Olbrzymie zainteresowanie dopłatami
W Polsce jeździ już ponad 45 tys. elektrycznych samochodów osobowych – wynika z danych PZMP i PSPA. Aut na prąd będzie coraz więcej, bo elektryfikacja transportu to globalny trend, napędzany w Polsce „Moim Elektrykiem” – rządowym programem dotacji.
- Wnioski przyjmujemy w Grupie PKO Leasing od stycznia i widzimy olbrzymie zainteresowanie dopłatami. W ciągu pierwszych 4 miesięcy przyjęliśmy ich prawie 1000. Samochody elektryczne największą popularnością cieszą się wśród przedsiębiorców – wnioski w tej grupie klientów stanowią aż 98 proc. wszystkich złożonych za naszym pośrednictwem – mówi Maciej Matelski, dyrektor ds. rynku samochodów osobowych w PKO Leasing
Gigantyczna dotacja
Organizatorem zaplanowanego na 5 lat programu „Mój Elektryk” jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Klienci mogą ubiegać się o maksymalnie 27 tys. zł na samochód osobowy, jeśli spełnione zostaną dwa warunki: cena pojazdu nie przekroczy 225 tys. zł i wnioskodawca zadeklaruje min. 15 tys. km rocznego przebiegu. Przy braku tej deklaracji dopłata wynosi 18,75 tys. zł.
Aby otrzymać dofinansowanie samochodu w leasingu lub wynajmie długoterminowym, po wyborze pojazdu składa się jednocześnie dwa wnioski: o finansowanie w wybranej formie oraz o dopłatę z „Mojego Elektryka”. Wniosek o dotację trafia do BOŚ za pośrednictwem firmy leasingowej.
Kiedy kończy się umowa w „Moim Elektryku”?
Standardowa procedura ubiegania się o środki z programu obejmuje: złożenie wniosku o dotację, podpisanie umowy leasingowej, podpisanie umowy o dotację, rejestrację i ubezpieczenie samochodu i płatność pełnej kwoty za auto (opłatę wstępną pokrywa dotacja). Potem klient odbiera pojazd i znakuje go specjalną naklejką. Powyższy proces trwa ok. 20 dni roboczych. Kto nie chce tak długo czekać, może procedurę przyspieszyć.
Umowa z BOŚ kończy się po dwóch latach od odbioru pojazdu. Klient składa oświadczenie, że pojazd był zarejestrowany w Polsce, miał ważny przegląd techniczny i ubezpieczenie, posiadał naklejkę informującą o skorzystaniu z programu dopłat oraz był użytkowany na krajowych drogach. Kierowcy, którzy korzystali z dotacji z podwyższonym przebiegiem, przekazują także informację o liczbie przejechanych w trakcie umowy kilometrów.