gry wideo

i

Autor: Wikimedia Commons/Magnus Fröderberg

Gry komputerowe pomogą przy rehabilitacji?

2019-05-08 13:37

Chorzy będą mogli grać i wracać do pełnej sprawności. Naukowcy Instytutu Informatyki Uniwersytetu Śląskiego testują właśnie prototypy gier komputerowych, stworzonych z myślą o rehabilitacji ruchowej m.in. najmłodszych pacjentów. Twórcom gier zależy, by rozwiązanie było jak najtańsze.

Rozwój technologii sprawił, że gry nie kojarzą się jedynie z rozrywką, a coraz większą popularnością cieszą się w procesie rehabilitacyjnym. Wykorzystanie gier w rehabilitacji daje możliwości stworzenia optymalnych warunków do kształtowania utraconej funkcji, a także pozwala na prowadzenie terapii w warunkach domowych. W przypadku dzieci, ale także dorosłych, istotną zaletą tego rozwiązania jest możliwość urozmaicenia, długiego i często nużącego procesu leczenia.

ZOBACZ TEŻ: Darmowe gry na smartfony służą praniu brudnych pieniędzy?

Gry na wszelakie schorzenia

Wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości i gier komputerowych daje szereg możliwości w zakresie terapii pacjentów z różnorodnymi problemami zdrowotnymi. Gry testowane przez śląskich naukowców adresowane są do pacjentów, którzy wymagają rehabilitacji narządu ruchu czy to po urazach czy po schorzeniach neurologicznych czy ortopedycznych.

Jak mówi dr Paweł Janik z Zakładu Komputerowych Systemów Biomedycznych Uniwersytetu Śląskiego, projektowane gry rehabilitacyjne projektowane  wykorzystują nie kamery – wymagające aranżowania specjalnej sceny, niezakłócanej np. przez rehabilitanta, lecz pojedyncze czujniki, zakładane np. na plecy (aby pomiarów nie zakłócał ruch oddechowy).

W grach rehabilitacyjnych można również wykorzystywać gogle VR (virtual reality), pozwalające znaleźć się pacjentowi w wirtualnej rzeczywistości. To najlepsze rozwiązanie dla osób, które muszą wykonywać ćwiczenia w pozycji siedzącej lub leżącej.

Gry dla dzieci i dorosłych

Naukowcy stworzyli trzy gry dla pacjentów w każdym wieku. Ich bohaterem jest miś. Osoba rehabilitowana, dzięki założonemu czujnikowi, może wcielić się w widoczną na ekranie wirtualną postać, np. w grach "Misiobieg" lub "Misiolot" w sympatycznego misia, a następnie, starając się uniknąć licznych przeszkód, w zależności od fabuły, zbierać plastry miodu lub przemieszczać się między kolejnymi pomieszczeniami na statku kosmicznym.

Z kolei gra dla starszych pacjentów polega na zbieraniu jabłek do koszyka. Chory steruje ruchem wirtualnych postaci wykonując odpowiednie ruchy ciała tj. odchylając tułów pod odpowiednim kątem czy podnosząc ramiona.

SPRAWDŹ TAKŻE: Branża gamingowa rośnie w siłę. Ile można zarobić na graniu w gry komputerowe?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze