PHISHING - to jedna z popularniejszych metod działania oszustów. Ofiara otrzymuje wiadomość, najczęściej pochodzi ona od instytucji, która budzi nasze zaufanie. Oszuści w ten sposób podszywają się pod instytucje budzące zaufanie. Otrzymana treść ma zastraszyć użytkownika, tak by przestał racjonalnie myśleć i kliknął w podany link. Takie wiadomości najczęściej zawierają nakaz zapłaty czy wymóg podania danych osobowych, aby nie utracić dostępu, na przykład do maila. Po kliknięciu w link ofiara jest przekierowana na fałszywą stronę, gdzie zostanie poproszona o podanie swoich danych osobowych, takich jak adres, numer telefonu czy nawet PESEL.
Zobacz również: Masz konto w mBanku? Twój rachunek mógł zobaczyć ktoś obcy
Tym razem przed nieuczciwymi praktykami ostrzega Santander Bank Polska, oszuści wysyłają ofiarom wiadomości podając się za kurierów i domagając się dopłaty do dostarczenia paczki w wysokości 5 złotych. W przesłanej informacji zawarty jest link, który rzekomo ma nas przekierować do płatności. Faktycznie trafiamy na fałszywą stroną przygotowaną przez oszustów, którzy w ten sposób próbują wyłudzić nasze następujące dane osobowe.
- numer karty,
- CVV,
- datę ważności karty,
- numer telefonu,
- SMSkod (kod 3DS),
- adres e-mail.
Sprawdź także: Spółki Skarbu Państwa w dobie pandemii. Jaka jest ich rola?
Takie dane osobowe mogą posłużyć przestępcom do zaciągnięcia kredytu na naszą osobę, a także uzyskać dostęp do naszego konta bankowego.