Aż 56 proc. Polaków deklaruje robienie zakupów online. To o 2 punkty procentowe więcej niż przed rokiem. Znacząco wzrosła liczba kupujących zagranicą. Na „wirtualne łowy” poza granicami naszego kraju decyduje się 23 proc. ankietowanych (o 7 proc. więcej niż w 2017 roku). Można się domyślać, że wpływ na takie wyniki ma rosnąca popularność chińskich portali handlowych, takich jak AliExpress.
Jak przed rokiem najczęściej przez internet kupujemy odzież, dodatki, akcesoria, książki, płyty czy bilety do kina i teatru. Tym, co najbardziej motywuje nas do e-zakupów jest ich całodobowa dostępność. To podoba się aż 87 proc. ankietowanych. Biorąc pod uwagę wprowadzony w tym roku zakaz handlu w wybrane niedziele, możliwość robienia zakupów online o każdej porze dnia jest rzeczywiście znacząca. Należy jednak pamiętać, że wiele sklepów internetowych zrealizuje nasze zamówienie i tak w dniach roboczych.
Wybierając sklepy online kierujemy się przede wszystkim opiniami o nich. Tak deklaruje 57 proc. badanych. W dzisiejszych czasach znalezienie opinii na wszelkich forach tematycznych czy w mediach społecznościowych jest niezwykle łatwe. Wiele internetowych serwisów handlowych posiada także własne profile w mediach społecznościowych co dodatkowo usprawnia ich komunikację z klientami.
Preferowanym sposobem doręczania naszych zakupów pozostaje kurier. Tę formę wskazało 78 proc. Polaków. Na popularności zyskuje także możliwość obierania przesyłek w wyznaczonych punktach odbioru. To idealne rozwiązanie dla wszystkich pracujących, którzy nie zawsze mogą być w domu kiedy przyjeżdża kurier. Z raportu wynika 23% badanych odbiera paczki w kioskach. Z kolei co dziesiąty kupujący wybiera stacje benzynowe. Dane pokazują także, że 22% osób preferuje odbiór w placówkach pocztowych.
– Poczta Polska ma ponad 3,5 tys. kurierów. W ubiegłym roku wyposażyliśmy ich w nowoczesne terminale płatnicze, dzięki którym odbierając przesyłkę klient nie musi mieć przy sobie gotówki. Z kolei w tym roku wprowadziliśmy nową usługę - wysyłanie SMS-em numeru telefonu kuriera. W rezultacie zwiększyła się skuteczności doręczeń oraz satysfakcja klientów z poziomu obsługi – mówi Michał Mierzejewski odpowiedzialny za segment paczkowy i eCommerce w Poczcie Polskiej
Tak jak było do tej pory na zakupy online decydują się głównie osoby młode. Takie rozwiązanie wybiera 64 proc. wśród Polaków poniżej 34 roku życia. Aż 82 proc, ankietowanych używa w tym celu laptopów. Przy czym trzeba zauważyć, że rośnie liczba osób korzystających z aplikacji mobilnych. Robienie zakupów przy pomocy smartfonów deklaruje 58 proc. Urządzenia mobilne jako narzędzie zakupów online są szczególnie popularne wśród osób w wieku 15-24 lata.
Źródło: materiały prasowe/gemius.pl