Od początku przyszłego miesiąca zaczną obowiązywać przepisy regulujące rynek wewnętrzny transakcji elektronicznych (eIDAS). Państwa członkowskie będą uznawały zaufane podpisy elektroniczne zweryfikowane w dowolnym kraju wspólnoty. Oznacza to, e-podpis uwierzytelniony za pomocą certyfikatu kwalifikowanego albo przy użyciu profilu zaufanego na Platformie Usług Administracji Publicznej ePUAP będzie ważny na terenie całej Unii Europejskiej. Dzięki temu podpisane przez przedsiębiorcę w Polsce dokumenty nie stracą ważności w innych państwach UE.
Przedsiębiorcy podpisujący się zaufaną elektroniczną sygnaturą będą mogli uczestniczyć w aukcjach elektronicznych lub przetargach ogłoszonych w innych krajach należących do wspólnoty bez obaw, że ich udział zostanie zanegowany. Zmiany ułatwią także podpisywanie faktur wystawianych za granicę, umów handlowych, zaciąganie kredytów oraz regulowanie zobowiązań w formie elektronicznej.
Przeczytaj również: Jednolity Plik Kontrolny dla firm już od 1 lipca
Dokumenty z zaufanym e-podpisem bardzo trudno jest podrobić. Już teraz większości centrów certyfikacji udostępnia do pobrania aplikacje, za pomocą których łatwo można sprawdzić autentyczność e-podpisu.
Pliki w wersji elektronicznej z e-podpisem mają również inną zaletę. Posiadają znaczniki czasu, co oznacza, że nie da się podpisać ich ze wsteczną datą. To ważna cecha dla przedsiębiorców, którzy fakturują swoje towary.
Ustawa o podpisie elektronicznym weszła w życia w 2001 roku. E-podpis jest wykorzystywany przez przedsiębiorców i osoby fizyczne nie tylko w komunikacji z urzędami, ale także w kontaktach biznesowych czy medycynie. Od 2006 r. podpis elektroniczny honorują polskie urzędy: ZUS, urząd skarbowy, KRS i Giodo. Przykładowo, Platforma Usług Elektronicznych (PUE) pozwala załatwić drogą internetową większość spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi. E-podpis weryfikowany przy pomocy ważnego certyfikatu kwalifikowanego można złożyć pod różnego rodzaju dokumentami w wersji elektronicznej – plikami pdf, plikami Word, a nawet obrazami.
Już teraz e-podpis stał się standardem w firmach, które zatrudniają min. 5 pracowników. Takie przedsiębiorstwa muszą składać deklaracje podatkowe w formie elektronicznej, poświadczone e-podpisem z certyfikatem kwalifikowanym.
Może cię zainteresować: Przedsiębiorco, omiń kolejki. Skorzystaj z e-urzędu
Zmiany obowiązujące od 1 lipca usprawnią także funkcjonowanie służby zdrowia. Szpitale i przychodnie gromadzi dokumentację medyczną w wersji elektronicznej. Dodatkowo od 1 stycznia lekarze mogą wystawiać e-zwolnienia lekarskie (e-ZLA). Takie zaświadczenie powinno być uwierzytelnione e-podpisem.
Zmiana prawa regulującego e-podpisy jest konsekwencją Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do e-transakcji na rynku wewnętrznym, które 3 kwietnia 2014 r. przyjął Parlament Europejski. Właśnie te regulacje wejdą w życie 1 lipca.
Źródła: praca.wnp.pl, inwestycje.pl, prawo.egospodarka.pl, een.org.pl, mr.gov.pl