Polacy wspierają bojkot
Jak wynika z danych agencji Inquiry, udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl, Polacy entuzjastycznie reagują na różne formy zorganizowanego bojkotu firm i produktów, które wspierają rosyjską gospodarkę. Ponad 60 proc. ankietowanych popiera wycofywanie ze sklepów produktów tych marek, które nie wycofały się z Rosji. Niemal tyle samo konsumentów z uznaniem patrzy na aktywne namawianie do rezygnacji z korzystania z produktów i usług firm, które pozostały na rynku agresora ze wschodu.
Ponad połowa (58 proc.) osób popiera cyberataki na strony marek, które nie wycofały się z Rosji, dokonywane np. przez grupę Anonymous. 53 proc. wspiera jawnemu szkodzeniu markom pozostałym w Rosji, na przykład przez modyfikowanie logotypów czy etykiet (jak robi np. grupa aktywistów bojkotujących Leroy Merlin).
Negatywne opinie w sieci
Co więcej - sieci handlowe Auchan, Leroy Merlin i Decathlon od wybuchu rosyjskiej inwazji na Ukrainę mierzą się z gigantycznym wzrostem negatywnych opinii na swój temat w internecie. Odsetek negatywnych opinii występuje na poziomach wcześniej nienotowanych w badaniu.
- W ostatnich tygodniach konsumenci zareagowali najsilniej na wezwanie do bojkotu Leroy Merlin. W przypadku tej marki wskaźnik nastrojów konsumenckich jest wręcz ujemny - w najgorszym momencie wynosił -13 punktów. To znaczy, że opinie negatywne o marce zdecydowanie przeważały nad pozytywnymi. Czegoś takiego nie widzieliśmy wcześniej w historii naszego badania - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Agnieszka Górnicka, prezes agencji Inquiry.
Spadek zainteresowania zakupami
- Dla Decathlonu i Auchan obserwowaliśmy podobny trend, z tym że Auchan zanotował odbicie przed świętami wielkanocnymi - klienci decydowali się na zakupy w sieci zachęceni promocjami. Krytyczne opinie w odniesieniu do Decathlon zaczęły zanikać po ogłoszeniu wycofania się z Rosji. To zresztą marka bardziej niszowa i mniej znana niż Leroy Merlin, a poza tym w swoim segmencie Decathlon jest marką znacznie silniejszą niż dwie pozostałe - wskazuje ekspertka.
W ocenie Agnieszki Górnickiej sieci handlowe krytykowane za postanie w Rosji zaczynają wychodzić z wizerunkowego "dołka". Badanie YouGov BrandIndex rónież zależność, że negatywne opinie wprost przekładają się na spadek zainteresowania Auchan, Leroy Merlin i Decathlonem w kontekście zakupów.