Wraz z rosnącą inflacją rosną też wydatki na produkty higieniczne związane z menstruacją. Eksperci związani z aplikacją Pan Paragon postanowili sprawdzić jak bardzo wzrosły ceny podpasek, tamponów i kubeczków menstruacyjnych na przestrzeni ostatnich lat. Za podstawę do swoich analiz przyjęli anonimowe dane z paragonów, jakie przechowują użytkownicy w aplikacji. W badaniu brano pod uwagę okres od stycznia do lutego w 2021, 2022 i 2023 r. Liczba sztuk w paczce danego produktu została na potrzeby analizy uśredniona - wyjaśniają eksperci cytowani przez portal Business Insider.
Cena bycia kobietą. Tak rosną ceny produktów higienicznych
W 2021 roku paczka podpasek (20 sztuk) kosztowała około 4,94 zł - w 2023 roku cena wzrosła do 6,85 zł. W przypadku tamponów, paczka zawierająca 32 sztuki dwa lata temu kosztowała 4,24 zł - w 2023 roku cena jest wyższa aż o 35 proc. Największy wzrost, bo aż 57 proc. zanotowały wkładki higieniczne, które dwa lata wcześniej kosztowały 3,61 zł za opakowanie. Artykuły menstruacyjne takie jak podpaski, tampony czy wkładki higieniczne, od 1 lipca 2020 r. objęte są 5-proc. stawką podatku VAT.
Ekologiczna alternatywa objęta 23 proc. stawką VAT
Znacznie wyższą, bo aż 23-proc. stawką VAT objęte są kubeczki menstruacyjne będące ekologiczną alternatywną dla podpasek i tamponów. W styczniu 2023 roku Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek wrócił się do Ministerstwa Finansów z wnioskiem o korektę podatku VAT, jaki nakładany jest na kubeczki menstruacyjne. Ministerstwo Finansów, w odpowiedzi na pismo RPO, zapewnia, że kwestia zostanie poddana analizie w ramach prac legislacyjnych nad projektem rozporządzenia określającym zakres towarów objętych preferencyjną stawką VAT na rok 2024 - informuje Business Insider.
Kolejną alternatywą dla tradycyjnych podpasek i tamponów są majtki menstruacyjne. Ich koszt to w zależności od marki - około kilkadziesiąt złotych. Można je nosić 12 godzin. Z analizy Future Market Insights wynika, że do 2030 r. rynek produktów higienicznych tego typu ma rosnąć w tempie 15,8 proc. rocznie.
Ubóstwo menstruacyjne w Polsce
"Co piątej Polce zdarza się nie mieć pieniędzy na zakup podpasek, przy czym prawie 40 proc. kobiet z ubogich domów, w których miesięczny przychód nie przekracza 800 zł, rezygnuje z zakupu artykułów menstruacyjnych na rzecz innych wydatków" - wynika z badania przeprowadzonego przez Kulczyk Foundation cytowanego przez "BI".