Niepokonana Iga Świątek za wygraną w turnieju WTA w Stuttgarcie, poza finałową nagrodą, otrzymała Porsche Taycan Sport Tourismo GTS. Model ten jest nie tylko elektrycznym autem od Porsche, co Porsche wśród aut elektrycznych. Zamiana silnika spalinowego na napęd elektryczny nie odarła tego auta z charakteru. Z pewnością nie ma drugiego samochodu o masie przekraczającej 2,4 t, które zachowywałoby się w podobny sposób podczas dynamicznej jazdy w zakrętach. Tak intuicyjne i stabilne, że ma się wrażenie, jakby umieszczony w podłodze ciężki akumulator działał niczym wielki elektromagnes trzymający auto w ryzach nawet przy bardzo dynamicznej jeździe.
Nagroda jest, ale nie od razu
Tuż po finale z Aryną Sabalenkę, 20-latka wsiadła za kierownicę luksusowego elektryka i wjechała nim na kort. Chwilę później okazało się jednak, że była to wyłącznie jazda pokazowa, ponieważ na odbiór własnego Porsche sławna tenisistka musi poczekać, o czym poinformował ojciec Igi Świątek.
Analitycy Carsmile sprawdzili, jak długo trwa obecnie produkcja Taycana Sport Turismo GTS. Okazuje się, że jest to jeden z najszybciej dostępnych modeli ze stajni Porsche. – Niezależnie od wersji wyposażenia, czas oczekiwania na Taycana wynosi obecnie ok. 6 miesięcy – informuje Aleksander Czereszko, ekspert Carsmile ds. zakupu samochodów. W zbliżonym czasie odbierzemy jedynie najprostsze wersje Panamery, Cayene oraz Macana. Uśredniony dla wszystkich modeli czas oczekiwania na odbiór Porsche wynosi w tej chwili ok. 9 miesięcy. Najdłużej, bo orientacyjnie ok. 17-18 miesięcy poczekamy na praktycznie każdą wersję kultowej 911-ki. – Na tym tle i biorąc pod uwagę aktualną sytuację na rynku motoryzacyjnym, perspektywa odbioru Taycana na przełomie września i października prezentuje się naprawdę dobrze – podkreśla A. Czereszko.
Problemy z dostawami dotykają też auta luksusowe
Rynek motoryzacyjny mierzy się obecnie z wieloma ograniczeniami, które skutkują wydłużonymi terminami dostaw samochodów do Polski. Na postpandemiczne problemy z produkcją czipów, nałożyły się przestoje w chińskich fabrykach podzespołów związane z kolejną falą pandemii w tym regionie. Od blisko 3 misięcy koncerny motoryzacyjne mierzą się też z utrudnionym dostępem do surowców i podzespołów, które pochodziły z Rosji i Ukrainy.
Czy osoby zamawiające samochody luksusowe, jak wspomniane Porsche, na które czeka Iga Świątek, są w uprzywilejowanej pozycji w stosunku do nabywców oczekujących na dostawę popularnych aut będących w masowej produkcji?
Pierwszeństwo dla elektryków
- Kategoria samochodu, a więc to czy mamy do czynienia z autem luksusowym, premium czy masowym, nie ma wpływu na czas produkcji pojazdu. Widzimy natomiast, że samochody elektryczne są w wyraźnie uprzywilejowanej sytuacji i szybciej zjeżdżają z taśm montażowych niż auta z tradycyjnym napędem i to pomimo faktu, że w elektrykach stosuje się dużo więcej skomplikowanej elektroniki. Marki motoryzacyjne przestawiają się na elektromobilność, mają ambitne cele sprzedażowa w tym segmencie i wyraźnie chcą pokazać, że produkcja aut elektrycznych idzie im dobrze nawet w tak trudnych okolicznościach geopolitycznych, jak obecnie - ocenia Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.
Ile kosztuje Taycan Sport Turismo GTS, będący dodatkiem do nagrody głównej za wygraną WTA w Stuttgarcie? Analitycy Carsmile oszacowali wartość tego modelu na podstawie publicznie dostępnych informacji oraz zdjęć z kortu. Wynajęcie takiego samochodu na 3 lata wraz z kosztownym ubezpieczeniem oraz serwisowaniem, to wydatek rzędu 12 520 zł netto przy założeniu wpłaty własnej na poziomie 15 000 zł netto. W przypadku 5-letniego leasingu (z wpłatą własną na poziomie 15000 zł netto i wykupem na poziomie 69 000 zł netto) miesięczna rata wyniosłaby 9 630 zł netto, do tego trzeba jednak doliczyć wydatki na ubezpieczenie oraz serwisowanie i opony. Katalogowo wybrana wersja Taycana Sport Turismo GTS kosztuje 635 tys. zł i nie jest to najtańsza opcja w przypadku tego modelu Porsche.
Katarzyna Siwek