dokumenty

i

Autor: pixabay/ceskyfreund36

Dziś mija ważny termin dla przedsiębiorców! Nie zapomnij złożyć wniosku

2020-01-31 11:20

Tylko do dzisiaj przedsiębiorcy mogą złożyć formularz ZUS IWA, który jest konieczny do ustalenia składki na ubezpieczenie wypadkowe. Kogo dotyczy? Jest on obligatoryjny dla wszystkich prowadzących działalność, którzy między innymi zatrudniają co najmniej 10 pracowników.

Firmy, które zatrudniają co najmniej 10 pracowników, a jeszcze nie złożyły deklaracji "ZUS IWA" w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, mają ostatnią szansę. Dokument należy złożyć do 31 stycznia 2020 roku. Nie ma jednak konieczności pojawienia się fizycznie w placówce, ponieważ wszystkie niezbędne dokumenty można wysłać również drogą elektroniczną. Dzięki ZUS IWA można ocenić stopień zagrożenia dla bezpieczeństwa i zdrowia pracowników, a później ustalić wysokość składki na ubezpieczenie wypadkowe.

ZOBACZ TEŻ: Koronawirus w Polsce. Pacjenci w szpitalach, maseczek ochronnych brak

Kto musi złożyć formularz ZUS IWA?

Obowiązek dotyczy przedsiębiorców, którzy byli zgłoszeni w ZUS jako płatnicy składek na ubezpieczenie wypadkowe od 1 stycznia do 31 grudnia 2019 r. i co najmniej jeden dzień w styczniu 2020 r., zgłaszali do ubezpieczenia wypadkowego w 2019 r. co najmniej 10 osób oraz byli wpisani do rejestru REGON w dniu 31 grudnia 2019 r. Dla pozostałych, składka na ubezpieczenie wypadkowe jest stała i do końca marca tego roku wynosi 1,67 proc.

W dokumencie ZUS IWA powinna znaleźć się informacja o:

  • rodzaju działalności gospodarczej,
  • liczbie wypadków przy pracy zgłoszonych w ubiegłym roku,
  • liczbie zatrudnionych w warunkach zagrożenia.

Jak złożyć ZUS IWA przez internet?


1. Zaloguj się na swój profil PUE, przejdź do zakładki ePłatnik. Jeśli jej nie masz, wejdź w zakładkę Płatnik, wybierz z menu po lewej stronie Panel Płatnika i kliknij [Aktywuj ePłatnika].

2. W zakładce ePłatnik wybierz z menu po lewej Kreatory i kliknij [Obsługa ZUS IWA]. Zamiast tego możesz kliknąć [Dodaj dokument] z góry lewego menu. W centralnej części serwisu uruchomi się kreator obsługi ZUS IWA.

3. Uzupełnij dokument zgodnie z kreatorem, zweryfikuj poprawność wpisanych danych.

4. Następnie podpisz dokument podpisem elektronicznym za pomocą certyfikatu kwalifikowanego lub profilu zaufanego ePUAP.

5. Wyślij dokument do ZUS.

SPRAWDŹ TEŻ: Poradnik pracodawcy. Wszystko, co musisz wiedzieć o „małym ZUS plus”

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze