Asahi jest największym przedsiębiorstwem browarniczym w Japonii. Wcześniej nabył od AB InBev za kwotę 2,55 mld euro browary Peroni, Grolsch i Meantime. Sprzedaż browarów w Europie Środkowo-Wschodniej jest warta 900 mld jenów (7,8 mld dolarów). Pozwoli ona AB InBev spełnić wymogi antymonopolowe i przejąć koncern SABMiller za 100 mld dolarów.
Zobacz także: Polacy na piwo najchętniej poszliby ze Stuhrem
Asahi nabędzie m.in. Kompanię Piwowarską, która ma w swoim portfolio takie marki, jak Tyskie, Lech i Żubr, Pilsnera Arquella – browar, który stanowi chlubę Czechów, słowackiego Topvara, rumuńskiego Ursusa i węgierskiego Drehera – wymienia rp.pl. Zainteresowanie kupnem browarów w Europie Środkowo-Wschodniej wyraziły również inne podmioty, m.in. China Resources, Advent International, KKR, BC Partners, CVC, Mid Europa Partners, Jacobs Holding, a nawet Kulczykowie i wadowicki Maspex.
Przeczytaj również: We Wrocławiu można studiować piwowarstwo [KIERUNKI STUDIÓW]
Asahi zaplanował finalizację transakcji na I połowę 2017 roku. Koncentruje on swoją działalność głównie w Azji i Oceanii. Zamierza przejąć europejskie browary w ramach ekspansji na nowych rynkach. Jak dotąd japoński rynek generował ok. 80 proc. sprzedaży Asahi.
Oprac. na podst. bloomberg.com, pb.pl, rp.pl, bankier.pl, theguardian.pl