E-dowód można uzyskać bezpłatnie w dowolnym urzędzie miasta lub gminy na terenie całego kraju. W warstwie cyfrowej e-dowodu zapisane są dane widoczne na blankiecie dowodu osobistego, w tym: kolorowe zdjęcie, dane osobowe, czy termin ważności. Dokument posiada niewidoczny, wbudowany mikroprocesor. To w nim, oprócz danych osobowych, umieszczone zostały również certyfikaty elektroniczne umożliwiające identyfikację. Wprowadzenie takie rozwiązania ma przede wszystkim poprawić bezpieczeństwo oraz umożliwić szerszy dostęp do usług elektronicznych. Bank Pekao jako pierwszy w Polsce wyszedł naprzeciw oczekiwaniom swoich klientom, wyposażając oddziały w czytniki e-dowodów.
Czytaj również: Co przysługuje pracownikowi na przestoju ekonomicznym?
Wizyta w oddziale banku z e-dowodem
Po zczytaniu dowodu doradcy wyświetl się na ekranie duże wyraźne zdjęcie jego posiadacza. Dane z dokumentu, np. PESEL, są automatycznie odczytywane, przez co bankier błyskawicznie odszuka klienta. Ze względu na to, że dowód elektroniczny po umieszczeniu w czytniku jest automatycznie sprawdzany w bazach zewnętrznych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji - zarówno doradca, jak i bankier mają pewność, że dowód jest aktualny i nie został zastrzeżony.
Zobacz też: Poczta Polska ostrzega przed oszustami. Uważaj, aby nie stracić pieniędzy
– Jesteśmy liderem cyfrowej transformacji polskiego sektora finansowego - konsekwentnie wdrażamy najnowsze rozwiązania informatyczne. Umożliwienie odczytu e-dowodów w naszych oddziałach to naturalna konsekwencja wprowadzenia tego sposobu identyfikacji w Polsce. Wdrożenie wspomnianej metody jest podyktowane przede wszystkim troską o bezpieczeństwo środków finansowych klientów oraz chęcią zapewnienia możliwie najwyższego poziomu ochrony ich danych osobowych. Zachęcamy klientów, aby korzystali z dowodów elektronicznych i nowoczesnej formy identyfikacji zarówno dla własnego bezpieczeństwa i wygody, ale także w trosce o środowisko naturalne – podkreśla Leszek Skiba, p.o. Prezesa Zarządu Banku Pekao S.A.
Obecnie usługa jest wdrażana w 31 swoich oddziałach w największych miastach w Polsce a w najbliższym czasie sukcesywnie będzie rozszerzana o kolejne. Drzwi placówki, w których dostępna jest obsługa dowodu elektronicznego, zostały oznaczone specjalnym logo: „obsługa e-dowodu”.