Prosecco, wino, szampan

i

Autor: Pixabay.com

Jakie podejście do rynku winiarskiego mają Polacy?

2018-06-23 17:02

Polacy nie stronią od mocniejszych trunków. Choć dorośli w Polsce nie piją wina jak Włosi czy Francuzi do posiłków, to podczas zakupów ten trunek dość często ląduje w koszyku. Ze specjalnego raportu wynika, że nasi rodacy najchętniej kupują wino czerwone za maksymalnie 30 zł, którym po prostu częstują znajomych.

Polacy nie wydają milionów na drogie wina. Z raportu firmy Makro Cash&Carry Polska, pt. ,,Polacy w świecie wina 2018" wynika, że czterech na pięciu Polaków płaci za wino zazwyczaj mniej niż 30 zł (wina do 20 zł kupuje 38 proc. badanych, wina w granicach od 21 do 30 zł - 45 proc. badanych). 13 proc. ankietowanych wybiera wina w cenie od 31 do 50 zł, a jedynie 2 proc. badanych zwykle wybiera trunki za więcej niż 50 zł.

Okazuje się, że wina tańsze kupują zwykle osoby z co najwyżej średnim wykształceniem mieszkające w małych miejscowościach, a po te droższe chętniej sięgają wykształceni mieszkańcy większych miast.

Jakie kryteria wyboru stosują Polacy? Okazuje się, że najważniejszy jest po prostu smak (92 proc. wskazań), wytrawność (86 proc.) oraz cena (82 proc.). Ankietowani na zakupach kierują się także rekomendacjami znajomych (66 proc.). Ważna jest też barwa trunku (79 proc. wskazań), rodzaj (77 proc.), kraj pochodzenia (51 proc.) i szczep (45 proc.).

Stosując te kryteria, najchętniej wybieramy wina czerwone (66 proc.), półsłodkie lub półwytrawne. Na wina białe decyduje się jedynie 34 proc. badanych. Tuż za białymi plasują się wina różowe (21 proc. wskazań), w tym wina musujące (10-proc. wzrost sprzedaży w ciągu roku).

Wino najczęściej kupujemy tam, gdzie pozostałe artykuły spożywcze. Zdecydowana większość podchodzi do półek z alkoholem w supermarkecie lub dyskoncie. Jedynie 11 proc. badanych wybiera sklepy specjalistyczne, 2 proc. stacje benzynowe, a hurtownie - 1 proc.

Polacy zwykle kupują wino na jakąś okazję. Na spotkanie u siebie wino kupuje 56 proc. badanych, a na spotkanie u znajomych lub rodziny 55 proc. Dla siebie, aby coś uczcić, wino kupuje (46 proc. respondentów, na prezent 36 proc., bez okazji 30 proc.. Kobiety częściej niż mężczyźni kupują wino na spotkania.

Najchętniej pijemy wino w domu (52 proc.) lub u rodziny czy znajomych (50 proc.). Okazuje się, że lokale gastronomiczne nie są popularnym miejscem picia wina (wskazało na nie jedynie 10 proc. badanych).

Źródło: dlahandlu.pl

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze