Jak wynika z cyklicznego monitoringu Urzędu Regulacji Energetyki (URE), w lutym 2016 r. zmiany sprzedawcy prądu dokonało 6 970 gospodarstw domowych (grupa taryfowa G). Natomiast wśród odbiorców z grupy taryfowej A, B i C (odbiorcy przemysłowi) odnotowano 995 takich zmian.
To oznacza, że liczba dbiorców z grupy taryfowej A,B,C wg stanu na koniec lutego 2016 r. zwiększyła się od końca XII 2015 r. o 5,8 proc., natomiast liczba odbiorców w gospodarstwach domowych (grupa taryfowa G), wzrosła o 3,8 proc.
Zważywszy na fakt, że jeszcze do niedawna miesięcznie na zmianę operatora decydowało się ponad 10 tys. gospodarstw domowych – to słaby wynik.
Zobacz także: Prąd w Polsce droższy, ale tańszy
Z obserwacji URE wynika za to, że rośnie liczba skarg składanych na działalność firm energetycznych. Odbiorcy kontaktujący się z Urzędem poruszają najczęściej kwestie dotyczące:
- braku rzetelnej i często niepełnej informacji o warunkach oferty/umowy przedstawianej przez firmę,
- podszywania się pod pracowników dotychczasowego sprzedawcy lub urzędu,
- przymusu zawarcia umowy (oddziaływanie psychologiczne i perswazyjne),
- braku przestrzegania standardów jakościowych obsługi odbiorców (w tym brak udzielania odpowiedzi na reklamacje w ustawowym terminie, utrudniony kontakt ze sprzedawcą).
Zgłaszane są także skargi dotyczące m.in. opóźnień związanych z regularnym wystawianiem faktur, co może skutkować kumulacją należności za sprzedaż energii za dłuższy okres. W efekcie odbiorcy boją się, że z powodu nieuregulowanego rachunku lub niemożności jednorazowego zapłacenia zbyt wysokiej kwoty za zbyt okres – zostanie im odcięty prąd.
Czytaj również: Firma sprzedająca prąd oszukiwała klientów? UOKiK prowadzi postępowanie
Największa liczba skarg zgłaszanych do URE dotyczy działalności sprzedawców: Energa Obrót S.A., Polska Energetyka PRO Sp. z o.o., Energetyczne Centrum S.A., Multimedia Polska Energia Sp. z o.o., TAURON Sprzedaż Sp. z o.o.
PGNiG Obrót Detaliczny Sp. z o.o.
W ostatnim czasie skarg do URE było tyle, że Urząd zdecydował się na podjęcie działań, które mają pomóc w ustaleniu skali problemu. W tym celu został stworzony formularz zgłoszeniowy, za pośrednictwem którego odbiorcy mogą informować o napotkanych nieprawidłowościach w działaniach sprzedawców energii i gazu (szczegóły na stronie internetowej URE w zakładce "Odbiorco zgłoś złe praktyki").
Na działalność firm zajmujących się sprzedażą prądu konsumenci skarżą się również do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ostatnio na przykład UOKiK wszczął postępowania dotyczące firmy Energa Obrót. Zastrzeżenia? M.in. pominięcie istotnych informacji o dodatkowej opłacie handlowej, zapewnianie, że podpisanie dokumentów to tylko aktualizacja umowy, nieprzekazywanie konsumentom jej podpisanego egzemplarza.
MK