Firmy, które zatrudniają co najmniej 10 pracowników, a jeszcze nie złożyły deklaracji "ZUS IWA" w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, mają ostatnią szansę. Dokument należy złożyć do 31 stycznia 2020 roku. Nie ma jednak konieczności pojawienia się fizycznie w placówce, ponieważ wszystkie niezbędne dokumenty można wysłać również drogą elektroniczną. Dzięki ZUS IWA można ocenić stopień zagrożenia dla bezpieczeństwa i zdrowia pracowników, a później ustalić wysokość składki na ubezpieczenie wypadkowe.
ZOBACZ TEŻ: Koronawirus w Polsce. Pacjenci w szpitalach, maseczek ochronnych brak
Kto musi złożyć formularz ZUS IWA?
Obowiązek dotyczy przedsiębiorców, którzy byli zgłoszeni w ZUS jako płatnicy składek na ubezpieczenie wypadkowe od 1 stycznia do 31 grudnia 2019 r. i co najmniej jeden dzień w styczniu 2020 r., zgłaszali do ubezpieczenia wypadkowego w 2019 r. co najmniej 10 osób oraz byli wpisani do rejestru REGON w dniu 31 grudnia 2019 r. Dla pozostałych, składka na ubezpieczenie wypadkowe jest stała i do końca marca tego roku wynosi 1,67 proc.
W dokumencie ZUS IWA powinna znaleźć się informacja o:
- rodzaju działalności gospodarczej,
- liczbie wypadków przy pracy zgłoszonych w ubiegłym roku,
- liczbie zatrudnionych w warunkach zagrożenia.
Jak złożyć ZUS IWA przez internet?
1. Zaloguj się na swój profil PUE, przejdź do zakładki ePłatnik. Jeśli jej nie masz, wejdź w zakładkę Płatnik, wybierz z menu po lewej stronie Panel Płatnika i kliknij [Aktywuj ePłatnika].
2. W zakładce ePłatnik wybierz z menu po lewej Kreatory i kliknij [Obsługa ZUS IWA]. Zamiast tego możesz kliknąć [Dodaj dokument] z góry lewego menu. W centralnej części serwisu uruchomi się kreator obsługi ZUS IWA.
3. Uzupełnij dokument zgodnie z kreatorem, zweryfikuj poprawność wpisanych danych.
4. Następnie podpisz dokument podpisem elektronicznym za pomocą certyfikatu kwalifikowanego lub profilu zaufanego ePUAP.
5. Wyślij dokument do ZUS.
SPRAWDŹ TEŻ: Poradnik pracodawcy. Wszystko, co musisz wiedzieć o „małym ZUS plus”