Zakupy online

i

Autor: Pixabay Zakupy online

Zakupy online

E-commerce w Polsce. Co gdzie i za ile - czyli jak Polacy robią zakupy przez internet?

2022-10-23 15:57

Branża e-commerce w Polsce ma się dobrze - również po pandemii. Polacy chętnie korzystają z internetowych udogodnień i często wybierają zakupy online - zamiast tych w tradycyjnej formie. Badaniem trendów konsumenckich oraz zwyczajów zakupowych Polaków zajęli się analitycy z firmy Gemius i we współpracy z Polskimi Badaniami Internetu oraz IAB Polska, po raz dziesiąty stworzyli raport "E-commerce w Polsce 2022".

Stan e-commerce w Polsce. Czy Polacy cenią zakupy online?

Badanie na podstawie którego został sporządzony raport przeprowadzono w czerwcu bieżącego roku. Zgodnie z danymi w Polsce było wówczas 29,8 mln internautów w przedziale wiekowym 7-75 lat. W czerwcu 92 procent z nich przynajmniej raz odwiedziło platformę shoppingową (witrynę oferującą zakupy online) lub aplikację zaliczającą się do kategorii "zakupy online". Na stronach shoppingowych internauci spędzają średnio ponad 1 godzinę 48 minut miesięcznie. W przeważającej części są to kobiety (14,25 mln) - mężczyzn jest 13,11 mln. Najczęściej odwiedzane witryny zakupowe mieszczą się w kategoriach "odzież, obuwie, dodatki".

"Analiza danych z badania Mediapanel pokazuje, że e-commerce jest jedną z ważniejszych kategorii w internecie. (…) Najpopularniejszym typem sklepów, poza sklepami marketplace, okazały się być sklepy odzieżowe" - poinformował Paweł Laskowski, Prezes Polskich Badań Internetu cytowany przez Fashion Biznes.

Polacy zostali "w internecie" również po pandemii

Z danych zawartych w raporcie wynika, że popularność e-commerce utrzymała się również po pandemii. "Osoby, które rozpoczęły korzystanie ze sklepów online ze względu na lockdowny lub obawy o swoje zdrowie, w dużej mierze pozostały przy tej formie zakupów. Kupowanie online jest również postrzegane jako wygodne i nieskomplikowane". Osoby kupujące online stanowią 77% wszystkich badanych internautów. Wśród zalet zakupów online wymieniali wygodę, brak komplikacji, dostępność, brak konieczności jechania do sklepu oraz atrakcyjne ceny (często niższe niż w punktach stacjonarnych). 58% osób zadeklarowało, że kupuje tyle samo, co zwykle, 28% odpowiedziało, że kupuje mniej, natomiast 14% że kupuje więcej. Zmniejszenie wydatków zadeklarowały szczególnie kobiety oraz badani w wieku 24-34 lat - przytacza portal Fashion Biznes.

Zakupy online. Charakterystyka konsumenta

Osoby decydujące się na zakupy online to zazwyczaj mieszkańcy dużych miast, z wyższym wykształceniem oraz osoby określające swoją sytuację finansową jako przynajmniej "dobrą". Osoby w przedziale wiekowym 25-49 lat najczęściej ze wszystkich grup wiekowych kupują produkty z większości kategorii. osoby do 24 roku życia najchętniej kupują bilety do kina/teatru/na koncert, gry komputerowe i biżuterię. Znaczna część badanych internautów wybiera polskie strony internetowe (3/4 badanych) - 32 proc. wybiera serwisy zagraniczne.

Na miejsce dokonania zakupu największy wpływ ma cena produktu oraz niskie koszty przesyłki/dostawy. dla kobiet istotne są również atrakcyjne i estetyczne zdjęcia. Dla najmłodszych ważne są kody rabatowe i bezpieczne formy płatności.

Allegro bije na głowę konkurencję

W kwestii najpopularniejszych platform shoppingowych dominuje Allegro ( wymienione przez 85 proc. badanych). Na dalszych pozycjach znalazły się OLX (36 proc.), Zalando (19 proc.), Amazon i Aliexpress (15 proc.).  Badani z łatwością wymieniali marki z kategorii "odzież" - również tu na podium znalazły się platformy Allegro  (35 proc.) oraz Zalando (34 proc.). Na dalszych miejscach znalazły się Vinted (15%), H&M (14%) oraz Reserved (10%) i Sinsay (9%).

Paczkomaty najpopularniejszą formą dostawy

Dla współczesnego internetowego konsumenta istotna jest również sprawa ekologicznego podejścia. 46 proc. badanych wpływ formy dostawy zakupów na środowisko ma dla nich duże znaczenie. Najczęściej wybieraną formą dostawy są paczkomaty InPost - korzysta z nich aż 81 proc. badanych internautów.

Do zakupów online zniechęca natomiast potrzeba fizycznego kontaktu z produktem. Osoby powyżej 50 roku życia wśród największych wad zakupów internetowych wymieniają m.in. obawę o bezpieczeństwo płatności i gwarancji.

Sonda
Co wolisz?
Pieniądze to nie wszystko. Piotr Mazurek

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze