Eurowizja 2022. Zwycięzca Eurowizji 2022. Można to przewidzieć?
Do tej pory, zgodnie z systematyką Gracenote, Konkurs Piosenki Eurowizji wygrywały utwory obejmujące 15 z 25 głównych kategorii nastrojów muzycznych. W ostatnich 15 zwycięskich utworach znajdziemy 12 z podstawowych nastrojów. W tegorocznym konkursie znalazły się utwory reprezentujące 15 z 25 nastrojów - w tym utwory z kategorii nastroju "Sensualny", "Cool" i "Poruszający”, które nigdy jeszcze nie zwyciężyły w tym konkursie. Narzędzie Sonic Moods firmy Gracenote, to jeden z kluczowych elementów oferty opisania utworów metadanymi, które mają różnorodne zastosowania w zakresie wyszukiwania i odkrywania muzyki. Sonic Mood pozwala uchwycić, w jaki sposób poszczególne elementy muzyczne każdego utworu, takie jak rytm, melodia, harmonia i barwa, łączą się tworząc muzyczną ekspresję – nastrój utworu. Gracenote skorzystał z profesjonalnego wsparcia globalnego zespołu ekspertów w zakresie muzykologii, którzy dostarczyli wiedzę, na podstawie której opatentowane algorytmy uczenia maszynowego uczą się określania nastroju utworów poprzez analizę sygnału audio.
Sztuczna inteligencja wskaże wygranego Eurowizji 2022?
Wyszkolona sztuczna inteligencja przeanalizowała prawie wszystkie dostępne w dystrybucji utwory muzyczne, tworząc dla każdego z nich szczegółowy "profil nastroju", wskazując najbardziej znaczące nastroje i ich względne natężenie. Łącznie zaklasyfikowała ponad 400 klas nastrojów, które zostały pogrupowane również w prostsze zestawy - "Poziom 2" (100 kategorii) i "Poziom 1" (25 kategorii). Analizie poddano wszystkie zwycięskie utwory Konkursu Piosenki Eurowizji w latach 1956-2021, aby zilustrować, jakie zmiany w wyborze zwycięzców zachodziły na przestrzeni lat. Uwzględniono również badanie nastrojów 40 utworów zgłoszonych do tegorocznego konkursu.
Lata 1956 - 1970: Zwyciężały spokojne, pozytywne piosenki
Analiza Gracenote dotycząca pierwszych nagród przyznawanych w ramach Eurowizji pokazuje, że utwory, które wygrywały, były na ogół spokojne, ale o pozytywnym nastroju. Głównym, zwycięskim nastrojem był "Romantyczny" – dominował w aż 6 z pierwszych 11 Konkursach Piosenki Eurowizji. Popularnymi zwycięzcami w tym okresie były również piosenki "Easygoing", czyli lekkie i nieskomplikowane.
Pierwsi zwycięzcy konkursu mieli w zwyczaju odwoływać się do wcześniejszych muzycznych okresów i pod względem nastroju byli podobni do utworów Lili Marlene Marleny Dietrich czy La Vie En Rose Édith Piaf, wydanych w latach 40. ubiegłego wieku.
Lata 1969 - 1984: królował optymistyczny, beztroski (brytyjski) pop
Pierwszymi artystami, którzy wygrali konkurs Eurowizji utworami z kategorii „Optymistyczny" był hiszpański Massiel z utworem "La La La" w 1968 r., oraz brytyjska gwiazda Lulu z utworem "Boom Bang A Bang" i hiszpańska piosenkarka Salomé z utworem "Vivo Cantando", które współdzieliły zwycięstwo w 1969 roku.
W kolejnych 15 konkursach zwyciężyło jeszcze pięć optymistycznych piosenek. Zwycięzcy z lat 1974-1976 oraz Bucks Fizz z 1981 r. należeli do kategorii "Beztroski pop", obejmującej 100 różnych nastrojów muzyki. Nastrój tych piosenek w pewnym sensie nawiązywał do popu lat 60-tych - utwór "I Only Want To Be With You" Dusty Springfield, wydany w 1964 r., według analizy Gracenote bardzo pasuje do tego nastroju.
Polecany artykuł:
Lata 1982 - 1993: Dramatyzm i podnoszące na duchu emocje
Przed 1982 r. na Konkursie Piosenki Eurowizji zwyciężyła tylko jedna piosenka, w której dominował nastrój "Dający siłę". W konkursach, które odbyły się między 1982 a 1993 rokiem, było ich aż pięć. Nastrój ten wyraźnie przebijał się także na listach przebojów muzyki pop w latach 80. dzięki utworom, takim jak "The Power of Love" Jennifer Rush z 1984 r.
Przełom połowy lat ’90 i nowy nurt początku stulecia
Między 1994 a 1997 rokiem nastąpiły spore zmiany. Sukces odniosły głównie spokojniejsze utwory. Zwycięzcy z 1994 r., Paul Harrington i Charlie McGettigan, sprawili też, że po raz pierwszy od lat 60. sukces odniósł utwór o "Sentymentalnym" nastroju. Dwa lata później pojawił się pierwszy w historii (i do tej pory jedyny) zwycięzca, który stworzył utwór o nastroju "Melancholijnym". W 1998 r. utwór "Diva" piosenkarki Dana International został pierwszym zwycięzcą konkursu w kategorii “Zapalający”.
