Biedronka

i

Autor: Marek Kudelski / SUPER EXPRESS

Drożyzna w Polsce

Zjawisko "trading down" w Biedronce. Inflacja i drożyzna dobijają Polaków

2022-11-04 10:03

Drożyzna szalejąca w sklepach powoduje, że bardziej przyglądamy się cenom i szukamy promocji lub tańszych zamienników produktów. Klienci coraz częściej kupują artykuły własnych marek sprzedawanych w marketach i dyskontach. Zaobserwowali to m.in. właściciele Biedronki.

Trading down – wybieranie tańszych produktów

Jeronimo Martins, właściciel m.in. sieci Biedronka, widzi pierwsze oznaki zjawiska "trading down" w Polsce, czyli wybierania przez klientów tańszych produktów - poinformowali przedstawiciele grupy podczas telekonferencji. Do tej pory "trading down" obserwowano głównie w Portugalii i Kolumbii, ale pod koniec trzeciego kwartału 2022 pojawiło się też Polsce. Klienci kupują tańsze produkty w danych kategoriach, częściej wybierają marki własne - powiedziała Ana Luisa Virginia, dyrektor finansowa Jeronimo Martins. Jak dodała, klienci w Polsce kupują mniej produktów w ramach zakupów. Rośnie z kolei liczba klientów w sklepach Biedronki, do czego przyczynił się też prawdopodobnie napływ uchodźców z Ukrainy.

Ogromny wzrost przychodów Biedronki

Przychody Biedronki, w walucie lokalnej, wzrosły po trzech kwartałach 2022 roku o 23 proc., a w samym trzecim kwartale o 26,4 proc. Sprzedaż porównywalna (LFL) w sieci Biedronka wzrosła po trzech kwartałach 2022 roku o 19,5 proc. w walucie lokalnej. W euro sprzedaż sięgnęła 12,7 mld euro, co oznacza wzrost rok do roku o 19,7 proc. W trzecim kwartale sprzedaż sięgnęła w tym okresie 4,4 mld euro, 21,6 proc. więcej rok do roku.

Biedronka redukuje koszty

"Chcemy pozostać konkurencyjni. Rodziny odczuwają wpływ inflacji i stóp procentowych na dochody i mogą dalej zmniejszać wolumeny zakupów i wybierać tańsze produkty. (...) Musimy być z klientami, musimy stawiać na konkurencyjność, by dalej zwiększać sprzedaż" - powiedziała Ana Luisa Virginia, pytana o spodziewaną marżę w Biedronce w kolejnych okresach. -"Będziemy robić wszystko, by redukować koszty, mamy inicjatywy oszczędnościowe, ale oczywiście będzie to wyzwaniem" - dodała.

Biedronka ma ponad 3,3 tys. sklepów w Polsce

Biedronka będzie chciała nadal zwiększać udziały rynkowe. Dyrektor wskazała, że widać jeszcze potencjał do rozwoju sieci Biedronki w Polsce, o ok. 100 placówek rocznie w kolejnych latach, w tym w mniejszych miastach. Sieć otworzyła od początku roku 65 nowych sklepów, przemodelowała 252 miejsca, a także rozpoczęła działalność nowego centrum dystrybucyjnego. Na koniec września sieć liczyła 3 304 sklepy.

Sonda
Czy Twoim zdaniem PiS radzi sobie z drożyzną?
Tańczące z Promocjami 03.11.2022

Polską gospodarkę pogrąży rozdawanie pieniędzy tym, którzy ich nie potrzebują?

Posłuchaj rozmowy z ekonomistą Markiem Zuberem!

Listen to "Dlaczego dajemy pieniądze tym, którzy ich nie potrzebują? - Marek Zuber. EXPRESS BIEDRZYCKIEJ" on Spreaker.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze