planowanie witryny bożonarodzeniowej trzeba rozpocząć już we wrześniu, a wiosennej w środku zimy. Jest to bardzo ważne, bo niekiedy potrzeba wielu dni na sprowadzenie atrakcyjnych elementów aranżacji (np. lamp, mebli czy manekinów). W Polsce sprawdzają się witryny dość zachowawcze i klasyczne. Dlatego też nie ma co robić w sklepowym oknie wielkiego show, tylko warto postawić na prostotę i grę światłem oraz interesującymi detalami. Oczywiście projektując witrynę, trzeba brać pod uwagę koszty z nią związane i wymiary przestrzeń. U nas nie przyjmują się wystawy ekstrawaganckie (np. ze złotymi meblami czy kabrioletami), które wiodą prym np. we Włoszech czy Francji. My cenimy sobie ciepło domowego zacisza i prostotę.
Więcej na ten temat przeczytasz w naszej książce "45 pomysłów na biznes". Książka dostępna w kioskach.