Punkty karne sprawdź przez internet

i

Autor: Shutterstock

Internet finansowo rośnie w siłę, telewizja i prasa mają się znacznie gorzej

2017-09-19 17:08

Sektor mediów i rozrywki w Polsce będzie wart 11,5 mld dol w 2021 roku. Najbardziej dochodowy będzie internet i wirtualne gry. Gorsza będzie sytuacja telewizji. Najczarniejsza przyszłość czeka prasę.

- Rynek mediów i rozrywki w Polsce będzie rozwijał się w tempie 3,3 proc., by w 2021 roku osiągnąć wartość niemal 11,5 mld dol. - wynika z raportu firmy doradczej PwC „Perspektywy rozwoju branży rozrywki i mediów w Polsce 2017-2021”. Najlepsze czasy czekają internet. - W ciągu 5 lat rynek reklamy internetowej wzrośnie o 60 proc. Prym będzie wiodła reklama mobilna. Znacząco będzie rosło zainteresowanie telewizją internetową – przyznaje Paweł Wesołowski, partner w PwC, lider zespołu ds. telekomunikacji, mediów i technologii.

Analitycy nie mają złudzeń, że jeszcze w tym roku pierwszy raz w historii wartość reklamy internetowej może przewyższyć wartość reklamy telewizyjnej. Stanie się tak m.in. za sprawą mobile i mediów społecznościowych. Wielką siłę ma także segment video w sieci. On będzie się rozwijał dynamicznie średniorocznie osiągając tempo wzrostu 12,2 proc. i wartość 157 mln dol w 2021 r. Cały czas mamy obserwować odwrót od nośników fizycznych (płyt DVD, CD, Blue-ray). W związku z tym już w tym roku przychody z wideo w internecie po raz pierwszy przewyższą przychody z wideo domowego na nośnikach fizycznych (104 wobec 98 mln dol.)

W najbliższych latach pogorszy się sytuacja ekonomiczna telewizji. - Rynek ten nie będzie rósł, bo osiągnął już wszystko – podkreśla Adam Głąb  menedżer w zespole telekomunikacji w PwC. -  Nie bez znaczenia są także: szybsze przenoszenie konsumpcji treści wideo do internetu oraz ryzyko związane z potencjalnymi regulacjami samego rynku mediów, a także możliwe ograniczenia reklamy ważnych dla tego segmentu grup produktów – mówi Paweł Wesołowski.

W najgorszej sytuacji jest rynek prasowy. Ale upadek prasy obserwujemy już od 10 lat. Wiadomo już, że lepiej nie będzie, reklamodawców na tradycyjne reklamy drukowane na papierze systematycznie wciąż będzie ubywać. W 2021 r. przeciętny nakład dzienny będzie topniał w średniorocznym tempie 6,8 proc. Skurczą się również przychody z 377 mln dol. W 2016 roku do 346 mln dol w 2021 r. - W związku z tym wydawcy muszą  szukać nowych rozwiązań na zarobienie pieniędzy, jak np. organizacja konferencji – przyznaje Michał Kreczmar dyrektor ds. transformacji cyfrowej w PwC.

Co ciekawe, po raz pierwszy PwC przeanalizowało branżę e-sportu (głównie gry wideo), której wartość rośnie w oczach. Szacuje się, że do 2021 roku wartość 10 kluczowych rynków e-sportów zwiększy się ponad 20-krotnie osiągając wartość 874 mln dol, a w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (gdzie Polska jest czołowym rynkiem) 16 mln dol.

Zobacz: Polak kupi za pensję jednego i'Phone'a

Przeczytaj: Internet w samolocie

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze