zakupy jedzeniowy

i

Autor: Materiał prasowy

Drożyzna w Polsce

Ile wzrosły ceny podstawowych produktów w marcu? Płacimy więcej niż w 2024 roku!

2025-04-10 7:37

Jak wynika z najnowszego raportu UCE Research i Uniwersytetu WSB Merito ceny zakupów w sklepach względem ostatniego roku wzrosły powyżej wskaźnika inflacji! Eksperci ostrzegają, że to dopiero początek. Sprawdź, które artykuły podrożały najbardziej.

Codzienne zakupy w marcu droższe o 6,7procent!

Najnowszy raport UCE Research i Uniwersytetu WSB Merito nie pozostawia złudzeń – codzienne zakupy w marcu podrożały średnio o 6,7 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. 

Z raportu "Indeks cen w sklepach detalicznych" wynika, że marcowe podwyżki były wyższe niż te odnotowane w styczniu i lutym, kiedy ceny produktów wchodzących w skład koszyka wzrosły odpowiednio o 5,9 proc. i 5,8 proc. rok do roku. Eksperci z Uniwersytetu WSB Merito zwracają uwagę, że ceny artykułów codziennego użytku w sklepach rosną szybciej niż wskaźnik inflacji, który według danych Krajowej Izby Gospodarczej wyniósł w marcu 4,9 proc.. Co więcej, dynamika wzrostu cen przyspiesza.

Eksperci ostrzegają przed dalszymi wzrostami cen

Dr Justyna Rybacka z Uniwersytetu WSB Merito podkreśla, że trend wzrostowy utrzymuje się już od dłuższego czasu.

- Trend wzrostowy jest z nami dłuższy czas. Okres przedświąteczny sprzyja wzmożonemu popytowi w wielu kategoriach, zwłaszcza spożywczych. W kwietniu możemy się spodziewać dalszego wzrostu cen, szczególnie artykułów niezbędnych do przygotowania wielkanocnych potraw. Należą do nich mięso, tłuszcze, oleje, owoce i warzywa – wskazuje dr Rybacka.

Ranking drożyzny: które produkty podrożały najbardziej?

Z zebranych danych wynika, że w marcu br. na 17 analizowanych kategorii, aż 16 zanotowało wzrost cen, a tylko w jednej kategorii produkty nieznacznie staniały. W grupie 5 najbardziej drożejących kategorii rok do roku znalazły się te same segmenty co w lutym, w identycznej kolejności.

Pierwsze miejsce w "rankingu drożyzny" ponownie zajęły artykuły tłuszczowe (masło, margaryna, olej) ze wzrostem na poziomie 16,6 proc. rok do roku (w lutym – 16,1 proc.). Szczególnie dotkliwy jest wzrost cen masła, które w marcu podrożało o 27,4 proc. rok do roku (w lutym – o 32,5 proc. rok do roku).

- Podobnie jak w poprzednich miesiącach, głównym produktem wpływającym na wzrost cen w kategorii art. tłuszczowych jest masło. W najbliższym czasie raczej nie ma perspektyw na zmianę trendu zwyżkowego. Prognozy przedświąteczne mówią nawet o tym, że kostka masła może kosztować między 11 a 12 zł. W połączeniu z informacją, że w ostatnich miesiącach znacznie spadła liczba promocji obejmujących na ten produkt, nie można mówić o optymistycznych prognozach - zauważa Dr Artur Fiks z Uniwersytetu WSB Merito.

Owoce i napoje bezalkoholowe również w górę

Na drugim miejscu znalazły się owoce ze średnim wzrostem 13,6 proc. rok do roku (w lutym – 10,7 proc.). Ekspert tłumaczy to kończącymi się zapasami owoców w polskich chłodniach oraz wysokimi kosztami magazynowania i transportu z innych krajów. Podwyżki cen powinny wyhamować w momencie pojawienia się na rynku tegorocznych zbiorów, ale tylko pod warunkiem, że nie będziemy mieli do czynienia z anomaliami pogodowymi, które mogą niekorzystnie wpłynąć na wielkość zbiorów.