W pierwszych 40 edycjach Konkursu Piosenki Eurowizji, zwycięzcy zazwyczaj charakteryzowali się ponadprzeciętnie pozytywnym nastrojem. 32 z 45 zwycięskich utworów charakteryzował dominujący nastrój "Radosny", "Łatwy w odbiorze", "Romantyczny", "Wzmacniający", "Żywy" lub "Podekscytowany". Począwszy od 1996 r. odsetek zwycięskich utworów o tego rodzaju pozytywnych uczuciach zaczął się zmniejszać. W tym stuleciu nastąpiła drastyczna zmiana, ponieważ ponad połowę spośród 20 zwycięskich utworów w latach 2001-2021 charakteryzował żywiołowy nastrój.
Zeszłoroczny, zwycięski utwór, czyli Zitti E Buoni, dał początek "Awanturniczemu" nastrojowi na podium. Co ciekawe, był to jedyny zgłoszony w 2021 r. utwór o takim muzycznym nastroju. Utwór “Toy”, który wygrał konkurs w 2018 roku miał nastrój “Energetyzujący”, co w historii konkursu zdarzyło się wcześniej dwa razy- w 1978 i 2012 r. Zwycięskie piosenki o pozytywnym nastroju są obecnie mniej popularne - w ciągu ostatnich 25 lat tylko 40 proc. pierwszych miejsc przypadło tego typu utworom.
Eurowizja 2022
Wśród 40 piosenek reprezentowanych na tegorocznym Konkursie Piosenki Eurowizji wyróżnić można 15 różnych nastrojów pierwszej kategorii Gracenote, czyli więcej niż na którymkolwiek z ostatnich trzech konkursów. W ponad połowie utworów przeważa nastrój Energetyczny, tylko cztery utwory wyrażają nastrój spokojniejszy. Wśród piosenek na tegorocznym konkursie we włoskim Turynie nastrój "Tęskny" pojawia się w dziewięciu utworach, a "Energetyzujący" w siedmiu, co sprawia, że są one najpopularniejsze. Pierwszą piątkę zamykają nastrój "Sensualny" (pięć piosenek), "Naglący" (cztery) i "Zapalający" (trzy).
Armenia, Grecja, Azerbejdżan, Macedonia Północna, Polska, Holandia, Australia, Islandia i Wielka Brytania zgłosiły piosenki spełniające definicję nastroju "Zapalający", nawiązując do poprzednich zwycięzców z 2019 (Holandia), 2011 (Azerbejdżan), 2007 (Serbia), 1997 (Wielka Brytania), 1986 (Belgia) i 1971 (Monako).
Austria, Czechy, Francja, Norwegia, Rumunia, Serbia i Hiszpania zgłosiły utwory "Energetyzujące". Już wkrótce zobaczymy, czy powtórzą sukces trzech poprzednich zwycięzców, których utwory były w tym klimacie (Izrael 1978, Szwecja 2012 i ponownie Izrael 2018). Belgia, Chorwacja, Cypr, Litwa i Portugalia zaprezentują piosenki w nastroju "Sensualnym", który jeszcze nie zwyciężył w Konkursie Piosenki Eurowizji.
Piosenka o nastroju "Naglącym" wygrała dwa razy, w 1990 i 2013 roku. Jeżeli chodzi o tegoroczny konkurs, nastrój ten jest to popularny w reprezentacji krajów nordyckich - Danii, Finlandii i Szwecji, piosenkę o Naglącym nastroju zgłosiła również Malta. Utwory o "Zapalającym" nastroju w ciągu ostatnich 25 lat wygrywały czterokrotnie – w 1998, 2002, 2003 i 2016. Na Konkursie Piosenki Eurowizji w 2022 roku utwory w tym klimacie będą prezentowały Izrael, Łotwa i Ukraina.
Analizując dokładniej, kategoria emocji „Poważne, Mroczne, Niepokojące” to jedyna z bardziej szczegółowych kategorii trzeciego stopnia, która znalazła się w top pięciu utworach ostatnich trzech Konkursów Piosenki Eurowizji. W 2018 roku z utworami w tym nastroju piąte miejsce zajęły Włochy, Holandia wygrała w 2019 roku, a Rosja zajęła trzecie miejsce, rok temu natomiast utwór reprezentacji Szwajcarii zajął trzecie miejsce.
Tegoroczne utwory z Holandii, Australii i Islandii zostały uznane za utwory utrzymane w nastroju "Tęskny", czyli nastroju z kategorii emocji „Poważne, Mroczne, Natarczywe”. Różnorodność już od pewnego czasu nadaje smaku całej Eurowizji i jej zwycięzcom – tak jak cały świat muzyki pop staje się coraz bardziej globalny i zróżnicowany niż kiedykolwiek.