Trzecią lokatę na liście najbardziej drożejących produktów zajęły napoje bezalkoholowe, z podwyżką 12,9 proc. rok do roku (9,8 proc. w lutym).

- Napoje stanowią prawie 1/8 wszystkich kupowanych produktów spożywczych, co pokazuje, jak dochodowy jest ten segment. Jeżeli rynek nie reaguje spadkami popytu, to nie ma powodów, aby ograniczać podwyżki. Oczywiście, częściowo są one uzasadnione wzrostami kosztów produkcji – zwraca uwagę dr Fiks.

Słodycze i nabiał drożeją w przedświątecznym okresie

Na czwartym miejscu uplasowały się słodycze i desery z podwyżką 11,3 proc. (w lutym – 9,7 proc.).

- Na wzrost cen wpływa drożejące kakao. Do tego dochodzi wzrost cen masła, mleka i znaczne podniesienie płacy minimalnej. Ponadto w przedświątecznym okresie ta kategoria produktów cieszy się wysokim zainteresowaniem konsumentów. Wzmożony popyt może dodatkowo wpływać na wzrosty cen – wskazuje dr Rybacka.

Piąte miejsce w rankingu zajął nabiał ze wzrostem 10,9 proc. (w lutym – 9,4 proc.). W opinii autorów raportu wzrost cen w tej kategorii to skutek rosnących kosztów utrzymania bydła i ograniczonej podaży mleka.

Jak drożeją pozostałe kategorie produktów?

Kolejne miejsca w rankingu zajęły:

  • Warzywa: wzrost o 8,6 proc.
  • Pieczywo: wzrost o 7,1 proc.
  • Środki higieny osobistej: wzrost o 5,8 proc.
  • Ryby: wzrost o 5,8 proc.
  • Mięso: wzrost o 5,6 proc.
  • Wędliny: wzrost o 5,5 proc.
  • Karmy dla zwierząt: wzrost o 3,3 proc.
  • Używki (kawa, herbata, alkohole): wzrost o 2,8 proc.
  • Artykuły dla dzieci: wzrost o 2,5 proc.
  • Chemia gospodarcza: wzrost o 1,2 proc.
  • Dodatki spożywcze (ketchupy, majonezy i musztardy): wzrost o 1,1 proc.

Jedyną kategorią, w której w marcu odnotowano spadek cen, okazały się produkty sypkie (cukier, mąka, sól itd.), które potaniały o 1,2 proc. rok do roku. Spadek cen – o 0,4 proc. - odnotowano w tej kategorii również w lutym. Obniżka cen w tej grupie asortymentowej jest przede wszystkim spowodowana przez taniejący cukier, którego ceny na rynku hurtowym spadły o kilkanaście procent w ujęciu rocznym.

Co nas czeka w przyszłości? Możliwe kolejne podwyżki

Analitycy UCE Research zwracają również uwagę, że na globalnych rynkach widać już zakłócenia wywołane polityką celną amerykańskiej administracji, co może wpłynąć na dalsze podwyżki artykułów codziennego użytku w przyszłości.

W raporcie przedstawiono wyniki analizy średniej wartości cen, notowanej miesiąc do miesiąca i rok do roku. Objęła ona ponad 100 najczęściej wybieranych przez konsumentów produktów codziennego użytku. Łącznie zestawiono ze sobą ponad 88 tys. cen detalicznych z 41,3 tys. sklepów należących do 61 sieci handlowych. Badaniem objęto wszystkie obecne na rynku dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience oraz cash & carry docierające ze swoją ofertą do większości konsumentów w Polsce.

Super Biznes SE Google News
Pieniądze to nie wszystko - Marek Zuber
QUIZ PRL. Dekrety i plany – gospodarka PRL w pigułce
Pytanie 1 z 15
Jakie przedsiębiorstwa dominowały w gospodarce PRL?
QUIZ PRL: „Dekrety i plany – gospodarka PRL w pigułce”

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze